Skip to main content

En ny søsterorganisation er født - Praktiserende Lægers Arbejdsgiverforening, P.L.A.

Af kommunikationskoordinator Anne Weimar

2. nov. 2005
7 min.

Lørdag den 4. maj 2002 var en historisk dag. Her blev Praktiserende Lægers Arbejdsgiverforening, P.L.A., stiftet. Forud for beslutningen har der ligget mange overvejelser og analyser, en holdningsenquete, positive tilkendegivelser fra repræsentantskabet og bestyrelsen. Der har også været en række medlemsmøder, hvor medlemmer af P.L.O.s bestyrelse og konsulenter fra sekretariatet, har været rundt i landet og fortalt om den nye søsterorganisation.

Når man skal beslutte sig for, om man ønsker at melde sig ind i P.L.A. eller stå uden for, er det naturligvis vigtigt at kende konsekvenserne. Vi har samlet spørgsmål og svar og bringer her en oversigt.

Spørgsmål og svar

1. Hvad er P.L.A.?

P.L.A. - Praktiserende Lægers Arbejdsgiverforening - vil som navnet siger, være en arbejdsgiverforening for praktiserende læger.

2. Hvornår er P.L.A. stiftet?

Foreningen er formelt stiftet den 4. maj 2002 efter P.L.O.s repræsentantskabsmøde.

3. Hvorfor stiftes P.L.A.?

Baggrunden for at stifte P.L.A. er, at en stor del af P.L.O.s medlemmer har udtrykt ønske om, at P.L.O. indgår kollektive overenskomster med relevante modparter.

Desuden har P.L.O. gennem de seneste år oplevet en vækst i antallet af henvendelser fra medlemmer med spørgsmål om f.eks. ansættelsesforhold, indgåelse af kontrakter, ændring og afvikling, om overenskomstfortolkning, om arbejdsmiljø og lignende.

P.L.O. er ikke en arbejdsgiverforening og kan derfor ikke agere på medlemmernes vegne i de nævnte sammenhænge. Desuden kan P.L.O. i dag kun i et begrænset omfang bistå medlemmerne, når den type spørgsmål opstår.

P.L.O.s repræsentantskab har overvejet, om P.L.O. - for at løse den slags problemstillinger - kunne omdannes til også at være en arbejdsgiverforening. Fordi praktiserende læger har pligt til at være medlem af P.L.O., og fordi P.L.O. er en del af DADL, kan dette af foreningsretlige årsager ikke lade sig gøre.

Derfor har P.L.O.s repræsentantskab besluttet at stifte P.L.A. som en slags søsterorganisation til P.L.O. Intentionen er, at P.L.A. for fremtiden skal kunne håndtere spørgsmål som dem, der er nævnt ovenfor, for de praktiserende læger, som vælger at indmelde sig i P.L.A.

4. Hvornår bliver P.L.A. en realitet?

For at P.L.A. skal blive en realitet, er det en betingelse, at 60% af de praktiserende læger, der har ansat lønnet klinikpersonale i deres praksis, melder sig ind i foreningen. Der vil i den kommende tid blive sendt indmeldelsesblanketter ud til alle praktiserende læger. Kun hvis der - den 1.1.2003 - er opnået tilslutning fra omtalte 60% læger, vil P.L.A. blive en realitet.

5. Hvem/hvad kan være medlem af P.L.A.?

Af praktiske årsager vil de egentlige medlemmer af P.L.A. blive de almene praksis, hvor der drives en fælles virksomhed.

Hvis det er en praksis, som drives af flere læger sammen - med samme ydernummer - er det hele klinikken, der skal meldes ind.

I samarbejdspraksis/ gruppepraksis, hvor der er beskæftiget fælles personale, at det en betingelse, at alle praksis melder sig ind.

6. Hvad vil jeg få ud af et medlemskab af P.L.A.?

Gennem medlemskab af P.L.A. vil du bedre kunne sikre dig mod at begå fejltagelser i forhold til dine ansatte. Fejltagelser, som ellers kan være yderst omkostningskrævende både menneskeligt og økonomisk. Dit medlemskab vil desuden give dig adgang til et website med services forbeholdt medlemmer af P.L.A.. Her vil P.L.A. i vidt omfang tilbyde en række standardløsninger på konkrete situationer, der kan blive suppleret med rådgivning fra P.L.A.s sekretariat, hvor det er nødvendigt.

Du vil herudover kunne få svar fra P.L.A., hvis du har spørgsmål af individuel arbejdsretlig karakter. Det kan f.eks. være forespørgsler om ansættelse, om feriepengeberegning, om gennemførelse af ændringer i ansættelsesvilkår og om når en evt. afskedigelse skal gennemføres.

P.L.A. vil også rådgive om and-re ansættelsesretlige problemstillinger - det kan være orlov, graviditet, barsel og lignende.

Desuden vil P.L.A. kunne føre din sag, hvis du skulle blive mødt med et sagsanlæg fra en eller flere af dine tidligere eller nuværende medarbejdere.

Du vil også få svar fra P.L.A., hvis du skulle have spørgsmål af kollektiv arbejdsretlig karakter, altså om overholdelse af kollektive overenskomster.

Det er hensigten, at P.L.A. vil indgå kollektive overenskomster med relevante modparter (f.eks. Dansk Sygeplejeråd og HK), og at disse vil skulle være gældende for P.L.A.s medlemmer. Så slipper medlemmerne for besværet med selv at forhandle, indgå og senere forny kollektive overenskomster med de nævnte organisationer, eller selv forhandle individuelle løn- og ansættelsesvilkår for medarbejdere.

Kollektive overenskomster indeholder sædvanligvis minimumsvilkår, og det vil derfor være muligt f.eks. at give højere løn eller længere ferie, hvis et medlem af P.L.A. måtte ønske det.

7. Kan jeg risikere konflikt?

I forbindelse med de kommende P.L.A.-overenskomstforhandlinger skal du være opmærksom på, at du som medlem af P.L.A. risikerer at blive omfattet af en konflikt, hvis ikke det er muligt at opnå enighed om en overenskomst.

Det er dog ikke meget anderledes, end at du også i dag kan risikere at blive ramt af konflikt, hvis dine medarbejdere ikke er omfattet af en kollektiv overenskomst.

8. Kan jeg melde mig ud af P.L.A.?

Du vil kunne melde dig ud af P.L.A.

Udmeldelse vil skulle ske med 3 måneders varsel til 1. januar eller til 1. juli. Det er ikke en betingelse for dit medlemskab af P.L.O., at du også er medlem af P.L.A.

Du skal dog være opmærksom på, at hvis du først har været medlem af P.L.A. og senere ønsker at melde dig ud - og hvis P.L.A. på udmeldelsestidspunktet har indgået kollektive overenskomster med relevante modparter - vil disse kollektive overenskomster fortsætte med at være gældende for dig også efter din udmeldelse.

Men det vil kun være med det indhold overenskomsterne har på det tidspunkt, du melder dig ud.

Du skal også være opmærksom på, at det ikke vil være muligt at melde sig ud af P.L.A under en konflikt.

9. Kan jeg senere blive meldt ind i P.L.A. igen?

Ja, det kan du godt.

10. Hvad sker der med P.L.O. og med mit medlemskab af P.L.O.?

P.L.O. vil fortsat eksistere - også efter, at P.L.A. er blevet en realitet.

P.L.O. vil dog ikke efter, at P.L.A. er stiftet, yde rådgivning om de spørgsmål, der vil ligge inden for P.L.As aktivitetsområde.

Til gengæld vil dit kontingent til P.L.O. blive reduceret med et beløb, der modsvarer ind-skrænkningen i den service, som P.L.O. tilbyder medlemmerne. P.L.O.s repræsentantskabsmøde skal endeligt godkende dette.

11. Kan jeg blive medlem af P.L.A. selv om mine medarbejdere ikke er medlemmer af noget fagforbund?

Ja, det er ikke nogen beting-else, at dine medarbejdere er medlemmer af et fagforbund, for at du kan blive medlem af P.L.A.

I relation til medarbejdere, der ikk e er medlemmer af noget fagforbund, vil et medlemskab af P.L.A. være en fordel for dig, fordi du selvsagt - også i forhold til den type medarbejdere - skal agere korrekt i ansættelsesmæssige sammenhænge.

12. Hvad sker der med de kollektive overenskomster, som jeg allerede selv har indgået?

Hvis P.L.A. indgår en kollektiv overenskomst med samme modpart som modparten i dine egne kollektive overenskomster, vil du kunne blive frigjort fra dine egne overenskomster, når de opsiges. Derefter er det overenskomsterne mellem P.L.A. og modparten, der gælder.

Afhængig af de overenskomster P.L.A. indgår, er det også muligt, at du allerede fra tidspunktet for P.L.A.-overenskomsternes indgåelse vil kunne blive omfattet af disse.

I perioden fra P.L.A. stiftes til P.L.A.-overenskomsterne er indgået, skal du være opmærksom på, at du på forhånd skal indhente bestyrelsens godkendelse, hvis det skulle blive nødvendigt for dig at indgå en kollektiv overenskomst. Dette skal ske pr. brev.

13. Kan kontingentet til P.L.A. trækkes fra i skat?

Ja, det kan det. I ligningslovens § 13 står der, at selvstændigt erhvervsdrivende har ret til fradrag for udgifter til kontingent til arbejdsgiverforening og andre relevante sammenslutninger, som har til formål at varetage medlemmernes økonomiske interesser.

14. Hvad vil det koste at være medlem af P.L.A.?

På grund af de omkostninger, der er forbundet med at etablere en ny arbejdsgiverforening, vil P.L.A. opkræve et gebyr på 500 kr. pr. læge i forbindelse med indmeldelsen.

Derudover vil kontingentet blive fastsat for et år ad gangen på P.L.A.s repræsentantskabsmøde.

Kontingentet for 2003 vil ligge på 1.315 kr. pr. læge. Ved læge forstås »fuldtidslæge« eller læge i henhold til klassifikationen - dog inklusive puljelæger.

15. Vil jeg kunne få erstattet tab som følge af P.L.A.s forkerte eller mangelfulde råd?

P.L.A. vil som rådgiver være omfattet af et rådgivningsansvar og i den forbindelse vil P.L.A. tegne en rådgivningsansvarsforsikring. Konsekvensen af det vil være, at eventuelle tab kan blive dækket.

16. Bliver kontingentet til P.L.A. ikke »spist op« i ekstra administration?

Administrationsudgifterne til P.L.A. vil blive holdt på et minimum. Det betyder, at P.L.A.s repræsentantskab vil udgøre en delmængde af P.L.O.s repræsentantskab, og at møder vil blive afholdt på samme dag og sted.

Desuden vil P.L.A. blive drevet fra P.L.O.s sekretariat, og udgifterne vil blive dækket gennem en intern fakturering mellem P.L.O. og P.L.A.

17. Er der andet jeg skal vide?

P.L.A.s vedtægter indeholder en nærmere beskrivelse af medlemmernes rettigheder og pligter. Vedtægterne kan ses på www.plo.dk

Du kan også kontakte P.L.O.s sekretariat og få tilsendt et eksemplar af P.L.A.s vedtægter, Desuden er du velkommen til at kontakte P.L.O.s sekretariat med eventuelle spørgsmål. På www. plo.dk kan du læse mere om P.L.A., ligesom du har mulighed for at stille spørgsmål eller deltage i P.L.O.s egen medlemsdebat via P.L.O.s website.

I løbet af et par uger vil der blive sendt materiale ud til samtlige medlemmer af P.L.O. med henblik på, at medlemmerne skal tage stilling til, om man vil melde sig ind i P.L.A.