Skip to main content

Frustrationer.dk

Informationschef i Yngre Læger Camilla Kjærager, ck.yl@dadl.dk

10. apr. 2006
4 min.

Ambitionen med Læger.dk har været at skabe en fælles indgang til Lægeforeningen på nettet for alle medlemmer. Et kollegialt rum, hvor nyheder, debat, serviceinformationer og dadlnet-e-mail er integreret, og hvor Lægeforeningen kan informere og servicere sine medlemmer målrettet, afhængigt af hvem de er, og hvad deres interesser er. Det har vi fået, men vi har også fået en bunke frustrationer blandt medlemmer, tillidsrepræsentanter, politikere og ansatte.

»For at sige det lige ud, har den første tid med portalen været mere end træls«, siger Lægeforeningens formand, Jens Winther Jensen. Den initiale nysgerrighed, man oplever, når man kommer ind på en ny hjemmeside, er blevet kvalt i dårligt fungerende teknik. Og den dårlige start er desværre begyndt at vise sig, bl.a. som manglende debatlyst blandt medlemmerne«.

Hvad gik galt?

Læger.dk skulle gøre det let for medlemmerne at bruge Lægeforeningen på nettet. Dels via en søgemaskine i verdensklasse og dels ved at lave en samlet indgang for alle uafhængigt af søjletilhørsforhold.

Virkeligheden er p.t., at søgemaskinen er langt fra verdensklasse. Det er relativt tilfældigt og varierende, hvad den finder frem. Samme søgning kan på det ene tidspunkt give ti fund og næste gang måske 332 fund. Det giver selvfølgelig store problemer, f.eks. når medlemmerne søger efter artikler i Ugeskriftet. Leverandøren arbejder ihærdigt på sagen, men der kan gå noget tid, før det fungerer optimalt.

Noget bedre er det gået med at skabe en fælles indgang og styrke den fælles identitet som læge. Meget få har givet udtryk for, at de ønsker sig tilbage til gamle dage med et utal af hjemmesider fra DADL, delforeningerne og Ugeskriftet - nogle åbne, nogle lukkede og nogle nærmest ukendte for de fleste læger.

Stort udviklingspotentiale

En anden intention med Læger.dk er at tilbyde medlemmerne bedre/mere service via nettet i form af flere selvbetjeningsydelser og mere målrettet service. Det kunne f.eks. være at få nyhedsbreve fra den lokale lægekredsforening eller ens videnskabelige selskab, at få præsenteret kursus 2, når man har været på kursus 1, eller at navnene på de lokale repræsentanter automatisk dukker op på forsiden, i stedet for at man skal søge osv. Det bedste, man kan sige om det projekt, er, at med portalen har vi fået teknikken, men der har endnu ikke været ressourcer til at udnytte den. Så indtil videre skal medlemmerne f.eks. stadig udfylde stamdata i kursustilmeldinger mv., selvom portalen sagtens kan genkende dem, der er logget på.

Debatten - og det overhovedet at finde frem til debatten - har vist sig at være et kapitel for sig selv. Mange medlemmer synes, at debatten er svær at bruge, ikonerne er uforståelige, og det er svært at få det forkromede overblik. Derudover har der været kludder med, hvem der har haft adgang til hvad, og med integration mellem debatten og Læger.dk. F.eks. virker ideen ikke med at få et flag op på forsiden af Læger.dk, når der er nyt i ens foretrukne debatter. Igen en kedelig start, når man som forening gerne vil debattere med medlemmerne og være »værtshus« for debat mellem medlemmer og tillidsfolk.

Feedback fra medlemmerne

Heldigvis er der også noget at glæde sig over, nemlig de mange henvendelser fra engagerede medlemmer - mere end 6.000 er det blevet til, siden Læger.dk gik i luften. Hovedparten har handlet om glemte passwords, men der har også været rigtigt mange med konstruktiv feedback, gode forslag og potentielle udviklingsmuligheder. Samtidig har mere end 100 medlemmer og en håndfuld journalister og samarbejdspartnere bidraget til brugervenligheden via brugertest og Læger.dk's brugerpanel.

De mange input er langtfra realiseret endnu, men håbet er, at medlemmerne vil fortsætte med at bruge ris & ros-knappen i nederste højre hjørne på forsiden af Læger.dk, så vi på sigt kan få et velfungerende kollegialt rum, som alle medlemmer bare må forbi.

»Jeg vil ikke lægge skjul på, at Lægeforeningen har været særdeles utilfreds med lanceringsforløbet og de mange problemer med produktet. Vi har lagt maksimalt pres på leverandøren, og det kontraktlige er ikke afsluttet endnu. Men uanset hvad vi evt. kan forhandle os frem til af rabat, vil det ikke kunne kompensere for medlemmernes problemer med portalen«, siger Jens Winther Jensen.

Situationen er nu den, at Lægeforeningens it-afdeling arbejder intenst sammen med leverandøren om at gøre Frustrationer.dk til Succes.dk. Læs mere om det i næste nummer af Ugeskriftet.