Skip to main content

> Svar:

Overlæge Peter C Gøtzsche, Det Nordiske Cochrane Center, H:S Rigshospitalet. E-mail: p.c.gotzsche@cochrane.dk

4. nov. 2005
2 min.

Det er vigtigt at skelne mellem evidens og praktiske anbefalinger. Evidensen synes at være, at muskelrelaksantia har en vis effekt, men at der er væsentlige bivirkninger, der må tages i betragtning. Heri synes Claus Manniche og forfatterne til Cochrane-oversigten at være enige. Hvordan man så skal afveje godt og skidt, er en vurderingssag, som der ikke er nogen facitliste til. Det er en af grundene til, at vi bestræber os for at nøjes med at præsentere evidensen i Cochrane-oversigter og at undgå at give konkrete anbefalinger om, hvad klinikerne bør gøre.

Uenigheden går på, at den danske MTV-rapport anbefaler, at disse stoffer ikke bør bruges overhovedet, hvorimod Cochrane-oversigten taler om brug med forsigtighed. I modsætning til Claus Manniche mener jeg ikke, at sådanne forskelle i vurderinger har noget at gøre med, om en Cochrane-oversigt er tilstrækkelig, eller om en MTV-rapport derudover er påkrævet. Vurderinger fører jo ofte til uenighed, f.eks. nævnes det i baggrundsafsnittet af Cochrane-oversigten, at nogle nationale guidelines anbefaler at bruge disse stoffer, mens andre fraråder det, og at 91% af læger bruger muskel-relaksantia, selv når det frarådes.

Lige så vel som MTV-rapporter skal også Cochrane-oversigter belyse de vigtigste skadevirkninger, og vi er meget opmærksomme på, at disse kan være utilstrækkeligt rapporteret i randomiserede forsøg og i Cochrane-oversigter, hvorfor vi er i gang med at rette op på dette forhold, bl.a. ved at inddrage gode kohortestudier i oversigterne, der har fulgt patienterne i lang tid med henblik på skadevirkninger.

I baggrundsafsnittet af Cochrane-oversigten nævnes problemet med lægemiddelafhængighed, men jeg er helt enig med Claus Manniche i, at dette meget alvorlige problem burde omtales mere udførligt, herunder også i konklusionen, og jeg håber, at Claus Manniche vil indsende en kritik af oversigten til forfatterne, så dette kan komme bedre frem i Cochrane-oversigten, når den opdateres. Det er i øvrigt ikke kun konklusionerne, men hele Cochrane-oversigten, der kan læses på vor hjemmeside (www.cochrane.dk, Cochrane-biblioteket, søg på Tulder:au i søgefeltet).