Boganmeldelse: Superbugs – the race to stop an epidemic

Bogens tilgang til antibiotika er naturligt nok amerikansk. Der er ting, som vi nok vil gøre anderledes herhjemme, men det gør den ikke mindre relevant, skriver Hans Jørn Kolmos, som anbefaler bogen til feriekufferten og de mørke vinteraftener.

Hans Jørn Kolmos, Professor, dr.med., Forskningsenheden for Klinisk Mikrobiologi. Syddansk Universitet

25. okt. 2019

Der er skrevet mange bøger om antibiotika og multiresistente bakterier, men denne bog skiller sig ud. Hvor de fleste beskriver resistensproblemerne fra et helikopterperspektiv, tager denne bog afsæt i de patienter, som har infektionerne, og de læger, som søger at finde en vej i de ofte komplicerede behandlingsforløb. Det er der kommet en meget læseværdig bog ud af.

Forfatteren Matt McCarthy er infektionsmediciner på det prestigefyldte New York-Presbyterian Hospital (NYP), hvor han står i spidsen for en klinisk afprøvning af dalbavancin, et nyt antibiotikum til behandling af bl.a. MRSA. Bogen er hans autentiske beretning om alle de mange udfordringer, der er i at afprøve det nye antibiotikum: udarbejdelse af protokol, hurdlen med at få den godkendt i det videnskabsetiske komitésystem, rekruttering af patienter, opfølgning af dem og indførelse af dalbavancin i rutinesortimentet på NYP.

Kernen i fortællingen er hans møde med patienter, som er kandidater til projektet. Som læser bliver man taget med ind på stuerne til anamneseoptagelse og undersøgelse af patienterne og orientering om projektet. Vi lærer i det hele taget patienterne rigtig godt at kende, selv om deres sande identitet naturligvis er sløret. Det hele er beskrevet så tilpas livagtigt, at man under læsningen danner sig billeder, som kører i baghovedet, mens man læser, så man snart færdes hjemmevant i det hektiske hverdagsliv på NYP. Centralt i fortællingen er også mødet med Matts kloge og sympatiske mentor Tom Walsh, som er til rådighed 24/7 og giver råd om behandling af patienter til kolleger fra nær og fjern. En syg svigerfar med infektion inddrages også i fortællingen.

De mange sygehistorier og kollegiale diskussioner suppleres gennem bogen med en række fine sidefortællinger, som giver overblik og uddyber en række af tidens aktuelle spørgsmål om antibiotika og resistens: Hvordan bliver vi bedre til at holde igen med antibiotika? Hvordan ansporer man industrien til at udvikle nye stoffer? Hvordan får vi råd til at betale for dem? Hvor langt kan man tillade sig at gå, når man eksperimenterer med nye antibiotika på patienter, og er vi nu også sikre på, at patienterne ved, hvad de går ind til? Etikken diskuteres på baggrund af en dyster beretning om tyske lægers misbrug af koncentrationslejrfanger til kliniske forsøg med sulfa, og amerikanske lægers laden stå til i Tuskegeeprojektet, fordi man gerne ville studere spontanforløbet af syfilis.

Bogens tilgang til antibiotika er naturligt nok amerikansk. Der er ting, som vi nok vil gøre anderledes herhjemme, men det gør den ikke mindre relevant. Den henvender sig i sagens natur først og fremmest til infektionsmedicinere og kliniske mikrobiologer, men alle uanset speciale vil kunne finde noget interessant i den. Den er velskrevet og elementært underholdende, og man bliver klogere af at læse den. Den er hermed anbefalet til feriekufferten og de mørke vinteraftener – god fornøjelse.