Boganmeldelse: Psykoterapeutiske tilgange til PTSD

Samlet set er bogen glimrende og anvendelig for både specialklinikker og andre klinikere, der har interesse for traumerelaterede psykiske lidelser, skriver Jens Drachmann Bukh i sin anmeldelse.

Jens Drachmann Bukh, Speciallæge i psykiatri, overlæge, ph.d

30. aug. 2019

For første gang har vi på dansk en bog, der giver et samlet overblik over psykoterapeutiske behandlingsmetoders specifikke anvendelse til patienter med posttraumatisk belastningsreaktion (PTSD) og lignende psykiske lidelser, der er forbundet med alvorlige traumer i barndom eller voksenliv. Bogens kapitler er skrevet af en lang række læger og psykologer med faglig indsigt i og erfaring med de pågældende terapeutiske tilgange. Der præsenteres heri både de etablerede og evidensbaserede metoder med rødder i kognitiv adfærdsterapi (KAT), som den er udformet af Oxford Cognitive Therapy Trauma Group, og tilgrænsende terapiformer, herunder Prolonged Exposure og Cognitive Processing Therapy samt Eye Movement Desensitization and Reprocessing og flere øvrige terapeutiske tilgange, der er velkendte til andre patientgrupper, men i mindre grad har udviklet specifikke og dokumenterede metoder til traumerelaterede lidelser (schema terapi, Acceptance and Commitment Therapy, dialektisk adfærdsterapi, metakognitiv terapi, mentaliseringsbaseret terapi og psykodynamisk terapi). Desuden er der et kapitel om en terapiform med et andet fokus, Somatic Experience, der bygger på teorier om kropslig forløsning af traumatiske hændelser, og enkelte andre behandlingsformer, som er udviklet til særlige patientgrupper og endnu ikke har fundet generel anvendelse (f.eks. narrativ eksponeringsterapi ved gentagne traumatiske oplevelser fordelt over livsperioder).

Gennemgangen af denne brede vifte af forskellige psykoterapeutiske tilgange til PTSD – i alt 14 kapitler – er på én gang bogens styrke og akilleshæl. Teksterne er velskrevne med anskueliggørende figurer og cases, men der levnes kun plads til en oversigtsagtig præsentation af de enkelte terapiformers udformning. Forfatterne nævner selv, at den stadigt voksende palet af behandlingsformer kan efterlade tvivl om, hvilken metode der bør vælges ud fra traumets art og evidens for behandlingen; men netop dette spørgsmål bliver ikke besvaret, fordi bogen ikke indeholder en sammenfatning med vurdering af terapiformernes relative evidens eller anbefalinger til valg af metode f.eks. ud fra patientkarakteristika eller tidligere erfaringer med psykoterapi. Det længste kapitel omhandlende kognitiv adfærdsterapi til PTSD må særligt fremhæves, bl.a. fordi KAT-modellen rummer en klar konceptuel forståelse af syndromets opståen og vedligeholdende faktorer, som samtidig er omdrejningspunkt for det terapeutiske arbejde.

Ud over beskrivelsen af behandlingen af PTSD, som også omfatter et kapitel om psykofarmakologi, gennemgås indledningsvist syndromets psykopatologi og den diagnostiske udredning heraf. Det kan undre, at det centrale og specifikke symptom ved PTSD, nemlig genoplevelser, kun behandles overfladisk på mindre en én side. De dissociative hallucinationer, som kan optræde ved PTSD i form af flashback, giver ofte anledning til uklarhed, og i det hele taget er adskillelsen af genoplevelser fra normale erindringer eller ruminationer ved andre psykiske lidelser en udfordring for en del klinkere. Her kunne bogen have bidraget til større afklaring.

Samlet set er bogen glimrende og anvendelig for både specialklinikker og andre klinikere, der har interesse for traumerelaterede psykiske lidelser og ønsker overblik over behandlingsformer og inspiration til fortsat udvikling af behandlingstilbuddet til denne patientgruppe.