Skip to main content

Elektronisk dødsattest

Attestudvalget

16. okt. 2006
3 min.

På Sundhedsstyrelsens hjemmeside kan man læse, at elektronisk indberetning af dødsattester fra den 1. september 2006 vil være muligt på frivillig basis. Fra den 1. januar 2007 vil det være obligatorisk at indberette dødsattesterne elektronisk.

Lægeforeningen har over for såvel Sundhedsstyrelsen som Indenrigs- og Sundhedsministeriet gjort opmærksom på en række praktiske problemer i forbindelse med den beskrevne procedure for elektronisk indberetning af dødsattester:

Den beskrevne løsning bygger på indberetning af dødsattestens oplysninger ved brug af internetopkobling. Dødsattestens side 1 skal laves i tilslutning til ligsynet, og der skal laves en udskrift til begravelsesmyndighederne. På dødsattestens side 2 skal diagnoser angives ved brug af ICD10.

Det er tydeligt, at man ikke har gjort sig tilstrækkeligt klart, hvilke tekniske hjælpemidler der er til rådighed i forbindelse med et ligsyn. Et stort antal ligsyn udføres af vagtlæger, og disse har i forbindelse med sygebesøg ikke adgang til anvendelse af pc med internetopkobling eller printer. Der vil i øvrigt være tilsvarende problemer, hvis ligsynet udføres af egen læge, der er kørt ud til en afdød i dagarbejdstiden, for der vil stadig ikke være pc med internetopkobling eller printer i lægens bil. Det vil ikke være muligt at henlægge attestarbejdet til lægens tilbagevenden til klinikken, for i så fald måtte familien afhente attesten senere, hvilket ville være ganske urimeligt i denne situation. I sagens natur er postbesørgelse af dødsattestens side 1 heller ikke en mulighed.

Med hensyn til dødsattestens side 2 har Lægeforeningen gjort opmærksom på, at alment praktiserende læger ikke i det daglige gør brug af ICD10-koder, og den manglende øvelse på området vil derfor nemt kunne føre til et stort antal fejlkodninger.

Blandt øvrige praktiske problemer kan nævnes, at proceduren gør det ret umuligt for lægen at anvende sekretærhjælp. Der er en del rullemenuer, hvor valgene træffes undervejs. I forbindelse med forsendelsen skal lægen anvende digital signatur. Hvis lægen alligevel har anvendt sekretærhjælp, kommer problemet i forbindelse med den digitale signering. Lægen er måske ikke aktuelt til stede. Det vil heller ikke være hensigtsmæssigt, hvis lægen skal »skubbe sekretæren ned af stolen« for at tilføje digital signatur på den pc, hvor sekretæren har pålogget sig med eget logon og password.

Dødsattesten bliver efter journalføringsbestemmelserne en del af journalen. Det bliver i så fald i form af en papirudskrift, hvilket ikke er særligt fremtidsorienteret set fra lægens side, når lægen i øvrigt anvender elektronisk patientjournal i det kliniske arbejde.

Lægeforeningen har anbefalet, at indberetning af dødsattestens oplysninger sker ved brug af en MedCom-standard. Denne metode ville sikre fuld integration med den elektroniske journal. Det sikrer oplysningerne, idet de i så fald indgår i sikkerhedskopiering af databasen. Der kan anvendes sekretærhjælp, idet indberetningen kan forberedes. Oplysningerne gemmes på en server. Lægen godkender og sender indberetningen fra sin egen pc ved brug af samme teknik, som f.eks. anvendes ved fremsendelse af elektronisk recept. Ved denne metode lagres der ikke patientoplysninger på arbejdspladscomputere.