Skip to main content

> Svar:

Erik Kristensen, formand for Overlægeforeningen

1. nov. 2005
1 min.

Jeg har enkelte principielle kommentarer til regionsborgmesterens vedvarende korrespondance:

  1. Referatet er skrevet af en repræsentant fra Bornholms sygehusvæsen og alene godkendt og accepteret af undertegnede - og dermed formelt også af FAS. Det pågældende møde blev afholdt mellem Overelægeforeningens formand Erik Kristensen og ledelsen for Bornholms sygehusvæsen. Derfor har jeg i sagens natur - i modsætning til regionsborgmesteren - et førstehånds kendskab til den ledsagende drøftelse af emnet. Beslutningsreferatet beskriver sobert det principielle i problemstillingen, men ikke den ledsagende politiske diskussion eller processen i øvrigt. Det er endvidere min klare opfattelse, at vagtomlægningen blev forhindret, grundet Overlægeforeningens klare afvisning.

  2. Det glæder mig endvidere, at regionsborgmesteren giver udtryk for, at man i fremtiden vil inddrage FAS. På mødet blev det meddelt, at man ønskede primærsektorens vagtdækning skulle overgå til sygehuset og dermed også til overlægerne. Det var ikke som led i den konkrete forhandling, men blev blot meddelt Overlægeforeningen en passant i forbindelse med et møde om andre emner. Ligesom der ej heller var fremsendt materiale om problemstillingen. Tilsagnet fra regionsborgmesterens side om fremtidig inddragelse gør, at denne debat får mindre karakter af tidsspilde set fra min side.

  3. Afslutningsvis noterer jeg mig, at regionsborgmesteren ikke har taget afstand fra det principielle i sagen, nemlig at overlægerne skulle overtage primærsektorens vagtforpligtelser om natten.

Hermed er debatten afsluttet fra min side.