Skip to main content

Tænk de fælles akutmodtagelser ind i lægeuddannelsen

Mads Skipper. Formand for Lægeforeningens Udvalg for Uddannelse og Forskning. E-mail: skipper.mads@gmail.com

3. dec. 2012
3 min.

INTERESSEKONFLIKTER: Ingen

I disse år samler regionerne som bekendt akutfunktionerne på færre hospitaler. Formålet er at sikre, at akut syge eller tilskadekomne patienter bliver mødt med de nødvendige sundhedsfaglige kompetencer og højt specialiseret udstyr.

Det er en positiv udvikling. Akutområdet har i mange år ikke fungeret optimalt. Det er man nu i gang med at råde bod på. Men man kan konstatere, at der er en række udfordringer forbundet med de nye akutmodtagelser. Til tider kan akutfunktionerne opleve det som om, at de ikke får tilstrækkelig opbakning fra de øvrige afdelinger på sygehusene. Det hænger sammen med, at akutmodtagelserne er afhængige af de øvrige afdelinger, som ikke altid har samme engagement i det akutte arbejde, men alligevel skal afgive resurser til akutmodtagelsen - resurser, som de ikke kan hente andre steder. Det kan være med til at skabe et uhensigtsmæssigt forhold mellem akutmodtagelsen og resten af sygehuset.

Sikre forankringen blandt læger

For at sikre den nødvendige forankring af akutmodtagelserne blandt læger og for at klæde alle læger på til også at varetage akutfunktioner er det helt afgørende at tænke uddannelse ind i akutindsatsen. I et eller andet omfang bør alle læger i deres uddannelsesforløb stifte bekendtskab med akutmodtagelserne. Dermed sikrer man to hensyn: At alle læger får »akutkompetencer«, og at man som læge i det øvrige sundhedsvæsen har en grundlæggende forståelse for arbejdet i akutmodtagelserne.

Akutfunktion som en del af den kliniske basisuddannelse

Helt konkret har Lægeforeningen foreslået, at den kliniske basisuddannelse (KBU) skal bestå af to obligatoriske elementer, hvoraf det ene er et halvt år med funktion i en fælles akutmodtagelse. Det betyder, at alle læger får mulighed for at stifte bekendtskab med arbejdet på en akutafdeling og opnår basale akutkompetencer.

Lægeforeningens forslag til sammensætning af KBU ligger dermed i fin forlængelse af målbeskrivelsen for KBU. Den angiver netop, at lægen skal tilegne sig et bredt kendskab til sundhedsvæsenets opbygning, og ikke mindst at lægen skal stifte bekendtskab med »den akutte patient«.

Akutområdet i speciallægeuddannelsen

For at akutindsatsen skal blive en integreret del af lægeuddannelsen, er det også vigtigt, at akutområdet bliver integreret i de relevante specialer. Det skal ske ved, at læger i specialer med akutfunktioner i deres uddannelsesforløb kommer i kontakt med det akutte område - det vil i praksis sige varetager akutfunktioner. Funktionerne i akutmodtagelserne skal helt konkret indarbejdes i specialernes målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer.

Samtidig skal der også være mulighed for, at læger, der brænder for arbejdet med de akutte patienter, har mulighed for allerede under deres speciallægeuddannelse at påbegynde en individuel profilering inden for akutområdet. Akkurat ligesom man bør have mulighed for at profilere sig inden for andre områder som eksempelvis ledelse og forskning.

Stort uddannelsespotentiale

Der er et stort uddannelsespotentiale i betjeningen af akutte patienter. Set i et uddannelsesperspektiv vil akutmodtagelsen kunne danne baggrund for faglig udvikling af akutområdet. Vi skal skabe et prestigefyldt fagligt miljø med høj faglig stolthed. Akutmodtagelsen skal være et stimulerende uddannelsesmiljø, hvor uddannelsessøgende læger har gode muligheder for at tilegne sig lægefaglige kompetencer.