Skip to main content

Digitale tags revolutionerer lærebogsverdenen

Journalist Sine Barrett-Madsen, sinemadsen@live.dk

26. aug. 2011
3 min.

Hysteroskopi, ultralydskanning eller en cytologisk undersøgelse er eksempler på noget af det, som de medicinstuderende kan risikere at komme til at vente længe på under deres klinikophold. Det er alment kendt i lægekredse, at de studerende ikke har et ubegrænset antal af klinikdage, og der vil derfor være undersøgelser, som de ikke får mulighed for at se eller må vente på.

Men den tid er nu forbi. En ny virtuel lærebog om gynækologi giver nu de studerende direkte adgang til korte videofilm, der viser en gennemgang af en undersøgelse, prøvetagning eller operation. Her forklarer og viser en speaker en procedure eller en operation. Lærebogen er forsynet med 24 tags, der er placeret i bogens margin. Ved at skanne de enkelte tags med en smartphone, kommer man hurtigt videre til en video, der er relevant for den pågældende tekst.

Centerdirektør og professor på Rigshospitalet, Bent Ottesen, er en af redaktørerne bag den nye lærebog, der udkommer om få uger. Han mener, det er en ideel måde for de studerende at lære på, fordi det giver direkte adgang til de operationer og undersøgelsesprocedurer, der undervises i.

»Undersøgelsesprocedurer og operative indgreb kan man nok læse om i en lærebog, men det er langt lettere at forstå, når man ser det udført, og det giver denne lærebog mulighed for«, siger Bent Ottesen til Ugeskriftet og påpeger, at der er situationer, hvor det er helt afgørende, at man kan se, hvad der foregår.

Han mener også, at hvis man ser det i sammenhæng med, at man i dag har adgang til operative simulatorer, hvor man kan illudere en rigtig operation, giver det mulighed for, at de lægestuderende er både kyndigt trænede og professionelle, før de bliver sluppet løs på patienterne.

»Patienterne skal ikke længere være undervisningsobjekter, og vi kan undgå mange af de startvanskeligheder, der kan være ved de første undervisningssituationer«, siger Bent Ottesen.

Tobias Todsen er lægestuderende og 26 år. Han begynder på sit 10. semester på Rigshospitalet til efteråret. Han glæder sig over bogen og mener, at det kan give nogle gode instruktioner i, hvordan man håndterer forskellige kliniske situationer.

»Når man kun læser om det, kan det være svært at forestille sig, hvordan et håndgreb udføres, eller hvordan en operationsprocedure foregår. Videoinstruktionerne giver mig mulighed for at se det på forhånd og dermed for at kunne forberede mig på de kliniske færdigheder, det forventes, at jeg har kendskab til i klinikken«, siger han og påpeger, at det er kombinationen mellem video og tekst, der giver den gode læring. Han mener også, at de studerende vil kunne få et komprimeret indblik i kliniske situationer, som der ellers kan være lang ventetid på under de kliniske ophold.

Fakta

Med bogen følger et password, der giver adgang til et filmbibliotek, der ligger på forlagets Munksgaards hjemmeside. Ud over studielæsningen har lærerne også mulighed for at downloade film til deres kliniske undervisning og bruge dem som undervisningsmateriale.

Instruktion

For at benytte denne funktion skal man downloade et lille program, der hedder Scanlife, til sin smartphone. Herefter fører man sin smartphone ned over et de tags, der er placeret i bogens margin, og skanner det. Få sekunder efter popper en lille videofilm om det emne, som man har valgt, frem på telefonens display.