Skip to main content

Vi har tillid til sygeplejerskerne

Underskriverne af dette indlæg er alle læger.
Vicedirektør Torben Steen Mogensen, Amager & Hvidovre Hospitaler, vicedirektør Leif Panduro, Nordsjællands Hospital, vicedirektør Per Jørgensen, Glostrup Hospital, vicedirektør Steen Werner Hansen, Herlev Hospital, vicedirektør Lars Juhl Petersen, Gentofte Hospital, vicedirektør Kristian Antonsen, Bispebjerg & Frederiksberg Hospitaler, ledende overlæge Jakob Lundager Forberg, akutafdelingen på Nordsjællands Hospital, ledende overlæge Birgitte Nybo Jensen, akutmodtagelsen på Bispebjerg & Frederiksberg Hospitaler, ledende overlæge Lisbet Isenberg Ravn, akutmodtagelsen på Herlev Hospital, ledende overlæge Lars Bo Weywadt, akutklinikken på Glostrup Hospital, ledende overlæge Steffen Ulrik Friis, akutklinikken på Gentofte Hospital, enhedschef Peter Gjersøe, Den Præhospitale Virksomhed – Akutberedskabet.

21. okt. 2013
3 min.

Kære læsere

Region Hovedstaden samler fra den 1. januar 2014 alle akuttilbud under én hat. Det betyder, at når din egen læge holder lukket og du skal bruge hjælp, skal du fremover ringe til Akuttelefonen 1813 – i stedet for at ringe til den tidligere lægevagt. På 1813 vil en sygeplejerske i første omgang svare dit opkald.

Privatpraktiserende læger har i et fælles debatindlæg i Ugeskrift for Læger nr. 42 side 2509 udtrykt deres bekymring for, at »den nye sygeplejerskevagt afløser lægevagten«.

Vi har stor respekt for, at store forandringer bliver mødt med sund skepsis. Læserne skal dog vide, at der også er læger, som bakker op om Region Hovedstadens nye akutsystem. Underskriverne af dette indlæg er ledere og vicedirektører på Region Hovedstadens hospitaler og virksomheder. Vi er alle læger. Vi kender hospitalerne indefra. Og vi har tillid til, at det nye akutsystem bliver godt for borgerne.

For der er ikke tale om, at lægevagtens opgaver forsvinder. Der er tale om, at hele akutsystemet – herunder lægevagtens funktion – bliver til én ordning, hvor sygeplejersker tager sig af de mange henvendelser, de kan håndtere, og lægerne fokuserer på opgaver, der kræver deres erfaring, ekspertise og uddannelse.

Den tidligere lægevagtsordning og hospitalernes akutmodtagelser er i dag to adskilte systemer. Men med den nye ordning vil du som borger opleve mere sammenhæng i tingene. Vi får nye muligheder for f.eks. at øge patientsikkerheden, og vi kan tilbyde dig et forløb med flere oplysninger om, hvor og hvornår du bør møde op på vores hospitaler, så du undgår unødig ventetid.

Det er en væsentlig og kompliceret opgave at telefonvisitere. Men det er en opgave, som sygeplejerskerne på 1813 godt kan løfte i godt samarbejde med lægerne. Sygeplejersker er også i dag de første til at svare sundhedsrelaterede opkald til Alarm 112. Det er også en sygeplejerske, der rådgiver borgere i akutmodtagelser eller akutklinikker (skadestuerne). Og i øvrigt er det ofte sygeplejersker eller lægesekretærer, der svarer dig, når du ringer til din egen læge. Endeligt er det jo også sygeplejersker, der dagligt er i kontakt med indlagte patienter.

Læger og sygeplejersker vil også samarbejde godt i den nye ordning. Sygeplejerskerne vil være specialuddannede i at visitere borgerne og de vil altid have backup fra læger. Lægerne vil overtage samtalerne når nødvendigt. Og du kan altid bede om at tale med lægen. En læge vil tilse dig, hvis du er visiteret til en akutmodtagelser eller klinik, og en læge vil stadig køre hjem til dig, hvis du eller dit barn er blevet syg.

Med forandringer følger også udfordringer og som nævnt sund skepsis. Det skal der være plads til. Men vi, underskriverne, har tillid til – og det kan borgerne også have – at det nye akutsystem bliver godt for borgerne.

Se også indlægget Vi er dybt bekymrede over Hovedstadens nye sygeplejerskevagt side 2593

Interessekonflikter: ingen