Skip to main content

Aarhus Universitet reformerer medicinstudiet

Anne Steenberger, as@dadl.dk

29. okt. 2010
2 min.

Fra september næste år vil de medicinstuderende, der begynder på Aarhus Universitet, blive tilbudt et helt anderledes studium, end de, der startede i år eller tidligere, blev tilbudt.

Studiet bliver modulopbygget over tematiske områder. Der er seks områder, og de hedder: inflammation, abdomen, hjerte-lunge-kar, hoved-neuro, familie og samfund samt akut og kronisk. Hvert område er tema for et semester. Det erklærede formål er at skabe en bedre sammenhæng mellem studium og arbejdsliv. Anne Mette Mørcke, studieleder og lektor, siger:

»Den allerstørste forskel bliver, at klinik- og studieophold kommer som noget helt centralt i hvert semester. Tidligere lå klinikopholdene kun i 8. og 10. semester eller 2. og 4. semester.

Fremover kobles teori, klinikophold og eksamen, så de finder sted samtidig i stedet for at være spredt over flere semestre«. Sammensætningen af specialerne i de nye moduler er tværfaglig.

»Vi sætter tingene sammen, som de ser ud ude i virkeligheden. Det kan være svært for de studerende at koble det ene fags betydning med det andet. Det hjælper vi med ved at koble det allerede i studietiden i f.eks. en hjerte-lunge-blok, så de studerende trænes i at se tingene på kryds og tværs, som man ofte skal i virkeligheden«.

Studiets nye struktur modsvarer den meget nyskabende organisering, som Region Midtjyllands kommende flagskib, Det Nye Universitetshospital i Århus, skal have. Her bliver de gamle specialeopdelte afdelinger skippet, og i stedet bliver specialerne samlet i tværfaglige fællesskaber, hvor fællesnævneren ikke mindst bliver behandling og metoder.

Bagtanken er klar, ifølge professor og institutleder Jens Chr. Djurhuus.

»Med de nye strukturer bliver der et langt bedre konneks mellem studie og virkelighed. Kvaliteten af de læger, der kommer ud herfra, bliver den bedste, der er«, siger han og understreger dog, at uddannelsen også vil foregå på de øvrige regionshospitaler.

Set helt oven fra skal den nye blokstruktur være med til at forbedre patientforløbene, idet patienterne jo ikke kommer ind med en seddel i panden, hvorpå der står én sygdom.

»Det er også et forsøg på at modgå den subsubspecialisering, der sker i disse år, hvor de studerende, når de kommer ud i klinikophold kommer så langt ned i nogle få områder, at de risikerer at få en fragmenteret uddannelse«, siger Anne Mette Mørcke.