Skip to main content

Tryk 1, hvis det er akut

Andreas Lundh, reservelæge.

24. maj 2013
2 min.

Da min bedstefar i sin tid var reservelæge på Silkeborg sygehus, var det ikke altid lige nemt for ham at få fat i sin bagvagt. Når klokken var lidt over middag, befandt bagvagten sig oftest på sin sejlbåd ude på Silkeborgsøerne, og for at tilkalde ham skulle min bedstefar hejse et særligt flag op i hospitalets flagstang og så håbe på, at bagvagten så det og besluttede sig for at sejle ind til land.

I dagens hospitalsvæsen går det noget nemmere med kommunikationen. Nu kan selv en forvagt fra det mindste provinshospital på under et minut være i telefonisk audiens hos universitetshospitalets neurokirurgiske bagvagt. Bagvagten kan så via sin computer se med på skanningsbilleder og give råd og vejledning.

Den elektroniske kommunikation giver fantastiske muligheder, men den nemme adgang til opkald er ikke uden problemer. Det er ikke usædvanligt, at en samtale og undersøgelse af en patient forstyrres flere gange af den kimende vagttelefon. Et opkald, om at en patient på sengeafsnittet pludselig er blevet »dårlig«, er oftest relevant. Men opkald om manglende venflons, manglende udfyldelse af AK-skemaer, eller at en patient med en måneds træthed just er trillet ind i AMA, kan virke temmelig forstyrrende, særligt når det er femte gang, den samme samtale afbrydes. Ofte må man forlade patienten, fordi opkaldet måske omhandler fortrolige oplysninger, og det virker utroligt uprofessionelt, når man så kommer tilbage på stuen for femte gang og spørger: »Hvor kom vi nu fra, fru Hansen?«

Løsningerne er desværre ikke altid lige nemme, fordi personalet i den anden ende af røret måske er afhængige af lægens svar i forhold til at komme videre med deres eget arbejde. Men i mange tilfælde handler det egentlig bare om at aflevere en besked, som lægen så kan følge op på, hvorfor systemet burde kunne forbedres.

En mulighed kunne være, at vagttelefonen indeholdt en funktion, hvor den kunne sættes på standby, og kun akutte opkald kunne komme igennem. Ikkeakutte opkald kunne så klares med en oplysning om, at man skulle ringe tilbage til et givent nummer, eller der kunne lægges en besked på telefonsvareren. En anden mulighed kunne være, hvis vagttelefonerne kunne sende og modtage sms-beskeder. Eksempelvis kunne en besked som »venflon til væske på patient × på afdeling y stue z« jo være praktisk, også fordi man så heller ikke behøver at skrive informationen ned på en seddel, som jo også har risiko for at blive væk i en af kitlens mange lommer.