Skip to main content

I en leder i Ugeskrift for Læger 2006;168:3279 under overskriften »Vagtlæger og patientsikkerhed« efterlyser Jens Winther Jensen et klagesystem: »... hvor patienterne kan få bedømt behandlingsforløb, hvor de ikke udelukkende skal gå efter manden«.

Heri kan jeg kun være enig. Det afgørende er, at vagtlægerne lærer af det, som går galt, og at patienterne ikke lider skade. I den forbindelse er det vigtigt, at også vagtlægerne er opmærksomme på, at der ved siden af klagesystemet findes et system, hvor man udelukkende går efter bolden: Patientforsikringssystemet!

Alle patienter, der mener at være blevet skadet i forbindelse med et behandlings- og undersøgelsesforløb, bør anmelde skaden til Patientforsikringen. Personalet er til gengæld forpligtiget til at informere patienten om skader, der eventuelt giver ret til erstatning, og skal bistå patienten med at anmelde skaden til Patientforsikringen.

Anerkender vi, med afsæt i vurderinger foretaget af vores lægekonsulenter, at der ifølge patientforsikringsloven er sket en skade, og tildeler patienten erstatning, deler vi hverken næser eller røde kort ud. Til gengæld forventer sundhedsmyndighederne, at vores afgørelse bliver gjort til genstand for læring og indgår i arbejdet med at sikre kvaliteten af de ydelser, der tilbydes på den pågældende behandlingsinstitution og i patientsikkerhedsarbejdet mere generelt.

Som et supplement til den verserende debat om vagtlægeordningen kan jeg oplyse, at Patientforsikringen siden 2004 har modtaget 139 anmeldelser vedrørende vagtlæger. Vi har truffet afgørelser i 92 sager. Ud af disse har vi afvist at behandle 21 sager. I alt 24 patienter har indtil videre fået anerkendt deres sag. Det svarer til en anerkendelsesprocent på cirka 30. Det ligger på nogenlunde samme niveau som de skader, der bliver anmeldt fra sygehusene og de praktiserende læger og speciallæger, så det er på ingen måde foruroligende.