Skip to main content

Gå til læge via e-mail

Journalist Nina Vinther Andersen, nva@dadl.dk

31. okt. 2005
2 min.

En patient har sendt en mail til praktiserende læge Ole Eckhardt Poulsen.

Hun lider af epilepsi og har netop været til kontrol på sygehuset. Her har de ændret hendes medicindosering, så nu vil hun gerne bestille ny medicin, som hun kan hente på det lokale apotek.

Men i modsætning til tidligere har patienten ikke løftet røret men i stedet sat sig til computeren for at kommunikere med sin praktiserende læge.

»Det er rigtig smart. Min telefontid bliver lidt mindre belastet end ellers, og det frigør sekretærressourcer«, siger Ole Eckhardt Poulsen.

I et års tid har han og kollegerne i lægehuset i Jyllinge tilbudt patienterne e-mail-konsultation, og der kommer stadig flere til.

En opgørelse fra Praktiserende Lægers Organisation (PLO) viser, at hver fjerde lægepraksis er registreret med e-mail-konsultation, booking og receptfornyelse. Og det går hastigt fremad. Faktisk er det en tredobling på blot et år. Tallene viser, at det især rykker hos de praktiserende læger i Frederiksberg og Københavns Kommuner og Storstrøms Amt, mens det går noget langsommere i Ribe og Fyns Amter.

»Befolkningen oplever nogle gange, at de praktiserende læger kan være svære at komme igennem til, især i telefontiden. Det kan man råde bod på med hjemmesider, hvor patienten stille og roligt får mulighed for via en e-mailkonsultation at blandt andet bestille medicin og få prøvesvar. Min erfaring er, at patienterne er meget glade for det«, siger Ole Eckhardt Poulsen.

Foruden henvendelsen fra kvinden med epilepsi har han samme formiddag svaret på to andre e-mail-konsultationer. De handlede om en henvisning til en hudlæge og spørgsmål om blodprøver.

Sammen med kollegerne har han besluttet, hvilke filtre der skulle være for patienternes muligheder med e-mail-konsultation. For eksempel at en patient kun kan bestille et bestemt antal tider per uge. Og hvilke tider, der skal være tilgængelige for e-mail-bestilling.

Samtidig har de på praksissens hjemmeside præciseret, at e-mail-konsultationer kun egner sig til simple spørgsmål, hvor svaret ikke haster.

»Man skal selvfølgelig være opmærksom på, at e-mail-konsultation ikke duer som chatforum. Det duer ikke, at patienten skriver: Lille Hassan har 41,9 og røde knopper, for der kan gå op til fem dage, før de får svar. Så det har vi skrevet meget tydeligt, og det har der ikke været nogle problemer med«, siger han.

For at kunne komme ind i systemet skal patienterne have en pinkode. Samtidig får patienten en meget læsevenlig brugsanvisning. Computersystemet er opbygget på en måde, så patienterne ikke kommer ind i lægesystemet.

Ifølge Ole Eckhardt Poulsen koster det 20.000 kroner for en firelæges kompagniskabspraksis, og det er alle pengene værd.

»Især unge, moderne patienter er glade for muligheden. Så jeg vil anbefale alle at komme i gang med det«, siger han.