Skip to main content

Den nye basisuddannelse

Michael Dall

4. apr. 2008
3 min.

Den nye kliniske basisuddannelse, KBU, går i gang den 1. august 2008. Det er Lægeforeningens opfattelse, at KBU er et fremskridt i den kontinuerlige forbedring af det postgraduate uddannelsessystem, og den vil dermed være med til at skabe bedre uddannelsesforhold for fremtidens speciallæger i Danmark. Men vi medgiver, at det kan være svært at overskue, hvad alle ændringerne i den lægelige videreuddannelse får af indflydelse på den enkelte læges valg og planlægning af fremtidig karriere

Målbeskrivelsen for KBU er ændret i forhold til den tidligere turnusuddannelse. Den beskrev mere præcist krav til kompetencer for at opnå selvstændigt virke. KBUs målbeskrivelse kan synes mere løst funderet, men den skal animere den enkelte læge til at udvikle sine egne evner i processen mod at blive læge. Det er udtrykt sådan, at man skal »lære at være læge«, hvor det tidligere foregik mere efter en tjekliste. Målbeskrivelsen rummer dog stadigvæk helt eksplicitte kompetencer, som skal erhverves. Et enigt Nationalt Råd for Lægers Videreuddannelse og Lægeforeningen har støttet KBU, herunder også en afkortelse til et et-årigt forløb.

Som bekendt er uddannelse livslang, og lægerollen består ikke kun af den medicinske ekspertrolle, men af seks øvrige roller, som lægen i høj grad har brug for at kunne udfylde sit faglige virke. I takt med en stadig stigende specialiseringsgrad har fremtidens speciallæge brug for at udvikle alle kompetencer, herunder også kompetencen til at se, hvor lægens egne faglige begrænsninger og udviklingspotentiale er. Målbeskrivelsen for Klinisk Basisuddannelse er et vigtigt skridt i den retning. Den er ikke fuldendt, men den gør op med tidligere tiders »kassetænkning«.

Fakta er endvidere, at KBU ikke længere så let kan bruges til at besætte forvagtslag. Det har været en stor anke fra tidligere turnuskandidater, at turnus mange steder i landet mere har været med til at udfylde en driftsopgave end en egentlig uddannelsesopgave. Det bliver indirekte bekræftet af mange udtalelser fra afdelinger med turnuslæger om, at vagtlagene ryddes og, at man ikke kan drive sygehus efter indførelsen af Klinisk Basisuddannelse. Men selvfølgelig kan man det. Der er bare brug for nytækning.

Der har været en del kritik af sammensætningen af de enkelte forløb, bl.a. at et af de i alt 331 opslåede KBU-forløb består af urologi og distriktspsykiatri. Endvidere har der været udtrykt skuffelse over, at der ikke er flere »nye« specialer i KBU eksempelvis øre-næse-hals, pædiatri og gynækologi/obstetrik. Denne kritik, har også været rettet mod Lægeforeningen. Fakta er, at sammensætningen af de enkelte forløb i KBU udformes og godkendes af de tre Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Her sidder bl.a. medlemmer fra Yngre Læger, FAS og PLO, der alle har lang tids erfaring med at planlægge og tilrettelægge uddannelse for læger på mange niveauer.

De uddannelsessøgende, der starter på KBU, har en enestående mulighed for at påvirke indholdet i basisuddannelsen og gøre op med alt, hvad man »plejer« at gøre. Det betyder, at såvel gode som dårlige erfaringer vil blive høstet. Lægeforeningen skal derfor opfordre til, at de uddannelsessøgende er aktive med tilbagemeldinger om deres erfaringer til uddannelsesansvarlige overlæger på de enkelte afdelinger, til De Regionale Råd og til Lægeforeningen, så disse erfaringer kan blive anvendt aktivt til en stadig forbedring af KBU. Yngre Læger er klar med en spørgeskemaundersøgelse blandt de første, der afslutter KBU, og erfaringerne vil blive givet videre til bl.a. de Regionale Råd og Sundhedsstyrelsen.