Skip to main content

»Det handler om, hvad der rykker langt uden for det danske miljø«

Lars Igum Rasmussen, lar@dadl.dk

30. sep. 2011
3 min.



»Som global markedsleder inden for diabetesbehandling, arbejder vi med de mest spændende mennesker i feltet. Overhovedet. Det giver en fantastisk faglig sparring, når du selv kan vælge, hvilke fagfolk på verdensplan du har lyst til at holde møder med og skrive artikler med.«

I tyve år var speciallæge i intern medicin og endokrinologi Anne Mette Rosenfalck en af de førende i det københavnske sygehusvæsen i kampen mod diabetes. Senest som overlæge med ansvar for diabetesklinikken på Gentofte Hospital.

Hun elskede arbejdet i klinikken. Mødet med patienten. Savnede sådan set ikke noget. Før tilbuddet fra industrien kom.

I dag er Anne Mette Rosenfalck ansat som vice president, medicinsk direktør i Global Medicial Affairs, del af Global Marketing, i Novo Nordisks hovedkvarter.

Med tyve mand, herunder 15 læger, under sig er den 52-årige læge ansvarlig for kommunikation til læger globalt set om samtlige markedsførte diabetesprodukter fra Novo Nordisk. Hun er med til at lægge strategien, sikre det faglige indhold:

»Godt nok sidder jeg i en marketingafdeling, men vore aktiviteter er drevet af videnskab, information fra læge til læge. Og der er et enormt behov for kommunikation. Når et af vore nye produkter er klar til markedet, er det vores afdeling, der har ansvaret for den videnskabelige kommunikation i hele dets levetid. Det stiller krav til vores faglige kvalifikationer. Vi skal oversætte den tunge videnskab, så kunden, om det er en diabetessygeplejerske, praktiserende læge eller patient, forstår resultaterne fra de nye undersøgelser og ser, hvordan det kan gøre en forskel for dem i klinikken eller deres hverdag«, siger hun.

Det handler om videnskab

Afdelingen har fem hovedopgaver. De har ansvaret for dele af de kliniske aktiviteter i forbindelse med studier. De har samarbejdet med key opinion leaders, førende diabeteslæger, der opnår viden som investigatorer i virksomhedens store studier og formidler den viden videre til kolleger på kongresser, møder, kurser og i informationsmateriale. Afdelingen faciliterer og sikrer, at resultater fra kliniske studier offentliggøres i samarbejde med investigatorer som kongrespræsentationer og videnskabelige publikationer. Sørger for informationsmaterialet til undervisning af sundhedsfagligt personale ved store internationale og mindre lokale møder. Og så er afdelingen sparringspartnere for de ikkemedicinske kolleger internt i Novo Nordisk, der har brug for lægefaglig hjælp.

»Mit arbejde handler om videnskab. Og skabe ny videnskab. Jeg er i denne stilling tvunget til at følge enormt meget med i den kliniske og videnskabelige udvikling i det speciale, der altid har haft min interesse, diabetes og diabetespatienten,« siger hun.

Afdelingen fastlægger de strategier for videnskabelig kommunikation, som skal følges af Novo Nordisks datterselskaber rundt om i verden.

Du skal performe

Anne Mette Rosenfalck har kun mødt forståelse for skiftet til industrien fra gamle kolleger. Mange har været nysgerrige efter at finde ud af, hvad et arbejde i industrien egentlig rummer. Ifølge den medicinske direktør er der stor respekt for det arbejde, der udføres af læger i industrien:

»Jeg møder ingen fordomme om, at vi bare er smarte læger, der skal tjene penge. Folk ved, at vi knokler med fagligt relevant arbejde. Men det er nok heller ikke et arbejde, der appellerer til alle læger. Du skal performe. Det er ikke nok, at du møder på arbejde. Du skal levere på dine opsatte mål, som vi er skarpe på. Du bliver målt og vejet regelmæssigt. Og når du ikke målene, bliver du vejledt i, om det er det rigtige job for dig«, siger Anne Mette Rosenfalck.