Skip to main content

Behovet for ledelse udebliver ikke, fordi man ikke tager opgaven på sig

Mette Bitsch-Christensen, P.L.O.-redaktør

4. nov. 2005
3 min.

Du har lige modtaget Kursuskataloget for Foråret 2004. Udbuddet af kurser er stort.

Som noget nyt har Lægeforeningens kursussekretariat sørget for, at kursusudbuddet dækker de nye lægelige kompetencer, de syv roller, der er beskrevet i videreuddannelsesreformen, der trådte i kraft den 1. januar 2004.

Én af de syv roller er ledelse og administration.

»De praktiserende læger får karakterer med pil nedad, når vores uddannelseslæger skal give os en bedømmelse«, siger Jesper Lundh, praktiserende læge i Nivå. Han er sammen med Nina Bjørn, praktiserende læge på Frederiksberg, og Jeanette Birkebæk, praktiserende læge i Ringsted, kursusleder på kurset: Praksis som arbejdssted.

»Kurset skal først og fremmest være en øjenåbner«, mener Nina Bjørn. »Vi skal ikke fortælle de praktiserende læger, hvordan de skal organisere og lede deres praksisvirksomhed, men vi skal pege på, hvilke muligheder der er og få dem til at træde i karakter. Vi kommer ikke med nogen færdigstrikkede løsninger, men vi mener, at det er et område, de praktiserende læger må forholde sig til«.

»Som nynedsat praktiserende læge er det et område, hvor du er helt uvidende«, siger Jeanette Birkebæk, som blev praktiserende læge for nogle år siden. »Det er ikke et område, der bliver undervist i på bloklægekurset, og tutorlægerne introducerer sjældent deres uddannelseslæger til den del af hverdagen som praktiserende læge. Vi er så vant til udelukkende at forholde os til de rent lægefaglige problemstillinger. Der er vi på hjemmebane«, supplerer Nina Bjørn. »De praktiserende læger taler ikke så meget om deres rolle som leder og er ikke selv klædt på til at undervise i ledelse og administration«.

Behovet for ledelse er opstået, eftersom der er kommet flere og flere kompagniskabspraksis, og flere og flere praktiserende læger ansætter personale i form af sekretærer, sygeplejersker, laboranter og farmaceuter.

Jesper Lundh fortæller, at der inden kurset vil blive sendt en audit ud til deltagerne.

Det handler om at få kursisterne til at beskrive deres egen dagligdag. Spises dagens spegepølsemad, mens regnskabet føres? Hvor mange af dine patienter ser du mere end ti gange årligt?

Denne audit vil danne udgangspunkt for en diskussion af de mange forskellige måder at organisere almen praksis på og anvendes som idékatalog til fastholdelse og forbedring samt forandring. Hvad er styrken ved at arbejde i netop min praksis? Hvilke forhold er problematiske? Hvad vil jeg bibeholde? Hvor ønsker jeg forandring?

Audit'en vil også berøre personalepolitikken: Bliver der afholdt faste personalemøder? Er der udarbejdet arbejdsbeskrivelser for personalet?

Jesper Lundh fortæller om undersøgelser fra England, der viser, at sygeplejersken egentlig ikke aflaster lægen, men langsomt udvikler sine egne arbejdsområder. »Det kunne også være, fordi lægen havde ladet disse arbejdsområder ligge af mangel på tid«, påpeger Nina Bjørn. »Men i sidste ende handler det oftest om, at lægen ikke har gjort sig sin rolle som leder klart og beskrevet, hvad der er sygeplejerskens arbejdsopgaver«.

»Virksomheden almen praksis er en speciel størrelse«, mener Jeanette Birkebæk. »Det er meget små virksomheder, alle læger betragter sig selv som ligeværdige ledere. De undlader ofte at gøre sig deres indbyrdes relationer klart«. Skal der være enighed, før en beslutning kan tages? Er der en aftalt eller en skjult arbejdsdeling? Har du gjort dig klart, hvilken ledertype du selv er? Hvor har du dine stærke sider? Og hvad er dine svage sider?

»Personalet i praksis er meget trofast. Det er ikke ualmindeligt, at personalet er ansat i 10-20-30 år. Det kan være svært for en nynedsat læge«, mener Jeanette Birkebæk, »og er i hvert fald noget, man bliver nødt til at forholde sig til«.

Alle tre kursusledere mener, at ledelse i almen praksis er vigtig for egen trivsel. Ledelse skal også være sjovt! Struktur i dit praksisliv giver ro på din arbejdsplads. Så kan du med god samvittighed holde fri, når du har fri.

Måske skulle du alligevel overveje kurset: Praksis som arbejdssted?

De syv roller

Lægen som medicinsk ekspert

Lægen som samarbejder

Lægen som kommunikator

Lægen som leder og administrator

Lægen som akademiker

Lægen som sundhedsfremmer

Lægen som professionel