Skip to main content

Flere anmeldte skader i både offentlig og privat sektor

Bente Bundgaard, bbu@dadl.dk

11. apr. 2011
3 min.

Flere og flere patienter anmelder behandlinger, som de synes er så skadelige, at de har ret til erstatning.

I 2010 steg antallet af anmeldelser til Patientforsikringen med 19 pct. i forhold til året inden. Patientforsikringen skriver i sit seneste nyhedsbrev, at det kan skyldes både det højere aktivitetsniveau i sundhedssektoren, den øgede mediebevågenhed og den øgede bevidsthed i sundhedsvæsenet selv, hvor læger og andre er blevet bedre til at informere patienterne om deres rettigheder.

Stigningstakten er nogenlunde ligeligt fordelt, og det er et brud med tidligere tendenser.

Siden 2004, hvor privathospitalerne blev omfattet af Patientforsikringen, har stigningstaksten ligget højere der end på de offentlige hospitaler. I 2009 og 2009 var den f.eks. på ca. 50 pct.

I 2010 var den imidlertid kun på 19,6 pct., og dermed er den på niveau med resten af sundhedsvæsenet. De offentlige sygehuses stigningstakst lå f.eks. på 18,3 pct., mens den hos de praktiserende læger landede på 19,3 pct.

Ser man på, hvor mange sager, der ender med, at patienten får medhold, er der også en tilnærmelse mellem offentlig og privat sektor. Hvor 48 pct. af de patienter, der anmeldte skader, som vedrørte behandling på privathospitaler, fik medhold i 2009, var tallet året efter faldet til 44 pct, mens det steg i den offentlige sektor. Nemlig fra 36 pct. i 2009 til 37 pct. i 2010.

Mange usikkerheder

Privathospitalerne advarer om at lægge for meget i tallene.

"Vi er selvfølgelig glade for, at tallet er faldende, men der er så mange usikkerheder", siger næstformand i Brancheforeningen for Private Hospitaler og Klinikker, Jens Jacobsen.

"For eksempel ændres adfærden, når der sættes fokus på noget. Måske er hele den samlede håndtering af patienterne blevet bedre som følge af, at der har været større fokus på klager", siger han.

Og fokus kan privathospitalerne ikke klage over mangel på. For eksempel bød 2010 på en heftig medieomtale af private klinikker med mangelfulde mammografi-screeninger. Den slags kan aflæses direkte i statistikken. Ifølge Patientforsikringen kom der i kølvandet af den omtale 87 nye anmeldelser vedrørende undersøgelser både i den offentlige og den private sektor fra kvinder, der mente, de var påført en skade, fordi deres brystkræft i første omgang var blevet overset.

Brancheforeningen for Privathospitaler og Klinikker noterer sig på sin hjemmeside, at de private hospitalers og klinikkers andel af erstatningssager, hvor patienten får medhold, stadig ligger over niveauet i det offentlige, og at der skal arbejdes videre med kvalitetsarbejdet.

Foreningen har også foreslået, at privathospitalerne selv skal være med til at finansiere Patientforsikringen - i øjeblikket er den offentligt finansieret - for at skabe et incitament til bedre kvalitet.

20 pct. stigning er meget

Patientforsikringen selv har heller ikke nogen entydig forklaring på udligningen mellem offentlig og privat sektor, når det kommer til erstatningssager.

"Jeg er ikke i tvivl om, at presseomtale i relation til konkrete sager eller erstatningsmulighederne mere generelt fører til flere anmeldelser. Derfor kan politikernes og pressens fokus på privat- hospitalerne være en del af forklaringen på den stigning, der har været kendetegnende for området de senere år, og som måske nu har fundet et mere naturligt leje", siger Patientforsikringens direktør Karen-Inger Bast.

Hun opfordrer til at lære af sagerne.

"Når det er sagt, så er 20 procent flere anmeldelser fra både offentlige og private hospitaler meget, og selvom det ikke er alle patienter, der ender med at få medhold i deres sag, så understreger stigningen også behovet for at lære af de erstatningsberettigende skader, der kunne være undgået", siger hun.