Skip to main content

Fylder udenomsarbejde for meget?

Lars Igum Rasmussen, lar@dadl.dk

18. nov. 2011
2 min.

Hvor meget arbejdstid bruger forvagten på den direkte patientkontakt? Og hvor mange minutter på bruger hun på administrative opgaver?

De spørgsmål vil Yngre Læger nu besvare.

Fra klokken 08.00 den 29. november og de følgende 24 timer skal et "Time and Clock"-studiet dokumentere, hvordan 14 forvagter på 14 forskellige afdelinger rundt om i landet bruger tiden.

"Rigtig mange læger føler, at de har mindre tid til patientkontakt end tidligere. Og at administrative opgaver fylder alt, alt for meget. Ligesom tunge it-systemer stjæler tiden. Vi vil nu kvalificere denne interessante debat med dokumentation," siger Josephine Obel, medlem af Yngre Lægers bestyrelse og tovholder for Team Arbejdsmiljø, og fortsætter:

"Forvagten er den vagttype, hvor burde have allermest tid til patienterne. De er patientens mand i døren. Hvis andet udenomsarbejde fylder meget for dem, så må det jo fylde endnu mere for de øvrige vagtlag. Derfor giver en undersøgelse af forvagten en god fornemmelse af, hvordan lægerne bruger deres tid."

Undersøgelsen er ikke inspireret eller initieret af den underskriftindsamling, der har kørt den seneste måneds tid, hvor mere end 2500 læger har underskrevet, at "omfanget af lægernes administrative arbejde er eksploderet."

Men den passer fint ind:

"Der kommer så mange kvalitative udsagn fra lægestanden i disse uger, og derfor er vores undersøgelse ekstra interessant. Nu undersøger vi, om vandrørene taler sandt - hvilket meget kunne tyde på," siger Josephine Obel.

Undersøgelsen skal se på, hvor lang tid forvagten bruger på eksempelvis den direkte patientkontakt, registrering, dokumentation, ventetider, administrative funktioner mv.

En lægestuderende vil gå i hælene på forvagten, hvis tid undersøges, og dokumentere minut for minut, hvad lægen laver.

Studiet skal desuden se nærmere på mængden af den supervision, som de yngste læger modtager på en vagt.

De medvirkende afdelinger vil desuden kunne bruge resultatet af opgaveregistreringen som et ledelsesmæssigt værktøj.