Skip to main content

Fokus på kunder og ledelse giver vækst

Journalist Bente Bundgaard, bbu@dadl.dk

14. mar. 2008
3 min.


Stockholm

Privathospitaler er efterhånden ikke noget særsyn på disse breddegrader, men Capio S:t Görans Sjukhus på Kungsholmen midt i svenskernes klassisk elegante hovedstad er nu alligevel noget særligt.

Hospitalet er Sveriges eneste akutsygehus, der ejes og drives i privat regi, nemlig - som navnet tilsiger - af den store, europæiske sundhedsvirksomhed Capio. Sidste år tog hospitalet mod næsten 80.000 akutte patienter.

I et samfund, der traditionelt har haft en stærk forkærlighed for et offentligt sundhedsvæsen, kræver en sådan konstruktion legitimitet.

»Jeg kan sige uden at rødme, at vi leverer samme eller bedre kvalitet som i det offentlige, men vi gør det billigere«, siger direktør Gunnar Németh, som kom til Capio efter 20 år som ortopædkirurg på det prestigefyldte Karolinska Sjukhuset - heraf de ti år i en chefstilling.

Det opnår Capio S:t Görans ved at have særlig fokus på elementer af driften såsom processer, arbejdstilrettelæggelse og flow. Bl.a. har hospitalet underkastet noget af det mest uberegnelige - akutfunktionen - en Lean-proces for at lægge tingene bedre til rette.

Den type initiativer kræver opmærksom ledelse for at lykkes. Spørger man Gunnar Németh om den stør-ste forskel til det offentlige, nævner han da også beslutningsgangene.

»Vi tager hurtigere beslutninger og synliggør dem. Der er større beføjelser længere nede i systemet her. Klinikchefer i det offentlige må ikke bestemme over ret mange penge - beløbene er større her. Men hvis de misrøgter jobbet, kræver vi også et tydeligere ansvar«, siger han.

Større bevågenhed

Som privat virksomhed på sundhedsmarkedet må man imidlertid også være forberedt på ekstra opmærksomhed. F.eks. fra medierne.

»Det påvirkede os, da et andet privat firma på et tidspunkt blev anklaget for at have begået fejl. Det endte med, at erstatningskravet blev frafaldet, fordi fejlen ikke kunne bevises. Men diskussionen skadede os«, siger Orwar Gustafsson, direktør i Capio Diagnostik - den p.t. eneste del af Capio gruppen, som er aktiv i Danmark.

Så kvalitet er selvsagt et stærkt ledeord for Capio.

»Vi gør meget ud af benchmarking. Vi sammenligner f.eks., hvordan man arbejder i de forskellige lande og tænker meget på procesudvikling«, siger Orwar Gustafsson.

Lydhørhed over for kundernes ønsker er også en del af opskriften.

Og det gælder ikke bare patienterne i det omfang, de er »kunder«. Også bestillerne er kunder, hvad enten det er Harley Street læger i London, som skal have svarprøver hurtigt frem fra laboratoriet, eller politikere i Stockholm, der har krav og forventninger til sygehusdriften.

Ikke mindst de politiske kunder kan til tider være særdeles vanskelige.

»I Norge har myndighederne nu besluttet, at der ikke længere skal anvendes privat sundhedsvirksomhed. Alt skal hentes tilbage til det offentlige«, siger Björn Zackrisson, som oprindelig er urolog men nu arbejder som direktør for Capios afdeling for enkeltstående klinikker - f.eks. øjenklinikker eller centre til behandling af anoreksi.

Men ethvert marked gynger af og til, og for at overleve må man tilpasse sig.

»Vores analyse er, at det offentlige system ikke vil kunne klare det. Vi tror, at køerne vil vokse, og at viljen til at betale privat eller tegne sundhedsforsikringer vil øge«, siger han.

Kun offentlige patienter

Privatbetalende eller sundhedsforsikrede patienter er koncernen vant til - ikke mindst fra de områder, som Björn Zackrisson selv står for. Men der er faktisk et sted i Capios vidtforgrenede gruppe, hvor de er forment adgang - på Capio S:t Görans i Stockholm. Her kommer kun offentlige patienter. Og det bidrager måske til, at direktøren Gunnar Németh føler så ringe forskel til det offentlige system, han er rundet af.

Men én ting savner han - spidsforskningen. Der findes forskning på hospitalet, men den er mere mainstream. Han bruger dog en del af sin tid som professor på Karolinska og deltager også i forskning her - bl.a. i ledelse.

Et af projekterne handler om Lean-processer og er således et eksempel på, at værdistrømmene i offentlig-privat sameksistens i sundhedsvæsenet ikke kun går én vej.