Skip to main content

> Svar:

Formand for Yngre Læger Mette Worsøe, yl@dadl.dk

16. maj 2007
2 min.

Tak for dit indlæg, Frederik. Jeg kan garantere dig for, at Yngre Lægers intention med at indgå i aftalen om de nye principper for speciallægeuddannelsen ikke er at svigte nogen - og da slet ikke vores yngste medlemmer eller de medicinstuderende.

Vi er gået ind i aftalen, fordi vi tror, at den kan være med til at skaffe flere og bedre muligheder for vores nuværende og kommende medlemmer. Som det er nu, er der jo ikke frit valg på alle hylder, hverken for læger under uddannelse eller andre. Vi har indtil nu haft retten til at vente - vente på vores uddannelsesstillinger i kortere eller længere tid afhængig af vores ønsker til speciale og geografi. Den ret bliver nu byttet ud med et større udbud af stillinger. Dels fordi flere af de uklassificerede stillinger kommer til at tælle i speciallægeuddannelsen, og dels fordi vi allerede nu har aftalt udvidelser i dimensionering - også i de populære specialer, og fordi dimensioneringen af uddannelsesstillinger strammes yderligere op bl.a. ved en hyppigere opdatering og opfølgning for at sikre, at det aftalte antal stillinger etableres. Vi vil følge dette arbejde meget intenst og arbejde for, at ingen yngre læger kommer i klemme i fireårsreglen, fordi der mangler stillinger.

På indholdssiden mener jeg også, at aftalen er udtryk for en forbedring, når man sammenligner med de nuværende forhold. Aftalen er et klart signal om, at man vil have mere kvalitet, både i videreuddannelsen og i patientbehandlingen, ved netop at uddanne flere og bedre speciallæger hurtigere. Der bliver bl.a. sat fokus på, at alle afdelinger udarbejder uddannelsesprogrammer, og at alle læger i uddannelsesstilling har godkendte individuelle uddannelsesplaner. Det vil »tvinge« arbejdstilrettelæggelsen i en mere uddannelsesintensiv retning, og den enkelte læges læringskurve vil blive stejlere. Samtidig skal den konsekvenshavende evaluering nu til at have konsekvenser for de afdelinger, der er dårlige til at uddanne. Det mener jeg, vi kan være godt tilfredse med sker nu. Det er i hvert fald god gammel Yngre Læger-politik.

Derudover er den maksimale ventetid på turnus halveret. Ligesom den periode, man tvinges ud på bestemte afdelinger i turnus, bliver reduceret fra 18 til 12 måneder. Det tror jeg, at mange vil opleve som en fordel.

PS. Bare for en sikkerheds skyld. Jeg er heller ikke vild med fireårsreglen, og hvis det var Yngre Læger, der havde skrevet principperne alene, var det punkt ikke med.