Skip to main content

Fordomme ingen hindring

Presserådgiver, FAS, Ole Felsby, of.fas@dadl.dk

22. okt. 2010
2 min.

Praktiserende speciallæger tænker kun på at tjene hurtige penge, og overlæger er en flok arrogante stammehøvdinge, som foretrækker at sende patienten videre frem for at træffe en beslutning selv. Med et glimt i øjet havde arrangørerne af debatten på FAS' årsmøde, speciallæge Peter Bagger og ledende overlæge Lone Susanne Jensen, allerede inden mødet trukket fordommene klart op i en lille video med titlen »Arrogant eller spekulant«.

Men at dømme efter debatten er de velkendte fordomme ikke den store barriere for det, som mødet handlede om: Hvordan man sikrer et tættere samarbejde mellem de to sektorer. Til gengæld er der masser af udfordringer, som skal overvindes.

På det praktiske plan fremhævede en række deltagere, at manglen på fungerende EPJ og forskellige kodesystemer vanskeliggør kommunikation og samarbejde. Og på det overordnede plan påpegede Overlægeforeningens formand, Erik Kristensen, at der er et påtrængende behov for, at regionerne samtænker sygehus- og praksisstrukturen i stedet for at se dem hver for sig - og at den private sektor også tages med i den samlede planlægning.

Og i forlængelse heraf efterlyste FAPS' formand, Niels Siebuhr, en central instans, der udstikker retningslinjerne for, hvor opgaverne bedst løses - almen praksis, speciallægepraksis eller sygehusene.

Omvendt efterlyste direktør Else Hjortshøj fra Region Hovedstaden, at lægerne på både sygehuse og i speciallægepraksis er mere fleksible, så der f.eks. åbnes op for, at man deler personale og udstyr.

Trods disse og mange andre udfordringer var både FAPS' og Overlægeforeningens formænd enige om, at der er gode muligheder for at styrke samarbejde. Erik Kristensen foreslog, at man satser på at styrke de fælles specialeråd og her arbejder lokalt med at forbedre samarbejdet. Niels Siebuhr foreslog desuden, at FAPS og Overlægeforeningen et fælles udvalg, som kan støtte samarbejdsinitiativer inden for de forskellige specialer.