Skip to main content

Diagnosticering i luften med ny redningshelikopter

Journalist Kurt Balle Jensen, kurt@ps-presse.dk

8. jan. 2007
7 min.

Torsdag eftermiddag. I helikopteren ligger en mand med elektroder og ledninger på brystet. Nedenunder forsvinder Anholt, mens skyerne lægger sig omkring helikopteren. Manden var på arbejde på øen, da han fik smerter i brystet.

Nu ligger han på lejet i helikopteren, og det fine, elektroniske apparatur opsamler data, der transmitteres til Skejby, hvor hjertespecialister modtager dem. De er ikke i tvivl: Manden skal have en ballonoperation. Så snart helikopteren er landet, skal en operationsstue stå klar.

Der kommunikeres. Helikopteren er online med Skejby. Der må ikke spildes tid.

I virkeligheden er manden ikke en mand men en velvoksen gris, for dette er et forsøg. Grisen ligger der og er helt væk, og den ved ikke, at den er med til at skrive historie.

Dette er beretningen om den dag, forsvarets nye redningshelikopter skulle igennem den første af en række test i samarbejde med »civile læger«.

Det er beretningen om en helikopter, der vil betyde helt nye tider for flyvning med patienter i redningshelikopter, når den fra foråret 2007 skal erstatte de omkring 40-årige redningshelikoptere, der har gjort det så godt i så mange år.

Flere års udvikling

Skejby Sygehus fire timer tidligere. Det er en ganske almindelig torsdag formiddag. I en af bygningerne har sygehusledelsen og administrationen hjemme. Men i kælderen er der forskning og forsøg, og her er der denne torsdag både folk i hvide kitler, grønt operationstøj og uniformer fra flyvevåbnet. Det er nemlig en helt speciel dag.

»Vi har i flere år arbejdet på en ny SAR search and rescue-redningshelikopter, der helt fra bunden er udviklet direkte til formålet«, fortæller leder af dagens test, overlæge Benedict Kjærgaard.

»Dette er ikke en eksamen. Det er den første af flere test, så vi kan få det hele til at fungere optimalt. I dag skal vi først og fremmest afprøve transmission af data mellem helikopteren og sygehuset samt forsøge med forskellige funktioner som måling af blodtryk, iltsætning, tage blodprøve om bord mv.«

Kan have operationsstue klar

Benedict Kjærgaard er overlæge på Thoraxkirurgisk Afdeling på Aalborg Sygehus. Han er desuden stabslæge i flyvevåbnet og lektor på Aarhus Universitet. Lige nu er han i fuld gang med at gøre grisen på operationsbordet om til en patient.

En af dem, der interesseret følger med, er overlæge Jens Flensted Lassen, Hjerteafdelingen på Skejby Sygehus og formand for arbejdsgruppen Præhospital behandling og telemedicin under Dansk Cardiologisk Selskab:

»Vi er naturligvis meget interesserede i den nye helikopter. Hvis vi i princippet kan kommunikere via satellitlige så godt med helikopteren i luften som med ambulancen på vejen, kan det redde menneskeliv. Der kan spares kostbare minutter, hvis diagnosen kan stilles, mens patienten endnu er i luften, så helikopteren kan dirigeres det rigtige sted hen, og vi kan have operationsstue og operationshold parat«, siger han.

Udstyret ombord

Grisen er klar og bliver på båre kørt ud til den ventende ambulance. Så går det om til marken bag sygehuset, hvor helikopteren står og venter. Den ser voldsom ud, som den står der, grøn og med neongult bælte om maven.

»Patienten« løftes over på det faste leje i helikopteren. Den nye redningshelikopter er imponerende. Rummelig og udstyret med behandlingsplads og lægemodul. I en grå skabsindretning, udviklet specielt til formålet, er der indbygget udstyr på en måde, så der ikke er nogen forstyrrende ledninger. Selve denne vigtige indbygning af elektronisk udstyr er udviklet i Danmark og fremstillet af det firma i England, der har leveret helikopteren.

Det elektroniske udstyr er i sig selv imponerende og skal sikre, at det ikke er nødvendigt at medbringe udstyr fra sygehusene. Lifepak 12"-monitorerings- og defibrillator-enhed med to invasive trykmonitorer, 12-aflednings-EKG, pacer-enhed, NIBP, kapnograf og saturationsmåler, Baxter Colleque 3-infusionspumpe med tre infusionskanaler, Laerdalsug, Weinmann-ilt-rack med to udtag og trykstyret respirator, Biegler-infusionsvarmer og et elektronisk termometer. Helikopteren medbringer to gange ti liter oxygen, 12 V-, 24 V- samt 230 V-udtag og rigeligt med belysning på patientlejet.

Opfordring til sygehusene

Niels Ulrich Holm, der er speciallæge i almen medicin i Flyvevåbnets Redningstjeneste, understreger, at det valgte udstyr alt sammen er testet i flyet og godkendt, så det ikke udgør nogen risiko for påvirkning af flyvningen:

»Af hensyn til flyvesikkerheden vil flyvevåbnet ikke tillade, at der flyves med andet medikoteknisk udstyr end det, der forefindes i helikopteren. Vi opfordrer derfor alle sygehuse, der gerne vil kunne benytte helikopteren i en nødsituation, til at tænke i det nævnte udstyr, anskaffe et sæt til transport eller være forberedt på, at monitoreringen skal udskiftes forud for flyvningen. Hvis man fra sygehusenes side skønner, at der er udstyr, der herudover er absolut nødvendigt til transport af patienter, kan flyvevåbnet medvirke med en testning. Der vil derfor løbende kunne forekomme justeringer af de tilladte apparater«, siger Niels Ulrich Holm.

Når det er så vigtigt, at der kun anvendes godkendt udstyr, skyldes det, at den styres ved hjælp af 39 forskellige såkaldte avionics-systemer, det vil sige elektronisk integrerede styresystemer, radioer og computere. Det gør den særdeles følsom for elektromagnetisk interferens. »Ubudne elektroniske gæster« kan derfor i værste fald betyde, at piloterne mister kontrollen over helikopteren.

Fuldt bemandet

Men tilbage til testflyvningen denne torsdag eftermiddag. Helikopteren har været i luftrummet med patienten om bord. Der er blevet kommunikeret direkte med Skejby, og der er blevet afprøvet en række funktioner. Nu er helikopteren tilbage på marken.

»Jeg vil betragte denne test som en succes, om ikke andet fik vi da konstateret, at lejet fungerede, som det skulle«, smiler Benedict Kjærgaard.

»Men der er fortsat noget, der kan gøres bedre; blandt andet er det vigtigt, at vi hele tiden kan være online med sygehuset, og det var vi ikke. Men vi skal nok blive klar. Udgangspunktet er naturligvis, at der ikke må medbringes udstyr, der forstyrrer flyvningen, men på den anden side kan der også være tilfælde, hvor der skal overflyttes patienter, der er tilkoblet livsvigtigt udstyr. Så det handler både om flyvesikkerhed og patienten. Derfor vil jeg nu invitere Dansk Medico Teknisk Selskab med til den videre udvikling, så vi kan finde frem til udstyr, der opfylder alle betingelser.«

Foråret 2007 vil den første nye redningshelikopter blive tilknyttet Skrydstrup i Sønderjylland. Så følger i løbet af et par år Aalborg og Roskilde. De afløser forsvarets Sikorsky S-61-helikopter, der siden 1961 har udført rigtig mange redningsaktioner.

Den nye helikopter er valgt af Forsvarsministeriet, og den er fra dansk side blevet tilpasset og udviklet i tæt samarbejde med producenten. Den kan flyve i al slags vejr, og den er indrettet, så man kan behandle og overvåge patienter i en hospitalsseng om bord.

Ud over det nævnte elektroniske lægeudstyr vil helikopteren medbringe medicin og udstyr, som også findes i lægeambulancer, og den vil være bemandet med to piloter, en radiooperatør, to reddere samt en læge.

Forsvarets redningshelikoptere har som det primære mål at medvirke ved søredning og udgøre beredskab for såvel forsvaret som civile myndigheder i situationer med akut nød. Deraf navnet SAR: search and rescue.

Ikke mindst i tilfælde, hvor det er nødvendigt med hurtig overførsel af hjertepatienter fra øerne, kan den nye helikopter vise sig at få uvurderlig betydning. Som denne testdag, hvor en mand fra Anholt hurtigt må til behandling på Skejby. At det så var en gris, der måtte spille rollen, gjorde ingen forskel: Den nye helikopter viste sit potentiale, og til foråret vil den blive en del af det danske beredskab.

Fakta

Flyvevåbnets Redningseskadrille 722 er bygget op omkring Sikorsky S-61-helikopteren, der nu efter fire årtier skal afløses af EH 101 Joint Merlin Supporter ved Flyvestation Skrydstrup, Flyvestation Aalborg og Roskilde Lufthavn.

Den nye SAR helikopter (search and rescue) er elektronisk særdeles avanceret, og derfor må der kun med-bringes godkendt udstyr, der er testet i flyet. Ellers kan det true flyvesikkerheden. Den nye helikopter har læge-udstyr om bord til behandling og overvågning. Blandt andet kan der tages og transmitteres EKG til sygehuses hjertecentre.

Sygehuse, der vil drøfte den nye helikopter og mulighederne, udstyr mv., eller som vil have flere informationer for eksempel i form af et foredrag, kan kontakte stabslægen ved Flyvertaktisk Kommando tlf. 97 101 550 - lokal 5004.

I lys og mørke - i storm og sne

Det danske beredskab vil på et tidspunkt i forholdsvis nær fremtid kunne trække på såvel civile helikoptere som forsvarets redningshelikoptere. Der er som bekendt planer om at dække Danmark med fire civile lægehelikoptere.

Men også efter indførelsen af lægehelikoptere skal der nok blive brug for Forsvarets Joint Merlin Supporter. Når civile ressourcer ikke slår til, eller når situationen på andre måder kræver det, vil Forsvaret således kunne bistå det civile redningsberedskab ved transport af patienter i kritisk tilstand.

Forsvarets nye redningshelikoptere giver ikke op over for nogen vejrtyper. De kan flyve i såvel det tætteste mørke som det tætteste snefog. Det kan de gamle redningshelikoptere også, men på et punkt skiller de nye sig ud:

- De nuværende redningshelikoptere bryder sig ikke om is, men her er der ingen problemer for EH 101 Joint Merlin Supporter, fortæller speciallæge Niels Ulrich Holm, Flyvevåbnets Redningstjeneste.

- Faktisk var der isslag den dag, den nye helikopter skulle demonstreres for forsvarsministeren. Det var så voldsomt, at lufthavnene lukkede, men demonstrationen blev ikke aflyst, og den nye helikopter klarede det uden problemer.

Når det gælder de kommende civile lægehelikoptere har der for nylig været nogen overraskelse over, at de ikke var planlagt til at kunne flyve døgnet rundt, fordi GPS-systemet ikke var tilstrækkeligt til at kunne fortælle om el-ledninger mv. om natten. Disse problemer er der ikke med Forsvarets nye og meget avancerede redningshelikoptere.