Skip to main content

Hovedstadens akutplan møder kritik fra Sundhedsstyrelse og læger

Journalist Anne Steenberger, as@dadl.dk

24. jun. 2011
1 min.

Sundhedstelefonen, som er hovedstadsregionens nye tilbud til borgere, der har brug for akut vejledning, har ikke umiddelbart Sundhedsstyrelsens opbakning.

Myndigheden skriver i et høringssvar til Region Hovedstadens nye hospitals- og psykiatriplan - som regionsrådet vedtog i sidste uge - at det er meget uklart, hvilken vejledning sundhedstelefonen skal yde. Den savner også at få at vide, hvilken form for bemanding sundhedstelefonen skal have, samt hvilke beføjelser vedkommende skal have.

Også fra lægerne har der lydt kritik:

»Sundhedstelefonen er et ganske overflødigt tiltag, som allerhøjst kan skabe yderligere forvirring hos borgeren. Øvelsen skal jo gå på at skabe en mere enkel adgang og færre indgange til sundhedsvæsenet«, siger Ole Risby, der er formand for Lægeforeningen Hovedstaden til Frederiksborg Amtsavis.

Også regionens planer om uvisiterede akutmodtagelser på mindre hospitaler uden fælles akutmodtagelse bliver kritiseret.

Lægeforeningen Hovedstaden synes, det er problematisk, at de skal være uvisiterede. Patienterne skal i stedet for først henvende sig til almen praksis, lægevagten eller alarmcentralen, skriver foreningen i sit høringssvar.

Planerne for bemanding på de små akutmodtagelser virker uklare, mener Sundhedsstyrelsen.

Den understreger, at det er »meget vigtigt«, at de mindre akutmodtagelser har den nødvendige lægelige bemanding, herunder et anæstesiologisk beredskab.