Skip to main content

Turnus på ét år - Ja tak

Formand Jill Rachel Mains, FADL's Sundheds- og Uddannelsespolitiske Udvalg. E-mail: jrm@studmed.au.dk

31. okt. 2005
3 min.

Det er Foreningen af Danske Lægestuderende (FADL)'s politik, at turnus udmærket kan afvikles på et år uden en forrin-gelse i det uddannelsesmæssige indhold. Forudsætningen for dette er en styrkelse af de prægraduate klinikophold i medicin og kirurgi samt en bedre koordinering imellem turnus og den prægraduate del af lægeuddannelsen. FADL er således ligesom Yngre Læger åben for at forkorte turnus til et år.

Overgangen mellem klinik og turnus

I FADL støtter vi, at de eksisterende turnusmålsætninger revideres. Dog mener vi, der er behov for samtidigt at lave fælles målsætninger for, hvilke kompetencer der skal opnås i løbet af de prægraduate klinikophold. På den måde vil turnus kunne effektiviseres og kortes ned til et år, uden at kvaliteten i den lægelige uddannelse sænkes.

I dag er der et uhensigtsmæssigt overlap de prægraduate klinikophold og turnus imellem. En del målsætninger for turnus omhandler færdigheder som typisk tilegnes prægraduat, fx anlæg perifer intravenøs adgang, anlæg blærekateter à demeure, foretag kirurgisk håndvask og iklædning, assister til kirurgisk indgreb, suturer simple sår og foretag arteriepunktur. Disse kompetencer er spændende og udfordrende at tilegne sig for den studerende i sit klinikophold men kan nok forekomme banale for turnuskandidaten.

Samtidig er det et almindeligt forekommende fænomen, at turnuslæger og lægestuderende på afdelingerne træder hinanden over tæerne, da de mangler at lære og indøve de samme kompetencer og håndgreb. Dette afspejler bl.a. også det, at det kan være ret forskelligt, hvilke procedurer og kompetencer de studerende opnår i løbet af deres klinikophold - afhængig af universitetet eller hospitalsafdelingen.

Ud fra disse betragtninger er det FADL's overbevisning, at uddannelseskapaciteten på de danske hospitaler kan bruges mere effektivt, hvis der udarbejdes fælles målsætninger for de prægraduate kliniske kompetencer - på tværs af universiteterne. Disse mål skal i fremtiden opnås i løbet af den prægraduate uddannelse, og turnus bør således være en reel overbygning på den prægraduate uddannelse.

Flaskehals gælder ikke kun intro- og hoveduddannelsesstillinger

Selv om FADL støtter YL's forslag om at korte turnusuddannelsen til et år, er vi ikke ubetinget enige i, at de »sparede« turnusstillinger kun skal bruges til oprettelse af intro- og hoveduddannelsesstillinger.

Om et år kommer der væsentligt større årgange ud fra universiteterne, og derfor er der behov for allerede nu at planlægge, hvordan turnuskapaciteten kan øges for at forebygge ventetid.

Som svar på speciallægemanglen er der fra politisk side over de sidste ti år sket en kraftig forøgelse af antallet af lægestuderende på de danske universiteter. Oven i det øgede optag af lægestuderende blev den prægraduate del af den lægelige uddannelse forkortet fra 6 år til seks år. Dette blev gennemført på Københavns Universitet og Syddansk Universitet for hhv. fem og tre år siden, hvilket betyder, at vi snart står over for dobbelte kandidatårgange fra disse universiteter.

Der er derfor behov for at oprette flere uddannelsesstillinger til hele den lægelige uddannelse. Der skal tilføres flere ressourcer. Og der skal tænkes kreativt for til fulde at udnytte den uddannelseskapacitet, der findes på de danske hospitaler.