Skip to main content

Bestyrelsens skriftlige beretning 2002

2. nov. 2005
13 min.

Overenskomst og aftaleforhandlingerne/AC-området

I beretningsperioden har der været forhandlinger om fornyelse af overenskomster og aftaler. Mens der på statens område hurtigt blev opnået enighed om et forlig i begyndelsen af året, brød forhandlingerne sammen på det kommunale og amtslige område.

Mellem de centrale forhandlingsparter (de kommunale arbejdsgivere og lønmodtagernes organisation KTO) kunne der ikke opnås enighed om, hvor stor en del af lønstigningerne, der skulle være generelle i forhold til den del, der skulle differentieres igennem lokale forhandlinger, kaldet Ny Løn.

Forhandlingerne blev derfor flyttet til Forligsinstitutionen under ledelse af forligsmand Mette Christensen. Forligsmanden fremsatte i marts måned et mæglingsforslag, der omfatter en 3-årig overenskomstperiode.

Mæglingsforslaget indebærer generelle lønstigninger på 5,55 pct., som forventes at medføre en reallønsfremgang for samtlige ansatte, samt gennemførelse af den 6. ferieuge. I forliget er der afsat lønpuljer med mange midler til pensionsforbedringer, og der sker en ekstraordinær regulering af tjenestemandspensionerne.

Stillingtagen til mæglingsforslaget blandt organisationerne blev foretaget som en samlet stillingtagen, således at et resultat inden for en organisation blev sammenkædet med resultatet fra de andre organisationer.

Mæglingsforslaget blev på lønmodtagersiden vedtaget med en snæver margin, idet der var 51,9 pct. jastemmer og 48,1 pct. nej-stemmer. På arbejdsgiversiden sagde alle parter ja.

Foreningen af Speciallægers bestyrelse sagde entydigt ja til resultatet. Reglerne for afstemning i FAS foreskriver, at afstemning sker ved afstemning i bestyrelsen og ikke ved en egentlig urafstemning.

Overlægeområdet

Overlægeforeningens repræsentantskab var ekstraordinært indkaldt til møde den 5. april 2002 for at tage stilling til resultatet, og de fremmødte repræsentanter anbefalede med stort flertal at sige ja til resultatet.

Overlæger og lægelige chefer overgår pr. 1. april 2003 også til det ny lønsystem. Man bevarer de hidtidige faste lønninger som grundlønninger i det ny lønsystem. Til overlæger og lægelige chefer, der er ansat i amterne og i H:S pr. 31. marts 2003, ydes der med virkning fra 1. april 2003 som overgangsordning et ikkepensionsgivende tillæg på 17.500 kr. årligt (31. marts 2000-niveau).

For overlæger og lægelige chefer, der oppebærer tillæg ydet efter de amtslige overlægepuljer, nedsættes dette tillæg med 8.750 kr. (31. marts 2000-niveau). I H:S gælder, at for ansatte, der oppebærer tillæg ydet af de decentrale puljemidler, nedsættes dette tillæg med 8.750 kr. (31. marts 2000-niveau).

Det nye lønsystem betyder, at der ud over grundlønnen lokalt kan aftales løntillæg begrundet i funktioner, kvalifikationer og resultater.

På baggrund af et diskussionsoplæg fra en arbejdsgruppe arbejder Overlægeforeningen med forberedelse af implementeringen af Ny Løn pr. 1. april 2003. Det omfatter punkter som strategi, organisation, tillidsrepræsentanter/lokal struktur for forhandlinger, uddannelse og information. Overlægeforeningen har planlagt informationsmøder for medlemnerne i alle amter og i H:S i perioden november 2002 til januar 2003.

En del af forhandlingsresultatet var en forøgelse af vagthonoreringen for vagter lørdag, søndag og søgnehelligdage med 25 pct. finansieret af de puljemidler, der var til FAS-området ved de specielle forhandlinger. Herudover blev der i KTO-forliget afsat en pulje til forbedringer af særydelser. Fra denne pulje er det lykkedes at få 6,4 mio. kr. tilført FAS, således at forhøjelsen på vagthonoreringen for weekendvagter samlet bliver på godt 35 pct.

Til erstatning for særlige beredskabsordninger indføres fra den 1. april 2003 bestemmelser om beredskabsvagt. I samarbejde med Amtsrådsforeningen og H:S er der udarbejdet en vejledning om beredskabsvagter, som er udsendt i august måned til alle medlemmer af Overlægeforeningen i amterne og H:S. Denne vejledning kan ses på FAS' hjemmeside www.fas.dk.

Som en del af forhandlingsresultatet blev det aftalt både med Amtsrådsforeningen og H:S, at parterne i overenskomstperioden skal drøfte muligheder for kontraktansættelse af visse lægelige chefer. Forhandlingerne med H:S, der forventes påbegyndt i november måned, skal være afsluttet inden 1. april 2003.

Nedenfor følger en kortfattet oversigt over det konkrete indhold i det godkendte mæglingsforslag med relevans for Overlægeforeningens medlemmer samt sygehuslægerne.

Det vedtagne mæglingsforslag omfatter fornyelse af følgende aftaler og overenskomster:

  • aftalen vedrørende lægelige chefer,

  • overenskomsten for overlæger,

  • aftalen om tillægspulje for overlæger (overlægepuljen),

  • overenskomsten for speciallægekonsulenter,

  • overenskomsten for honorarlønnede sygehuslæger,

  • aftalen vedrørende vederlag til læger for undervisnings- og foredragsvirksomhed for personalegrupper ved sygehuse m.v. og aftale om cheflægers, overlægers og afdelingslægers oplysningspligt ved bibeskæftigelse.

Resultatets indhold er i hovedtræk følgende:

  • Lægelige chefer, overlæger og sygehuslæger bliver omfattet af bestemmelserne om ny løndannelse.

  • Aftalen om overlægepuljen fornyes ikke. Aftalen bortfalder pr. 31. marts 2002. Alle indgåede aftaler om tillæg og omklassificering opretholdes uændret i henhold til aftalernes indhold. Indtil overgang til ny løndannelse er aftale om decentral løndannelse gældende.

  • Til de lægelige chefer, overlæger og sygehuslæger, der er ansat på det tidspunkt bestemmelserne om ny løndannelse træder i kraft, ydes som overgangsordning et ikkepensionsgivende tillæg på 17.500 kr. (31. marts 2000-niveau). For overlæger, der oppebærer tillæg ydet efter overlægepuljen, nedsættes dette tillæg med 8.750 kr. (31. marts 2000-niveau).

  • Administrerende overlæger benævnes fremover ledende overlæger og grundlønnen er baseret på indplacering på løntrin 51. Der sker omklassificering til løntrin 51 af de administrerende overlæger, der i dag er aflønnet efter løntrin 50.

  • Cheflægers indplacering kan fremover være enten løntrin 51 eller løntrin 52 efter lokal aftale.

  • Sygehuslægernes grundløn forhøjes med 2.280 kr. årligt i grundbeløb.

  • Pensionsordningerne for overlæger ansat efter overenskomsten samt sygehuslæger forhøjes fra en 5/10 pct. til en 5,1/10,2 pct.-ordning.

  • Honorarerne for vagt på lørdage, søndage og søgnehelligdage forhøjes med godt 35 pct.

  • For lægelige chefer, overlæger og sygehuslæger, der har ret til 2 ugers kompensationsfrihed, bortfalder en uges kompensationsfrihed fra den 1. april 2003. Der ydes et ikkepensionsgivende tillæg på 10.600 kr. i 31. marts 2000-niveau som erstatning for en uges mistet kompensationsfrihed.

  • Til erstatning for særlige beredskabsordninger indføres fra den 1. april 2003 bestemmelser om beredskabsvagt. Beredskabsvagter vil typ isk kunne etableres ved afdelinger, hvor der ikke indgår et tilstrækkeligt antal speciallæger i vagten. Beredskabsvagter kan anvendes ved vagter, hvor der primært er tale om behov for telefoniske henvendelser til vagthavende, og hvor der sjældent er behov for fremmøde. Parterne er enige om at udarbejde en vejledning om anvendelsen af beredskabsvagter.

  • Beredskabsvagter betales med 75 pct. af vagthonoraret for vagt uden for tjenestestedet.

  • Alle overlæger, der er ansat med vagtforpligtelse, er omfattet af bestemmelserne om beredskabsvagt. Overlæger, der er ansat uden vagtforpligtelse, kan efter aftale mellem sygehuset og overlægen deltage i beredskabsvagter. Der er aftalt overgangsordning for overlæger i allerede etablerede beredskabsordninger.

  • Det eksisterende rådighedstillæg til overenskomstansatte overlæger, der ikke varetager formaliseret vagt, og til tjenestemandsansatte overlæger, ansat inden den 1. januar 1996, ændres til et fleksibilitetstillæg af samme størrelse (26.800 kr. i grundbeløb, 31. marts 2000-niveau).

  • Efter den ledende overlæges beslutning deltager lægelige chefer, der ansættes den 1. april 2003 eller senere, i vagtarbejdet, når det kan ske under fornøden hensyntagen til den lægelige chefs faglige og administrative ledelsesfunktioner.

  • Som seniorordning er aftalt følgende: Alle overlæger, der efter det 60. år har vagt på tjenestestedet samt alle overlæger og sygehuslæger, der efter det 62. år har vagt uden for tjenestestedet eller beredskabsvagt, har ret til 2 ugers frihed med løn om året. For overlæger og sygehuslæger, der har ret til en uges kompensationsfrihed, bortfalder denne kompensationsfrihed samtidig hermed. For overlæger og sygehuslæger, der har fraskrevet sig retten til kompensationsfrihed, bortfalder tillægget på 10.600 kr. i 31. marts 2000-niveau, som er ydet som erstatning herfor.

Ud over ovennævnte punkter indeholder resultatet aftaler om nogle punkter, der skal arbejdes videre med i overenskomstperioden:

  • Parterne nedsætter i overenskomstperioden en arbejdsgruppe vedrørende telemedicin med henblik på at undersøge, om der er behov for eventuel indgåelse af supplerende aftale om telemedicin.

  • Parterne er enige om at udarbejde en vejledning om overlægers arbejdstid og vagttilrettelæggelse.

  • Der er enighed om, at parterne i fællesskab og i lyset af Speciallægekommissionens betænkning viderefører arbejdet med revision af OLAU-uddannelsen.

  • Der er mellem parterne enighed om, at OLAU-uddannelsen er et vigtigt bidrag til lægers/overlægers fortsatte uddannelse fagligt og ledelsesmæssigt, jf. notat af 23. april 1997 om Lederuddannelse af overlæger.

  • Parterne drøfter i den kommende overenskomstperiode spørgsmålet om muligheder for kontraktansættelse af visse lægelige chefer.

Endelig indeholder resultatet enighed om en tekst, der præciserer vigtigheden af efteruddannelse og kompetenceudvikling.

Delresultat på H:S-området

Den 14. marts 2002 blev der opnået enighed med H:S om et resultat, som omhandler følgende overenskomster og aftaler:

  • Aftalen vedrørende lægelige chefer,

  • Organisationsaftalen for overlæger og

  • overenskomster for speciallægekonsulenter.

Resultatet følger i store træk resultatet på det amtskommunale område. De væsentligste forskelle er:

  • Som på det amtskommunale område ydes til de lægelige chefer og overlæger i H:S, der er ansat på det tidspunkt bestemmelserne om ny løndannelse træder i kraft, som overgangsordning et ikkepensionsgivende tillæg på 17.500 kr. (31. marts 2000-niveau). For de ansatte, der oppebærer tillæg ydet af de decentrale puljemidler, nedsættes dette tillæg med 8.750 kr. (31. marts 2000-niveau). Til ansatte på åremål udgør overgangstillægget kr. 8.750 kr. (31. marts 2000-niveau).

  • Der optages forhandlinger om fremtidig kontraktansættelse af lægelige chefer ud fra nedenstående principper:

  • Ansættelsen begrænses til 4 - 6 år med mulighed for forlængelse.

  • Der gives tilbagegangsstilling - normalt på overenskomstvilkår - som aftales i forbindelse med kontraktansættelsen.

  1. Ved kontraktindgåelsen indgås aftale om klinisk efteruddannelse i forbindelse med kontraktperiodens ophør på grundlag af en konkret vurdering.

  2. Fleksible bestemmelser om mulighed for den enkelte kontrakts ophør i kontraktperioden - med realisering af tilbagegangsstillingen.

  3. Lønnens fastsættelse følger bestemmelserne i Ny Løn. Ved lønfastsættelsen tages der i øvrigt hensyn til lønniveauet ved en række p.t. eksisterende lignende ordninger for midlertidig ansættelse af ledende overlæger mv. i en række amter.

  4. Der er fortsat adgang til at indgå aftaler om åremålsansættelse. Forhandlingerne skal være afsluttet inden den 1. april 2003. Er der ikke på dette tidspunkt opnået enighed parterne imellem om kontraktansættelsen af lægelige chefer, genoptages forhandlingerne om overgangstillægget.

    I overenskomstperioden undersøges muligheden af at overføre kliniske professorer med hovedansættelse i staten til hovedansættelse i H:S.

    Grundlønnen for vagtbærende overlæger ansat i H:S forhøjes til et niveau svarende til vagtbærende overlæger i amterne.

    De nye overenskomster og aftaler er for tiden ved at blive redigeret med henblik på udsendelse og forventes at foreligge i løbet af november måned.

    Overlægeforeningens bestyrelse har besluttet at nedsætte 3 udvalg:

    1. Et overenskomstforberedende udvalg, der skal forberede forslag til krav til næste overenskomstforhandlinger i 2005.

    2. Et udvalg om seniorpolitik, der skal komme med forslag om udbygning af seniorpolitiske initiativer.

    3. En strukturanalysegruppe, der skal gennemgå og vurdere Overlægeforeningens vedtægter og Overlægeforeningens placering i FAS.

    FAPS
    Speciallægeoverenskomsten

    På sidste års repræsentantskabsmøde - den 27. oktober 2001 - blev den ny speciallægeoverenskomst som bekendt godkendt enstemmigt.

    Overenskomsten blev godkendt i FAS' bestyrelse og efterfølgende på Lægeforeningens hovedbestyrelsesmøde og i Sygesikringens Forhandlingsudvalg (SFU) den 8. november 2001.

    Sundhedsministeriets godkendelse forelå den 3. januar 2002.

    Herefter fulgte der en opgave for bestyrelsen og sekretariatet om at orientere FAPS' medlemmer om det indgåede forhandlingsresultat og om at få færdigredigeret selve overenskomstteksten, så en endelig udgave heraf kunne udsendes til medlemmerne, inden overenskomsten trådte i kraft den 1. april 2002.

    I begyndelsen af november måned blev der i Ugeskrift for Læger bragt en række artikler, hvor FAPS' formand Jørgen Meibom blev interviewet, og hovedlinjerne i den ny overenskomst blev ridset op.

    I det nummer af FAS-Information, som blev udsendt i december måned 2001, blev alle speciallæger med ydernummer orienteret om den ny overenskomst, som fra dette tidspunkt var tilgængeligt i udkast på FAPS' hjemmeside sammen med selve aftaleteksten.

    I slutningen af marts måned 2002 blev der med FAS-Information udsendt den færdigredigerede overenskomst samt et notat, hvori der detaljeret var redegjort for, hvad speciallægeoverenskomsten betyder for den enkelte speci allæge.

    Decentralisering

    Den ny speciallægeoverenskomst medførte en øget decentralisering af beslutningskompetencen. FAS og SFU var derfor enige om, at man i fællesskab ville afholde nogle kurser/informationsmøder for både de lægelige og de amtspolitiske medlemmer af samarbejdsudvalgene. Der blev i september måned 2002 afholdt 4 informationsmøder rundt omkring i landet. Møderne var velbesøgte, og der var god debat alle steder. Som opfølgning herpå afholdt FAPS et kursus for FAS-repræsentanterne i samarbejdsudvalgene, og også på dette kursus var der stor spørge- og debatlyst.

    Spørgsmål og erfaringer vedrørende den ny overenskomst

    Der har ikke i forbindelse med den ny overenskomsts ikrafttræden været overvældende mange spørgsmål, men det er tydeligt, at der er stor interesse for de nye praksis- og aflastningsformer. Mange medlemmer har således spurgt om forskelle, fordele og ulemper ved delepraksis, generationsskifte, ansættelse af assisterende speciallæge eller ansættelse af vikar. Der er udarbejdet vejledning om delepraksis, og vejledning om assisterende speciallæge mv. er under udarbejdelse.

    Ny henvisnings- og regningsblanket

    Der foreligger nu - efter flere års drøftelser - nye godkendte blanketter, hvor henvisnings- og regningsblanket er adskilt. De nye blanketter blev implementeret sammen med overenskomstens ikrafttræden 1. april 2002 og erstatter alle gamle specialespecifikke henvisnings- og regningsblanketter, som dog kan anvendes, så længe lager haves. Udformningen af blanketterne har givet anledning til en del spørgsmål og også en del kritik, især fordi det giver merarbejde for speciallægerne at udfylde regningsblanketten.

    Reguleringsordningen

    I forbindelse med speciallægeoverenskomstens ikrafttræden den 1. april 2002 blev der foretaget en nulstilling af alle grundhonorarer, således at honorarerne pr. 31. marts 2002 fremover bliver grundhonorarer. Samtidig skete der en omlægning af indbetalingerne til FAS' Fond (Sygefonden) og til Efteruddannelsesfonden (nu Fonden for Faglig Udvikling af Speciallægepraksis), således at indbetalingerne til disse fonde ikke længere fradrages i speciallægens honorar. Som en del af finansieringen heraf blev det mellem FAS og SFU aftalt, at reguleringsprocenten skulle reduceres med 1 pct. Da der det seneste år har været en relativ beskeden prisudvikling i Danmark, er nettoprisindekset ikke steget ret meget. Reguleringen af honorarerne er blandt andet forbundet med nettoprisindekset, hvilket betød, at der ikke skete nogen regulering af honorarerne pr. 1. april 2002.

    Fonden for Faglig Udvikling af Speciallægepraksis

    I forbindelse med indgåelsen af speciallægeoverenskomsten blev det aftalt at oprette en ny fond, Fonden for Faglig Udvikling af Speciallægepraksis, samtidig med at den tidligere efteruddannelsesfond blev nedlagt.

    Det økonomiske grundlag for den ny fond er tilvejebragt ved overførsel af midler fra den gamle efteruddannelsesfond samt fra den såkaldte 1/4 pct.-konto. Herudover vil der til fonden løbende blive indbetalt 1 1/4 pct. af de samlede udgifter til speciallægehjælp i det forudgående regnskabsår.

    Grundlaget for fondens arbejde er fastlagt i speciallægeoverenskomstens § 40, hvor formålet præciseres således:

    Fondens formål er at fremme den faglige udvikling inden for speciallægepraksis ved at yde tilskud til:

    • speciallægers efteruddannelse,

    • kvalitetsudviklingsprojekter,

    • forskningsprojekter efter ansøgning fra praktiserende speciallæger, amter, forskere eller andre samt

    • andre projekter inden for fondens formål.

    Efteruddannelsesområdet ligger altså nu i den ny fond. Der er udarbejdet nye tilskuds- og udbetalingsbestemmelser, men området administreres stadig i FAS' sekretariat.

    Fondens bestyrelse, som består af 3 medlemmer udpeget af SFU og 3 udpeget af FAS, har holdt sit første møde. Bestyrelsen har endnu ikke fastlagt tildelingskriterierne for kvalitetsudviklings- og forskningsprojekter, men man har drøftet principperne herfor.

    Moderniseringsudvalget

    »Det Permanente Moderniseringsudvalg«, som ikke var nævnt i de tidligere overenskomster, blev i forbindelse med indgåelsen af speciallægeoverenskomsten omdannet til »Moderniseringsudvalg på Speciallægeområdet«. FAS og SFU har hermed ønsket at få den faglige udvikling, kvalitetssikring og kvalitetsudvikling forankret i overenskomsten.

    Udvalget, som er rådgivende, skal løbende analysere og belyse faglige områder inden for speciallægehjælp til brug for overenskomstens parters overvejelser. Udvalget kan endvidere rådgive overenskomstens parter eller Fonden for Faglig Udvikling af Speciallægepraksis om konkrete forsknings- og kvalitetsudviklingsprojekter. Udvalget kan i øvrigt komme med forslag til parterne om indsatsområder.

    Arbejdet med faglige moderniseringer og vurdering af projekter i relation til kvalitetstiltag placeres i moderniseringsudvalget. I forbindelse med faglig modernisering af et speciale eller et fagligt område kan udvalget stille forslag om behov for optagelse af nye ydelser samt bortfald af eller ændring af eksisterende ydelser.

    Arbejdet i Moderniseringsudvalget på Speciallægeområdet er kommet godt i gang, og der har på nuværende tidspunkt været afholdt 2 møder.

    Pulje til edb

    Der var i overenskomstforhandlingerne enighed mellem FAS og SFU om, at der skal skabes incitamenter, der kan medvirke til en øget anvendelse af IT i speciallægepraksis.

    Som et incitament blev det aftalt, at alle speciallæger, der afregner elektronisk med Sygesikringen, månedsvis kan afregne behandlede patienter (havde tidligere været forbeholdt et mindre antal specialer).

    Der blev desuden afsat en pulje på 15 mio. kr. med henblik på at understøtte, at alle speciallæger anskaffer IT til brug for journalsystemer og tilhørende EDI-modul og tilkobles det eksisterende sundheds- datanet. Bestyrelsen har nedsat en ad hoc-arbejdsgruppe bestående af Niels Munk-Jensen og Anders Glenthøj, som arbejder med forslag til udmøntning, og der er indledt drøftelser med SFU. Der er indtil videre især arbejdet med dels modeller for, at der i amterne - eller med tilknytning til amterne - ansættes datakonsulenter, som bl.a. kan være de enkelte speciallæger behjælpelige med rådgivning, dels overvejelser om modeller for tilskud til nyanskaffelse af udstyr.

    Praksisdriftudvalget

    Udvalget har i det forløbne år arbejdet med den løbende opdatering af FAPS' praksispjecer:

    1. Praksisdrift - generelle forhold

    2. Personlig drevet praksis

    3. Praksis drevet i anpartsselskab og omdannelse

    4. Praksisoverdragelse

    Udvalget er herudover, i samarbejde med FAPS' advokat, i gang med at udarbejde nogle artikler omhandlende de nye praksis- og aflastningsformer, herunder mulighederne for etablering af holdingselskab. Endelig har udvalget behandlet enkelte konkrete sager om goodwillberegning i forbindelse med praksisoverdragelser.

    Specialerne siden sidst

    Anæstesiologi

    Der er i september 2002 nedsat et ad hoc-moderniseringsudvalg til modernisering af anæstesi i speciallægepraksis med repræsentanter fra Danske Anæstesiologers Organisation, FAPS' bestyrelse, SFU, Sundhedsstyrelsen og Sundhedsministeriet. Udvalgsarbejdet tager afsæt i et moderniseringsoplæg udarbejdet af DAO. Det er i moderniseringsudvalget tilkendegivet, at udvalgsarbejdet forventes afsluttet inden udgangen