Skip to main content

Edb i speciallægepraksis

Lisbeth Dahl, FAS' sekretariat

1. nov. 2005
8 min.

I begyndelsen af året overtog special-læge Bjarne Stigsby sammen med sin hustru Maria Falck Stigsby (med en fortid som nordisk logistikchef i et stort amerikansk edb-firma) en veletableret gynæ- kologipraksis i Taastrup - dog uden edb.

»Vi havde slet ikke overvejet at begynde praksis uden edb. Der er jo kæmpe fordele og muligheder forbundet med edb, selv om det til tider kunne være svært at se under arbejdet med at booke seks ugers patientbesøg, fordi kalendersystemet ikke var klar fra starten«, siger Bjarne.

Blandt de mange mulige fordele, der er ved edb, kan nævnes: ingen diktering og renskrivning, mulighed for elek- tronisk at modtage patologi- og laboratoriesvar, automatisk ajourføring af medicinfortegnelse, elektroniske henvisningsblanketter, adresser mv. Der er mulighed for let og overskuelig dagsplanlægning, hvor lægen kan se, hvem næste patient er, og hvilke patienter der er ankommet. Herudover kommer den oplagte mulighed for produktionskontrol og kvalitetssikring, og i horisonten lurer den interaktive patientjournal.

Sammen med to andre praktiserende gynækologer: Michael Parslov, med praksis på Frederiksberg, og Henrik Skensved, med praksis i Hillerød, som har valgt samme system - dog uafhængigt af hinanden - har de fundet sammen i et fællesskab, hvor de udveksler råd og erfaringer - med deraf forventet større gehør fra systemleverandørens side.

»Det system, vi har valgt, giver fx mulighed for at lave simpel produktionskontrol: hvor mange vabrasio har vi lavet, hvor mange spiraler har vi lagt op mv. på månedsbasis? Man kan række en masse oplysninger ud af systemet«, siger Bjarne, og Maria tilføjer:

»Det er vigtigt, at klinikkens personale er omstillingsparat til edb. Til gengæld skal der afsættes rigelige ressourcer til undervisning, vejledning og systemsupport. Det er også vigtigt, at lægen kan bruge systemet og selv søge relevante oplysninger. Så er man mindre afhængig af personalet ved sygdom m.m. Ud fra et administrativt synspunkt er systemet en stor lettelse, fx er det muligt let at sende elektronisk afregning til Sygesikringen og følge med i omsætningen«.

Overblik

Inden anskaffelsen af edb er det ifølge Maria nødvendigt at gennemgå hele processen med definition af behov og undersøgelse af markedet. Det kræver en kritisk gennemgang af og stillingtagen til klinikkens administrative rutiner, kort sagt »hvorfor gør jeg, som jeg gør?«

Henrik: »Vi er mange, som begynder et helt andet sted. Jeg tog selv udgangspunkt i mine egne forventninger til, hvad et edb-system skulle kunne. Jeg er ikke nogen computernørd, så jeg formodede, at dét, jeg kunne og ville, ja det måtte systemet også kunne. Siden har jeg brugt megen energi på at tøjle mine frustrationer over, at virkeligheden er en helt anden. Samtlige systemer er egentlig blot elektronificerede papirjournaler, som er baseret på en helt traditionel tankegang og arbejdsstruktur i klinikken - så det kan vise sig, at det er edb-systemet, som sætter begrænsningen for mulighederne for en mere tidssvarende arbejdsgang i klinikken - og dét er frustrerende. Systemerne er slet ikke gearet til tovejskommunikation og repræsenterer dermed et meget traditionelt og en i stigende grad utidssvarende opfattelse af relationen mellem patient og speciallæge med patienten i den passive, modtagende rolle. Jeg havde hverken tid eller energi til at gå gennem den procedure, Bjarne og Maria har været igennem; men jeg har så lært andre ting - positive som negative - ved lidt mere anarkistisk at kaste mig ud på det dybe vand«.

Dialog med processen

Det er ikke kun lægens daglige arbejdsrutiner, der ændrer sig med anskaffelsen af edb - også arbejdsdelingen mellem sekretær og læge fx i forhold til journalskrivning har ændret karakter.

Henrik: »Man skal konfrontere sig selv med egen arbejdsgang. Jeg skriver mine egne journaler, og ved selv at blive involveret i arbejdsgangen er jeg kommet ind i en proces om, hvor lidt journaltekst jeg egentlig kan klare mig med. Før var det en simpel sekretæropgave, men her er jeg i dialog med processen, og det har jeg fået meget ud af«.

Michael: »Jeg har valgt fortsat at lade min sekretær skrive. Det er et spørgsmål om at bruge vores ressourcer bedst muligt. Jeg kan på få sekunder diktere notatet til min sekretær, som i samme proces ekspederer et eventuelt lægebrev til henvisende læge og registrerer hvis svar på bestilte prøver siden hen kræver handling. Den form indebærer i høj grad, at vi arbejder med processen, og er orienteret imod og udnytter de tekniske muligheder systemet giver os. Resultatet er ikke nødvendigvis længere - men for mit vedkommende - bedre notater«.

Bjarne: »Det er en dialog mellem processen, og den der skal bruge den. Man kommer til at ændre sin egen proces ud fra de tekniske muligheder, der er. Jeg har skrevet journalen selv fra starten, og den er helt klart anderledes, end hvis jeg dikterede den på et bånd. Den er frem for alt kortere«.

Elektronisk samspil

Michael: »Jeg bruger også pc'en til at demonstrere ting på - fx ultralydsbilleder. Vores lægesystem kan endnu ikke gemme ultralydsbilleder under den enkelte patient. Jeg må printe og gemme manuelt. Min scanner kan gemme billederne digitalt og i den nærmeste fremtid vil de forhåbentligt kunne overføres til lægesystemet og arkiveres digitalt i patientens journal«.

Maria: »Sygehusene i vort optageområde mangler at kunne sende elektroniske epikriser. De planlægger at sende deres epikriser elektronisk i nær fremtid. Når sygehusene er klar, vil alle eksterne svar modtages elektronisk i vort system«.

Bjarne: »Netop det at kunne gemme og sende billeddokumentation til hospitalerne er et område, hvor speciallægerne har et særligt stort behov. Det er en vigtig funktion i samarbejdet med sygehusene«.

Henrik: »Edb er et rigtig godt redskab til kvalitetssikring. Sundhed.dk er i gang med et centralt patientregister. Vi skal også have gang i udviklingen på eget område«.

Uvildig rådgivning ønskes

En gennemgang af de eksisterende edb-systemer på markedet viser, at læger i almen praksis udgør langt den største brugergruppe.

»Alle systemer er baseret på de alment praktiserende lægers behov, hvorefter nogle af systemerne er modificeret til at imødekomme en praktiserende speciallæges behov.

Vi kunne ønske, at en ansat i FAS indsamlede, hvilke systemfaciliteter speciallægerne ønsker og har brug for - og ville være med til at lægge pres på, så nogle leverandører måske udviklede det. En sådan person kunne også overvåge udviklingen på det internationale marked«, siger Michael.

»Vi adskiller os fra de alment praktiserende læger bl.a. ved ikke at være garanteret patienter på samme måde, som de er. Derfor er tilgængeligheden et eksistensgrundlag for speciallægen samtidig med at elektronisk kommunikation er en vigtig serviceparameter over for de henvisende læger«, siger de tre samstemmende.

Gode tips og råd

Udvælgelsesprocedure

Brug medcoms hjemmeside:

www.medcom.dk - den giver oversigt og basisviden for at starte udvælgelsesprocessen.

Punktet: »Hvem kan hvad nu?« er godt at orientere sig på: Det viser, hvilke funktioner de enkelte systemer kan.

Rekvirer brochuren »kom godt i gang med EDB og EDI i lægepraksis« hos MedCom og se under punktet nyhedsbreve/publikationer. Tal med andre læger om deres erfaringer med implementering og opstart.

Definer dit behov

Hvor mange læger, sygeplejersker, sekretærer, antal rum er der - hvor mange pc'er ønsker du?

Hold et internt møde. Ønsker I samtidig at omlægge jeres processer, kan edb-indførelse medføre ændrede processer (fx arkiv skabe/skuffer).

Skal I have farveprinter, netværk, elektronisk afregning? (Elektronisk afregning giver mulighed for månedsvis afregning ). Vores råd er: Tag en total løsning fra starten.

Det er vigtig at have en behovsspecifikation klar, så alle leverandører fra begyndelsen giver tilbud på samme løsning.

Aktivitetsplan

Accepter tilbuddet ved underskrift. Men læs det grundigt igennem først - indgå supportaftale - og læs også den grundigt igennem.

Få evt. leverandøren til at se på jeres installationer. Har I edb-stik - er jeres eltavle stor nok? Denne post kan blive dyr, og I bør tage tilbud fra to elektrikere på installationerne.

Få evt. elektriker og tekniker til at mødes i jeres lokaler - vær helt enige om, hvor hvilket produkt skal stå og sørg for, at I har pladsen. Det kan være en god ide at indrette et »teknikskab«.

Se hele processen, som Maria og Bjarne gik igennem, inden de valgte system på www.faps.dk

Ovennævnte læger valgte Novax.

Fakta. 1. møde med tilbudsgivere

Demonstration

Lyt - spørg - prøv

Hvis I ikke kan lide farverne på skærmbillederne - så tag ikke for givet, at farverne kan ændres - spørg

Spørg om systemet kan de ting, der er vigtige for jer

Spørgsmål til tilbuddet

Spørg om de har forslag til andre løsninger, der eventuelt kunne være bedre

Kom med jeres liste - få dem til at forklare, hvorfor I behøver et bestemt hardware-produkt

Hvorfor de vælger det ene produkt frem for det andet

Skriv ned undervejs

Firmaprofil

Bed om årsregnskaber/antal ansatte/antal supportere

Sikr jer, at det er et overskudsgivende firma

Sikr jer, at det er et produkt firmaet har interesse for, også i fremtiden

Slagplan

Aftal deadline for nyt revideret tilbud. Mødet vil give ændringer til jeres første tilbud - og I bør nu have »indgrænset« jeres behov bedre

Fortæl leverandøren jeres tidsplan - hvornår forventer I hardware/software leveret - installation - træning - igangsættelse af systemet. Få datoerne skriftlig bekræftet. Og beregn godt med ekstra tid

Fastsæt næste møde

Fakta. 2. møde

Gennemgang af tilrettede tilbud

Gennemgå hver linje sammen, så er I sikre på, I har forstået, hvad I køber.

I må aldrig vise konkurrenternes tilbud. Det er imod forretningsetik, og husk at I måske skal samarbejde fremover.

Gennemgang af support-kontrakten

I har nu flere kontrakter at sammenligne. Alt skal stå der - mundtlige aftaler dur ikke. On-site, bring-in eller ombytningsgaranti. Priser på assistance er ikke dækket af kontrakt.

Gennemgang af aktivitetsplan

Her i processen bør en seriøs leverandør selv have et forslag med til jer med en aktivitetsplan. Den bør vise, hvad der forventes af jer, og hvad leverandøren vil yde.

Tjek, at I er enige - og at alt, I mener bør være der, er med.

Prisen

Det er altid muligt at opnå rabat.

Fx som nedslag i prisen, små ekstra produkter: såsom UPS (nødstrømsanlæg, router, labelprinter), eller ekstra træning i systemet.