Skip to main content

Brug andres erfaringer med epj

Jens Winther Jensen

15. maj 2006
3 min.

Det er en modig beslutning, indenrigs- og sundhedsministeren har taget med at centralisere dele af den videre proces omkring udviklingen af den elektroniske patientjournal. Set i lyset af de erfaringer, der hidtil er gjort i den danske sundhedssektor med epj, er det en rigtig beslutning. Belært også af erfaringerne fra andre store it-projekter er det klogere at stoppe i tide og lægge kursen om, end at gå planken ud. Nu drejer det sig om at få brugerne involveret, og det drejer sig om at lære af udenlandske erfaringer. De siger en masse netop om vigtigheden af brugerinvolvering.

Der er den trøst at hente i udenlandske erfaringer, at de viser, hvor svært det er. Det er ikke kun Danmark, der kæmper med indførelsen af sundheds-it. Halvdelen af de nye it-systemer, som den amerikanske sundhedssektor indførte, fejlede. Ikke fordi, der var noget galt med teknikken, men fordi der var faglige og organisatoriske problemer. En dansk delegation, der besøgte USA sidste år i forbindelse med en rapport om elektronisk beslutningsstøtte, kunne berette om et stort sygehus i Californien, hvor implementeringen af et elektronisk medicinmodul måtte afbrydes efter fire måneders kamp, hvor læger og administration var ved at rive hovederne af hinanden, og meget store ressourcer gik tabt.

Men de kunne også berette om fire store sygehuse med et befolkningsunderlag næsten på niveau med Danmarks befolkning, der havde velfungerende elektroniske journaler med avanceret beslutningsstøtte. Læren fra disse projekter var, at de var udviklet i tæt samarbejde med brugerne, så de følte medejerskab i forhold til de nye elektroniske systemer. Ikke mindst gav de brugerne følelsen af merværdi i deres egen kliniske hverdag. Det var desuden systemer, der var startet ud på en lille fælles platform, og så successivt udbygget, efterhånden som behovet opstod, og funktionaliteten var til stede. Det var sket i en kombination af selvudviklede og indkøbte elementer.

Det bør tjene til inspiration, når den nye nationale platform for det danske sundhedsvæsen skal udvikles. Danmark er et lille marked for sundheds-it, og der er efterhånden udviklet rigtigt meget i landene omkring os. Udenlandske løsninger skal med færrest mulige tilretninger kunne anvendes i Danmark. Danske løsninger skal til gengæld kunne sælges i udlandet. En dansk epj bliver effektiv ved at købe konkurrencedygtige produkter på det internationale marked og ved at basere drift og support på et internationalt begrebsapparat.

Men først og sidst: inddrag brugerne. Hvis epj'en skal blive en succes i klinikken, skal den opleves som en værdi for de sundhedsprofessionelle og ikke blot som et administrativt system. De nuværende medicinmoduler holder fx styr på, om medicinen er ordineret osv. Det er naturligvis godt, men det virkelige løft kommer først, når modulerne giver beslutningsstøtte fra interaktionsdatabasen, faglige guidelines etc. Inddrag også patienterne. Der er ikke nogen modsætning mellem ønsket om at gøre oplysninger om patienterne tilgængelige for patienter og så udvikle epj som arbejdsredskab for lægerne. Patienterne vil spørge sig selv, hvorfor det ikke er muligt for den behandlende læge at få adgang til journalen hos egen læge og fra tidligere ophold. Behovet for vidensdeling bliver tydeligt, hvis parterne selv er med ved bordet.