»Bogen er vellykket og velegnet som lærebog i anæstesiologi«

Den femte udgave af lærebogen »Anæstesi« er overordnet set særdeles velskrevet både sprogligt og pædagogisk og bør være en fast del af redskaberne i uddannelsen af den næste generation af anæstesiologer, skriver anmelderne.
Cover: FADL’s Forlag
Cover: FADL’s Forlag

Mathias Hjort, afdelingslæge, Anæstesiologisk Afdeling Z, Bispebjerg og Frederiksberg Hospital og Pernille Haderslev, overlæge, Anæstesiologisk Afdeling I Herlev Hospital

2. dec. 2020

Den femte udgave af »Anæstesi«, den grundlæggende danske lærebog i anæstesiologi, er udkommet. Siden første udgave i 1991 har bogen i takt med specialets udvikling undergået en gennemgribende forandring.

Formålet er at introducere nye anæstesilæger og anæstesisygeplejersker til faget. Bogen kan ifølge forordet også anvendes af medicinstuderende og mere erfarne kollegaer.

Bogen er opbygget i tre sektioner med basale anæstesiologiske principper som bl.a. præoperativ vurdering, luftvejshåndtering og regional anæstesi i første sektion; anæstesi til specielle patientkategorier og procedurer i næste og endeligt de anæstesiologiske aspekter af akutbehandling.

Redaktørerne har gennemrevideret materialet, nye klinisk aktive forfattere er kommet til, og layout har fået et betragteligt løft. Billedsiden er dog stort set intakt fra forrige udgave. Der er tilføjet disposition med key points, klinisk case og spørgsmål til samtlige kapitler for at understøtte forståelsen af teksten og den kliniske anvendelighed. Samlet set er tilføjelsen af cases et glimrende pædagogisk greb. Særligt godt fungerer de flerdelte cases. Her præsenteres læseren for en problemstilling med flere løsninger samt udfaldet af forskellige strategier ved f.eks. anæstesi til børn.

Bogens brede målgruppe byder på en udfordring, som til dels løses ved at opbygge bogen som ovenfor nævnt. Læseren bliver således introduceret til de basale principper, hvorefter sværhedsgraden stiger gennem bogen.

En del af kapitlerne har ikke gennemgået ændring af selve indholdet, hvilket til dels afspejler en uændret praksis i faget. Den gennemgående tone og sprogbrug er styrket, hvilket letter læsningen.

Der er sket store landvindinger i specialet bl.a. inden for monitorering, anæstesiologisk ultralydundersøgelse og væsketerapi, hvilket imødegås glimrende i disse kapitler. Det er særligt de kapitler, hvor man både får en indføring i det basale, det komplekse samt bliver præsenteret for perspektiver og nye teknikker, at bogen virkelig lykkes. Her skal fremhæves kapitlerne omhandlende monitorering, ultralyd, væsketerapi, postoperativ smertebehandling, behandling af shock og akut håndtering af intrakraniel katastrofe.

Den relativt brede målgruppe byder på en udfordring mht. emneafgræsning. Det er vanskeligt at balancere både det basale og mere avancerede gennem alle kapitler, uden at der må udelades emner og teknikker i hver ende af spektret:

Enkelte basale kapitler kunne med fordel udbygges, ligesom mere avancerede teknikker og perspektivering til fremtidige landvindinger kunne inkluderes. Man kunne med fordel tilføje et basalt kapitel om lejring af operationspatienten herunder komplikationer til lejring, ligesom den kliniske anæstesi /observation under anæstesi kunne tildeles mere plads. Det er netop denne del af specialet, der volder den nye kollega vanskeligheder – for hvilke pitfalls byder de enkelte lejringer og kirurgiske indgreb på for den utrænede anæstetist?

I den mere avancerede del af spektret udelades avancerede perifere nerveblok, smertekatetre samt anvendelse af spinalkatetre. Måske er der netop her en åbning for en dansk lærebog i avanceret anæstesi? Man får nemlig efter endt læsning lyst til at læse videre om de mere komplekse dele af anæstesiologien i netop samme tone og stil som lærebogen, der overordnet set er særdeles vellykket både sprogligt og pædagogisk. Bogen er velegnet som lærebog i anæstesiologi og forbliver en fast del af redskaberne i uddannelsen af den næste generation af anæstesiologer. Endelig skal en anbefaling af scanFOAMs »Anæstesi A-Z«-podcast lyde, hvor lærebogens kapitler drøftes med forfatterne mfl., og pointer udbygges.