Skip to main content

»Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet må ændre selvforståelse«

Klaus Larsen, kll@dadl.dk

12. jun. 2012
2 min.

Lektor ved CBS' Institut for Organisation, Morten Knudsen, rettede for over et år siden en hård kritik mod Den Danske Kvalitetsmodel (DDKM) version 1 på sin Ugeskriftet.dk-blog. Her efterlyste han blandt andet »intelligent selvbegrænsning« fra Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet (IKAS) og andre kvalitetsorganisationer.

Version 2 er efter hans mening en smule bedre, men lider i hans øjne af det samme, grundlæggende problem:

»IKAS' grundlæggende problem er deres selvforståelse - at de tænker sig selv som løsningen på alle problemer. Man er ... standard-grandios, når man tror, at det samme redskab kan bruges til det hele«, siger Morten Knudsen.

Han henviser til DDKM's hjemmeside, hvor der under »Vision og status« står, at DDKM skal »omfatte alle sundhedsydelser« og derved »skabe ensartet høj kvalitet i alle ydelser«.

»Jeg tror ikke på, at man med det samme værktøj kan sikre kvaliteten af sygdomsbehandling, hygiejne, laboratorier, ledelse og bygninger. Det er væsensforskellige områder, som kræver, at man går til dem på forskellig måde«, siger han.

Morten Knudsen tror til gengæld, at en kvalitetsmodel, der er fokuseret på rutineopgaver vil kunne give mening.

»Man har jo mange erfaringer fra laboratorieverdenen, hvor man har arbejdet med ISO-standarder i årtier. I typer af processer, hvor man klart kan definere de enkelte dele, kan det give god mening at standardisere«, siger Morten Knudsen.

»Men hvordan kan man tro, at man kan opstille en standard for, hvordan en ledelse skal håndtere det, som i organisationsteorien kaldes ill-defined problems. Problemer, som måske indeholder elementer af dårlig økonomi, faldende patienttilfredshed og anstrengt psykisk arbejdsmiljø. Her leverer standarder ikke noget svar«, siger Morten Knudsen og konkluderer:

»IKAS har ikke gjort grundlæggende op med, at der er områder, hvor vi må acceptere, at deres værktøj er afmægtigt - og derfor må overveje andre måder at skabe kvalitet i ydelserne på«.