Skip to main content

Toksisk tilfredshed

Overlæge Svend Lings, Odense Universitetshospital E-mail: s.lings@ouh.fyns-amt.dk

1. nov. 2005
2 min.

British Medical Journal 11. maj 2002 var helliget trafikulykker, et af den vestlige verdens største sundhedsproblemer. Nedenstående er et udpluk (frit oversat) fra en ledende artikel [1].

Hvordan kan vi være så tilfredse med tingenes tilstand, når 3.000 mennesker hver dag dræbes i trafikken på denne klode, og 30.000 kommer alvorligt til skade? Det er omtrent det samme antal døde som ved angrebet på World Trade Center og mange flere skadede, hver eneste dag, år efter år. Hvorfor er der ikke et verdensomspændende krav om handling i stedet for uvidenhed, ligegyldighed og vigen udenom.

Én grund er, at det sker hver dag. Det er »business as usual«. Og det foregår spredt. Vi ser ikke 3.000 lig på ét sted.

Vi opfører os, som om der ikke var nogen større risiko. Men vi tager fejl. Et gennemsnitsmenneske (og det er selvfølgelig de andre) har 1% risiko for at blive dræbt i trafikken og 33% risiko for at komme til skade. Men vi er tilvænnede. Vi kan ikke forestille os et liv uden biler, så derfor forurener vi vore omgivelser, belægger jorden med asfalt og cement og ignorerer blodbadet. Ligesom de stofmisbrugere vi ikke kan stoppe, trods skaderne.

Egennytte er også på spil. En fælles aktion fra automobilproducenternes side kunne reducere antallet af fodgængerdrab dramatisk, men de modsætter sig mange af de fornyelser der er nødvendige. Bilfabrikanterne betragtes endnu ikke som pariaer - ligesom tobaksfabrikanterne - men det ville være klogt af dem at føre an i bekæmpelsen af drab og tilskadekomster i stedet for til sidst at blive tvunget udefra.

En far blev rystet ud af sin tilfredshed. Hans datter blev dræbt ved en bilulykke. Han og moderen var forandret for stedse, men »bortset fra virkningen på den nærmeste familie, betyder død eller lemlæstelse på vejen intet. Ingen tager sig af det. En tog- eller flyulykke fremkalder omgående massive, bekostelige foranstaltninger, så gentagelser kan undgås. Et dødsfald på vejen når dårligt nok frem til den lokale avis«. Han var dog overbevist om, at vores opfattelse af bilen ændrer sig.

Senere generationer vil se tilbage og undre sig over, hvordan det kunne gå så galt.


Referencer

  1. Anonym. Editor's choice. Toxic complacency. BMJ 2002;324. (http://bmj.com/cgi/content/full/324/7346/0/j).