Skip to main content

> Svar:

Ledende overlæge Jan Jørgensen, Børne- og Ungdomspsykiatrien, Ribe Amt. E-mail: jajo@ribeamt.dk

1. nov. 2005
1 min.

Det er særdeles relevante kommentarer, som Debes fremkommer med, både hvordan et relativt intelligenshandicap indvirker på opmærksomhedskontrollen, og hvordan man håndterer kombinationen af nedsat intelligens og specifik opmærksomhedsproblem. Jeg kan forsikre Debes og Ugeskriftets læsere om, at disse overvejelser var centrale i diagnosticeringen. En del af denne nedsatte generelle IK skyldes jo nedsat funktion på de delprøver, der influeres af opmærksomheden, men det er ikke hele forklaringen hos alle personerne med subnormal funktion. Til almindelig oplysning var den omtalte case ikke speciel på dette punkt, idet langt over halvdelen af de undersøgte personer havde en generel IK mellem 80 og 90.

Til Debes' overvejelser vil jeg føje, at vi også overvejer, hvorvidt der er tale om primært normaltbegavede personer, som på grund af deres opmærksomhedsproblematik gennem tiden er »faldet« i IK, fordi de ikke har fået lært det, normalbefolkningen lærer. Dette kan ikke besvares i vores undersøgelse, men er absolut et vigtigt punkt at få undersøgt i en prospektiv undersøgelse.