Skip to main content

Hvis man ser bort fra de stærkt højredrejede, i mine øjne usaglige, politiske ytringer i dit indlæg, tror jeg, at din pointe er, at folk, som kommer her til landet, skal lære at tilpasse sig samfundets normer og regler og ikke omvendt. Det kan du meget vel i teorien have ret i.

I den perfekte verden ville kulturforståelse i sundhedsvæsenet være et overflødigt begreb, da patienterne ville være ukomplicerede mennesker, som altid opførte sig forventeligt. Hvor alt, hvad lægen sagde, blev gjort og fulgt til punkt og prikke, og hvor vi som læger kunne gå ud fra, at patienterne forstod os 100% og omvendt.

I vores verden er situationen imidlertid anderledes. Her er der problemer med kulturmøderne. Hvor minoritetsgrupperne har mange flere kontakter til sundhedsvæsenet, langt større grad af sygelighed, men oplever paradoksalt nok samtidig et markant dårligere behandlingsniveau [1]. Faktorer, som bør foranledige, at vi går væk fra »sådan burde det være«-tankegangen, da det på ingen måde er konstruktivt.

Selvfølgelig har man som læge også sine politiske holdninger, men de har ikke sin berettigelse i tilgangen til patienterne, da vi som læger, i et forkromet perspektiv, er til for patienternes skyld og ikke omvendt. Hvordan man end vender og drejer det, er læge-patient-forholdet på ingen måde et ligeværdigt forhold men bør i alle tilfælde være præget af empati fra lægens side. Dette forudsætter derfor i de tilfælde, hvor der eksisterer en kulturbarriere, at lægen, for at kunne forvalte sin »magt« og sit ansvar over for patienten på bedste vis, udviser en empati, der kan nå over kulturbarrieren.

Og så længe apartheidpolitikken ikke bliver indført i Danmark, kan vi ikke undgå kulturforskelle i vores daglige arbejde som læger. Selvom man indimellem kunne fristes til samtidig at tilbyde et integrationskursus til visse patienter, er det ikke vores opgave som læger, da vi med lægeløftet har sagt ja til at behandle alle mennesker - ikke bestemte mennesker.

Sluttelig vil jeg komme med en opfordring til dig, Hans Ersgaard, om at lægge Kjeld Abel tilbage på hylden og i stedet læse Søren Kierkegaard, da det ville være langt mere gavnligt for dit virke som læge:

»For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han men dog først og fremmest forstå det, han forstår. Når jeg ikke gør det, så hjælper min merforståelse ham slet ikke.«

Interessekonflikt: Imran Rashid underviser i kulturforståelse via foredragsvirksomheden Sundkultur.dk og modtager undertiden honorering i forbindelse hermed.


Referencer

  1. Folman NB, Jørgensen T. Etniske minoriteter - sygdom og brugen af sundhedsvæsenet. Et registerstudie. Sundhedsstyrelsen, Københavns Amts Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed, 2006.