Skip to main content

Fællestillidsrepræsentant på Hvidovre: Vi kan ikke løse presset på børneafdelinger lokalt

Alt for mange børn til alt for få ansatte. Sådan lyder diagnosen på problemet med lange ventetider hos børnelægevagten på Hvidovre. Ventetider, der har medført, at læger har gået med overfaldsalarm.

Lars Igum Rasmussen, lar@dadl.dk

11. feb. 2014
4 min.

"Personalet – både læger og sygeplejersker – har fuld lydhørhed fra både afdelingsledelsen og hospitalsdirektionen. Men det her er et problem, som vi ikke kan løse lokalt på Hvidovre."

Sådan lyder opråbet fra fællestillidsrepræsentanten for Yngre Læger på Hvidovre Hospital og næstformand for Yngre Læger i Region Hovedstaden Chen Zhan, der samtidig arbejder på hospitalets børneafdeling.

I går kunne Ugeskriftet berette, hvordan nogle læger de to foregående weekender har følt sig nødsaget til at gå med overfaldsalarmer, fordi vrede forældre til syge børn har opført sig truende over for personalet i børnelægevagten.

Problemet er opstået efter, at Region Hovedstaden ved årsskiftet indførte den nye 1813 akutordning. Herefter har alle syge børn, der skal tilses af en læge i vagttid, skullet møde op i den såkaldte 'børnelægevagt' på en af regionens fire hospitaler – Hvidovre, Herlev, Hillerød og Bispebjerg – hvor de tilses af en pædiater eller yngre læger.

Ingen fatter der kommer så mange børn

Der er dog kommet langt, langt flere børn end forventet:

"Regionen havde jo beregnet, hvor mange børn der skulle komme. Og ingen kan rigtigt forstå, hvorfor der så er kommet langt flere børn end i den gamle lægevagtordning. Vi er jo bemandet til, at der i den nye ordning skulle komme lige så mange børn som i den gamle, men der kommet langt, langt flere. Det giver de her meget lange ventetider", siger hun.

Lokalt på Hvidovre Hospital har man sat ekstra personale, læger og sygeplejersker, på arbejde. Problemet er, set med Yngre Lægers øjne, at personalet ikke kan strække sig mere:

"Det her kan ikke løses ved, at vi får flere penge, så personalet kan tage flere vagter. For vi har ikke nok personale til flere vagter. Alle tager så mange ekstravagter, de kan klare. Der er ikke flere personaleressourcer at tage af på afdelingerne. Derfor kan vi ikke løse det her problem lokalt. Der er brug for ekstern hjælp til at løse problemerne, for det er næsten skruen uden ende. Det kræver, at der kommer en justering inde fra 1813's side. Men afdelingsledelsen og 1813 er allerede i dialog", siger Chen Zhan.

Uacceptabelt at gå med alarm

Fællestillidsrepræsentanten kalder det naturligvis for "fuldstændigt uacceptabelt", at læger har følt sig nødsaget til at gå med overfaldsalarmer.

Lokalt arbejder både afdeling og direktion sammen om at løse problemet. Yngre Lægers formand Camilla Rathcke var i sidste uge til møde med direktionen om problemerne på børneafdelingen.

"Alle tager det her meget, meget alvorligt. Vi har iværksat alle mulige tiltag, så vi kan modarbejde den dårlige stemning, de lange ventetider og det dårlige arbejdsmiljø, der er på afdelingen i øjeblikket. Men det er alt sammen lappeløsninger, for det ændrer ikke på, at vi får alt, alt for mange børn i forhold til de medarbejdere, som vi har", siger Chen Zhan.

Vi havde næsten fire timers ventetid i søndags

Fællestillidsrepræsentanten var selv på vagt søndag aften, hvor der også sad to andre læger og så børn i børnelægevagten:

"Vi havde ekstremt lange ventetider, der svingede mellem 2,5-3,5 timer. På et tidspunkt var den kortvarigt og helt exceptionelt nede på kun halvanden times venten. Da vi var færdige klokken 23, endte vi også med at måtte sende 14 børn, som vi ikke havde nået til at tilse, op på børneafdelingen", siger hun.

Fællestillidsrepræsentanten fortæller, hvordan flere har haft "rigtig ubehagelige oplevelser med forældre, der slet ikke er acceptable", men at det største problem er, at personalet bliver kørt ned. Mange har "intet overskud, og der tales om "stresssymptomer".

"Stemningen er sådan i øjeblikket, at hvis det her fortsætter, så kan vi ikke holde til det. Alle håber, at vejret snart bliver varmere, så der ikke kommer så mange forkølede børn. Så det hele forhåbentligt letter lidt", siger Chen Zhan.

Hvornår taler vi egentlig kvalitet?

Ifølge Chen Zhan er det naturligvis bekymrende med de lange ventetider for ventende patienter i 1813 og det medfølgende dårlige arbejdsmiljø for personalet.

Men hun håber, at fokus i pressen, i regionen og hos regionspolitikerne snart flytter, så kvalitet bliver omdrejningspunktet for debatten:

"Det er set fra vores synspunkt mindst ligeså vigtigt at se på kvaliteten af den visitation, der bliver foretaget i telefonen. Det nytter jo ikke noget, at ventetiden i 1813-telefonen kommer ned på 3 minutter, hvis det betyder, at alle patienter sendes ind på hospitalet til lægevurdering, når hospitalerne ikke er bemandet til det," siger hun og fortsætter:

"Det er velkendt, at det tager længere tid at afslutte en patient i telefonen end at 'sende patienten videre', så et ensidigt fokus på nedsættelse af ventetid i 1813-telefonen synes vi ikke er hensigtsmæssig".