Skip to main content

Ingen leder uden OLAU

1. nov. 2005
4 min.

OLAU-kurserne, ledelseskurser for overlæger og speciallæger, er blevet revideret og udbydes i 2004 med nyt indhold og ny struktur. De ny OLAU-kurser giver et fleksibelt uddannelsesforløb, som er tilpasset individuelle behov og sundhedsvæsenet udfordringer.

Hvorfor forandring?

Det danske sundhedsvæsen undergår stadige forandringer, og ledelse i det danske sundhedsvæsen er en kompleks opgave, som dels skal afstemmes med forandringerne, dels skal løses på samme professionelle og kompetente niveau som det kliniske arbejde.

Hvordan er kurserne opbygget nu?

OLAU-kurserne er sammensat af et grundmodul af 5 dages varighed og 10 moduler af 2-3 dages varighed, som er parvis sammenhængende. På grundmodulet og de efterfølgende moduler arbejdes der med følgende fem ledelsesområder:

  • Personlig ledelse

  • Ledelse i et politisk felt

  • Kvalitetsledelse

  • Forandringsledelse

  • Ledelse af professionelle

Grundmodulet fungerer som et basismodul. De efterfølgende moduler er selvstændige moduler, der parvis er forankret til ét af de fem ledelsesområder. Grundmodulet og de efterfølgende moduler sammensættes efter deltagerens forudsætninger, baggrund og ledelsesmæssige opgaver (Fig. 1).

Der lægges op til, at deltagerne vælger kurser - på et relevant niveau - inden for ledelsesmæssige områder, som de har behov for at specialisere sig i. Det fleksible kursusforløb betyder, at deltagerne ikke længere binder sig til et længerevarende kronologisk opbygget kursusforløb, men kan vælge at gennemføre enkelte eller samtlige moduler afhængig af præferencer og evt. afdelingens økonomi. Den samlede kursusafgift kan strækkes over flere budgetperioder. Afdelingen kan derfor bedre lade flere overlæger deltage på kurserne i en budgetperiode.

Baggrund

Baggrunden for revisionen har været den bedst mulige - en række velfungerende kurser, der i en årrække har udgjort en basal del af overlægers ledelsesuddannelse. Bag revisionen ligger der et ønske om, at kursernes indhold og form skal imødekomme de mangeartede krav til lægelige ledere i sundhedsvæsenet i dag. Fremtidens speciallæger har allerede under uddannelsen arbejdet teoretisk og praktisk med ledelse og administration. Dette skal OLAU-kurserne bl.a. tage højde for.

De nye OLAU-kurser forener teoretiske analyser af ledelsesvilkår og opgaver, afdækkede behov, politiske ønsker samt seneste viden om læring. I forarbejdet til de nye kurser har indgået:

  • Revision af OLAU-kurserne - Rapport fra OLAU-arbejdsgruppen, omfattende litteraturstudium, analyse af artikler i Ugeskriftet og relevant teori om lægelig ledelse.

  • »Survey om lægelig ledelse« udarbejdet af PLS Rambøll på basis af interview med lægelige chefer på forskellige niveauer og sygehusejere om lægelig ledelse.

  • Interview med undervisere og kursusledere på de nuværende kurser om lægelig ledelse i en kursuskontekst .

Forundersøgelserne satte tidligt et spørgsmålstegn ved, om vejen til »den kompetente lægelige leder« fortsat skulle opbygges i et kronologisk kursusforløb, hvor den unge læge gradvist blev uddannet til overlæge/cheflæge.

Inden for det danske sundhedsvæsen varetager lægelige ledere mange og ofte differentierede ledelsesmæssige opgaver, og meget få ledere har ledelsesmæssige opgaver, der er identiske med afdelingens øvrige ledere. Moderne ledelse betyder ofte en opsplitning af de ledelsesmæssige kompetencer, således at den ene overlæge fx er ansvarlig for afdelingens kvalitetsudvikling, den anden overlæge varetager afdelingens uddannelses- og kompetenceudvikling osv.

Uddannelsen af morgendagens ledere har et forløb, hvor lægen både uddannes bredt og samtidig får mulighed for at fordybe sig inden for enkelte ledelsesmæssige kerneområder.

Citater fra arbejdsgruppens rapport og behovsanalysen

Den ledelsesmæssige kontekst

  • Ledelse i sygehusvæsenet udøves i en politiseret kontekst under transformation

  • Sygehusets system af ledelsespositioner er selv under transformation

  • Professionelle (sub)kulturer skaber specielle ledelsesudfordringer

Den ledelsesmæssige opgave

  • Ledelse udøves under vidt forskellige betingelser afhængigt af organisatorisk niveau, enhedsstørrelse, speciale, rolle og individuelle kompetencer

  • Ledelsesopgaven er ikke primært ressourceforvaltning og supervision, men håndtering af dilemmaer og usikkerhed, medvirken til organisatorisk transformation og skabelse af nye lederroller

  • Ledelse kræver tolkning af komplekse omgivelseskrav, meningsdannelse og oversættelse og brobygning mellem forskellige (sub)kulturer

Målgruppens behov

  • Udvikling af strategiske og udviklingsmæssige kompetencer

  • Økonomisk administrative færdigheder

  • Personlige lederegenskaber

  • Udvikling med hensyn til personaleledelse og organisationsudvikling

Kurserne vil blive grundigt evalueret for at sikre, at de lever op til målene.

Formanden for FAS, Karsten Nielsen:

»Det er vigtigt, at også ledelsesopgaverne for overlæger løses professionelt. OLAU-kurserne er optimale til at uddanne overlæger til disse ledelsesopgaver. OLAU-kurserne tager udgangspunkt i overlægers hverdag, og uddannelsen giver mulighed for maksimalt udbytte for den enkelte overlæge på grund af undervisningsformerne, bl.a. med den nye modulopbygning.«

Formanden for Overlægeforeningen, Erik Kristensen:

»OLAU-kursernes styrke er bl.a. den monofaglige konstruktion samt at kursuslederne er rutinerede overlæger med kendskab til og indsigt i de praktiske ledelsesmæssige problemstillinger i dagligdagen. Dette giver kursisten gode muligheder for drøftelse også af hjemlige ledelsesmæssige problemstillinger. Endvidere er erfaringen, at netop disse kurser lægger grunden til fremtidige netværksdannelser. Det skal derfor stærkt tilrådes, at alle overlæger allerede ved ansættelsessamtalen får aftalt en plan for deltagelse i samtlige moduler og ikke kun basismodulet.«

Formanden for Amtsrådsforeningen, Kristian Ebbensgaard:

»Udviklingen af OLAU-kurserne er et glimrende eksempel på et godt samarbejde. Ledelse i sundhedsvæsenet er vigtigt for alle parter, således imødekommes interesserne for både arbejdstager og arbejdsgiver med de nye forbedrede kurser.«

»Kompetencerne fra OLAU-kurserne understøtter de administrerende overlægers rolle som centrale ledere i et omskifteligt sundhedsvæsen, hvor kravene til personalet hele tiden øges.«

Formanden for Amtsrådsforeningens sundhedsudvalg, Bent Hansen:

»OLAU-ku rserne er med denne revision blevet attraktive kurser for de administrerende overlæger. Overlægerne får en enestående mulighed for at tilpasse deres kompetencer til den efterspørgsel, som findes i det politisk-administrative system.«

»Det er en klar forbedring, at den nye struktur i OLAU-kurserne gør det muligt at tilpasse den enkelte overlæges personlige behov, da kurserne ikke længere er opbygget som en fast forløbsrække.«