Skip to main content

Hold nu fast Fogh

Jens Winther Jensen

4. dec. 2006
3 min.

Regeringen har åbnet debatten om en kvalitetsreform med 30 forslag om frit valg, brugerinddragelse og personligt ansvar. Det er ambitiøst på vegne af den offentlige sektor. Men det er ikke ambitiøst nok. Hvis det afspejler de mere end 300 siders oplæg, som de indbudte organisationer har leveret, så er der mange ting, der ikke er kommet med i skriveprocessen i sekretariatet for ministerudvalget, der som bekendt har Anders Fogh Rasmussen som formand. Hold nu fast i ambitionerne om at give den offentlige sektor et virkeligt kvalitetsløft.

Regeringen siger fortsat, at nøglen til en reform, der virkelig opleves af brugerne som et kvalitetsløft, er, at borgernes egen viden og ressourcer bliver inddraget bedre. Det bliver slået fast, at det er afgørende for kvaliteten i den offentlige service, at den tilrettelægges med udgangspunkt i brugernes ønsker og behov og med inddragelse af brugernes egne ressourcer. Borgerne skal inddrages konkret f.eks. i behandling af egen sygdom. Det udmøntes i et forslag om, at patienter skal kunne indberette fejl og utilsigtede hændelser på sygehuset og i almen praksis.

Her er vi nødt til at minde regeringen om, hvad der står i oplægget til kvalitetsreformen: »ikke mere af det samme«. Men forslaget om patienters adgang til indberetning er altså et gammelt forslag, der er tiltrådt bl.a. med Lægeforeningens støtte. Det skete i øvrigt efter, at en konsulentrapport havde rejst tvivl om, hvorvidt det var en god idé. Indberetning til en database kunne skabe forvirring om, hvorvidt det var et klagesystem og frustrationer, fordi der på ingen måde var tale om at få afprøvet rettigheder. Det er altså ikke noget voldsomt nybrud, regeringen her præsenterer.

Hvis regeringen virkelig ønsker fornyelse, er den nødt til at lytte til de parter, der deltager i processen. Der var rigeligt med idéer og nye tanker i de oplæg, der blev leveret til det første debatmøde, der blev holdt på Skejby Sygehus torsdag. Lægeforeningen leverede et oplæg »patienten i kvalitetscirklen«, der helt anderledes kontant inddrager patienten i den lærende proces i sundhedsvæsenet og udstyrer patienten med rettigheder og muligheder for at få dem afprøvet. Sygehusejerne, Danske Regioner, leverede et oplæg om åbenhed og gennemsigtighed, der systematisk gennemgik mulighederne for at producere kvalitetsdata til stjernesystemet sundhedskvalitet.dk, så patienterne får mulighed for at foretage nogle reelle informerede valg.

Den verserende sag om ventetid til strålebehandling viser, at der er langt til en situation, hvor patienterne kan bruge deres muligheder for at vælge og få opfyldt deres rettigheder til behandling. De duer ikke til ret meget, når det kommer til stykket. Hvis regeringen mener det alvorligt med en kvalitetsreform, må vi have en debat om lovfæstede patientrettigheder og et nyt klagesystem, der vil klæde et sundhedsvæsen, der gerne vil være i verdensklasse. Hold nu fast Fogh.