Skip to main content

> Svar:

Formand Hans Buhl, Lægeforeningens etiske udvalg. E-mail: hkbuhl@dadlnet.dk

7. dec. 2007
2 min.

Mange tak for dit indlæg om sultestrejkende på Guantanamo-basen.

Jeg kan meddele, at Lægeforeningen allerede på Verdenslægeforeningens Generalforsamling i oktober 2005 gjorde American Medical Association (AMA) opmærksom på, at Lægeforeningen var bekymret over beretninger om tortur på Guantanamo-basen, fordi der på dette tidspunkt var forlydender fra Amnesty International om, at læger medvirkede til tortur på basen.

På dette tidspunkt førte kritikken til, at AMA kontaktede Donald Rumsfeld for en redegørelse. Tilbagemeldingen var, at der ikke foregik tortur på basen.

Det er selvsagt svært for Verdenslægeforeningen at undersøge disse forhold. Det har foreningen ikke mandat eller ekspertise til. Det, man kan forlange, er, at de nationale lægeforeninger overholder WMA's politik og gør alt, hvad der står i deres magt for at sikre, at deres medlemmer er informerede om internationale etiske og kollegiale regler og om deres forpligtelse til at overholde dem.

Den naturlige reaktion må være sanktioner, hvis det bevises, at læger handler i strid med Verdenslægeforeningens deklarationer. Det er op til den nationale lægeforening - i dette tilfælde AMA - at sikre, at deklarationerne overholdes af foreningens medlemmer. Hvis det konstateres, at den nationale lægeforening ikke reagerer over for beviselige tilfælde af krænkelser af internationale lægeetiske regler, er det klart, at Verdenslægeforeningen må lægge pres på foreningen, som det skete i sagen om udtagelse af organer fra henrettede fanger i Kina.

Kan det dokumenteres, at læger medvirker til tvangsfodring af fanger på Guantanamo, må Verdenslægeforeningen reagere over for AMA.

Jeg takker for de medsendte litteraturhenvisninger, som Etisk Udvalg vil gennemgå med henblik på en vurdering af sagen.