Skip to main content

Vedrørende kampagnematerialet: »Det er ikke din skyld«

Jan Peutzfeldt, adm. direktør, Skandinavien Ferring Lægemidler A/S

1. nov. 2005
3 min.

Kampagnen for at øge kendskabet til ufrivillig natlig vandladning hos børn, »Det er ikke din skyld«, har skabt betydelig debat med indlæg i Ugeskrift nr. 16 (»Hvor går grænsen?«) og Ugeskrift nr. 18 (»Vedrørende kampagnematerialet«, »Det er ikke din skyld«) samt brevveksling og telefonisk kontakt med Center for Børneinkontinens, Skejby Sygehus.

Ufrivillig natlig vandladning hos børn udgør fortsat et alvorligt problem for ca. 10% af familierne med børn i alderen 5-12 år. Næst efter allergisk relaterede problemer, er det den mest frekvente lidelse hos børn i denne aldersgruppe. Den negative indvirkning på børnenes selvværd er veldokumenteret. Til trods for det er området fortsat tabubelagt, og mange børn får af forskellige årsager ikke den behandling, de kunne have gavn af, og det vil vi gerne være med til at gøre bedre.

Derfor er informationskampagnen »Det er ikke din skyld« sat i værk - målrettet til forældre og sundhedspersonale. For-målet er at skabe opmærksomhed om problemet og være med til at nedbryde tabuer og dermed få flere til at opsøge behandling.

Vi har modtaget positiv respons fra mange professionelle aktører på området, men har også hørt nogle kritiske røster. Kritikken har især fokuseret på udformningen og illustrationerne, som opfattes som mørke og dystre. Vores tanke har været, at der er tale om et problem, som børnene opfatter som stort, hvorfor det ville være mindre passende at lave en informationskampagne i alt for lyse nuancer. Det har aldrig været hensigten at bære ved til mytedannelsen. Tværtimod. Vi vil støtte op om arbejdet med at nedbryde myter og fjerne tabuer og skam.

I forbindelse med udsendelsen af materialet er det, ved en beklagelig fejl fra vores side, blevet fremstillet som om kampagnen er blevet til i et tæt samarbejdet med bl.a. Rigshospi-talets Enuresisklinik »Tørdokken« samt Center for Børneinkontinens på Skejby Sygehus. Dette er ikke i overensstemmelse med sagens faktiske forløb, og vi beklager dybt den misvisende formulering. Det er alene Ferring som står for initiativet til denne informationskampagne og dermed også indholdet og visualiseringen.

De to klinikkers navne er anbragt på dele af kampagnematerialet med det ønske at give interesserede ideer til, hvor man kan søge mere information. Men i sammenhæng med udsendelsen fremstår det vildledende for læseren, hvilket vi beklager.

På baggrund af det skete har vi i gensidig forståelse med både Rigshospitalet og Skejby Sygehus aftalt, så hurtigt som muligt, at beklage det hændte på denne plads samt at udsende en beklagelse bilagt brev fra Rigshospitalet til alle modtagere af kampagnematerialet. Derudover har vi aftalt øjeblikkelig at stoppe den videre uddeling af kampagnemateria- let i sin nuværende form.

Ferring evaluerer løbende de aktiviteter, vi deltager i og sponsorerer, og vi tager naturligvis kommentarerne ad notam. Ferrings sponsorering af lægelige aktiviteter følger samarbejdsaftalen mellem Lægemiddelindustriforeningen (Lif) og Den Almindelige Danske Lægeforening (DADL), og mange aktiviteter og informationskampagner på dette felt havde ikke set dagens lys uden vores støtte.