Skip to main content

BLOG - Mikael Skov Mikkelsen: Sund teknologi skaber effektiv behandling

Hospitalerne kan både frigøre tid til patientkontakt og højne patientsikkerheden, hvis de får mere målrettet hjælp til at anvende vores sundhedsteknologi.

(Foto: Philip Elberling)
28. apr. 2015
3 min.

Hospitalerne har øget produktiviteten de seneste år, og kravene om bedre behandlingsresultater, større patientsikkerhed og højere effektivitet fortsætter uden tvivl. Bedre anvendelse af sundhedsteknologi kan bidrage til øget produktivitet, men en mere effektiv brug af it-systemer og medicoudstyr kræver et opgør; et nyt syn på sundhedsteknologien:

Som teknikbegejstrede it-folk skal vi erkende, at teknologi ikke skaber værdi i sig selv. Sundhedsteknologi har først værdi, når klinikerne bruger den korrekt og effektivt, så deres arbejde bliver bedre og nemmere. For læger er det måske indlysende, men i en teknologivirksomhed som vores er det ikke altid en selvfølge! Vi skal sætte os endnu mere ind i hospitalernes behov, så vi kan hjælpe klinikerne med at leve op til de øgede krav. Samtidig er der behov for, at klinikerne bliver bedre rustet til at tage de udviklede it-systemer i brug, så vi opnår den effektivisering, vi har investeret i.

Vores it-eksperter skal klædes bedre på til at hjælpe hospitalerne med at anvende sundhedsteknologi – et certificeringsforløb i hospitalsindsigt er blandt de konkrete tiltag, der er på tegnebrættet.

I Region Hovedstaden har vi netop sat gang i en målrettet indsats, der skal sikre effektiv anvendelse af sundhedsteknologien. Det er vores hovedfokus de næste to år for de godt 800 ansatte i regionens Center for It, Medico og Telefoni:

Vi skal gøre det nemmere for klinikerne at få hjælp - de skal ikke forholde sig til tekniske spørgsmål, men hurtigt guides til en løsning.

Vores it-eksperter skal klædes bedre på til at hjælpe hospitalerne med at anvende sundhedsteknologi – et certificeringsforløb i hospitalsindsigt er blandt de konkrete tiltag, der er på tegnebrættet.

Og vi skal være mere servicemindede – udviklingen af vores ydelser skal ikke ske ud fra teknologifaglige, men sundhedsfaglige behov.

Kort sagt skal vi have mere indsigt i hospitalernes arbejdsgange og udviklingen af behandlingsområderne, så teknologien og de digitale løsninger i højere grad gør arbejdet nemmere, bedre og mere effektivt – til gavn for både personale og patienter.

Faktaboks

Fakta

De seneste par år har hovedstadsregionens hospitaler oplevet markante it-forbedringer. Der er langt færre systemnedbrud, og sundhedspersonalet får hurtigere hjælp, når teknikken driller. Hospitalerne skal være trygge ved, at teknikken virker, og derfor har vi også fremover et fokus på, at basis er i orden. Men vi vil samtidig løse opgaverne hurtigere og billigere ved at standardisere og systematisk strømline vores processer, så vi løser den samme slags opgaver på samme måde – så vi får overskud til at lave de it-forbedringer, der er behov for.

En mere effektiv anvendelse af sundhedsteknologi i hospitalsvæsenet kræver dog ikke bare, at teknikken fungerer. Det kræver også, at klinikerne anvender den teknologi, vi investerer massivt i. Lederne i sundhedsvæsenet har derfor en stor opgave i at sikre, at den nye teknologi tages i brug, så vi udnytter de muligheder, vi har. Jeg ved godt, at det kan virke uoverkommeligt for personalet at sætte sig ind i et nyt it-system i en travl hverdag, men det er helt centralt at have for øje, at læger, sygeplejersker, lægesekretærer kan spare masser af tid, hvis de bliver mere fortrolige med systemerne.

Effektiv anvendelse af sundhedsteknologi er en fælles opgave – med et kæmpe potentiale.