Skip to main content

Internettets multivers - en pædagogisk udfordring

Daglig leder af kursusafdelingen Annette Plesner Steenstrup, aps@dadl.dk, og uddannelseskonsulent Thomas Kjær Jensen, Lægeforeningens Uddannelsessekretariat, tkj@dadl.dk

30. okt. 2006
3 min.

Lægeforeningen har udviklet en række e-lærings-kurser specielt målrettet foreningens medlemmer. I forbindelse med de konkrete projekter er vores forestillinger om forskelle, ulemper, styrker ved såvel traditionel klasseundervisning som e-læring blevet udfordret. Vi vil i det følgende forsøge at beskrive nogle af de problemstillinger, vi er stødt på i forbindelse med konkrete udviklingsprojekter ud fra spørgsmålet: »Hvordan påvirker e-læring vores syn på, hvordan læring foregår?«

E-læring er et samlet begreb for interaktiv digitalt baseret undervisning. E-læring er teoretiske og praktiske kurser med simultanøvelser og diskussioner via pc og internet. E-læring kan være med til at nuancere udbuddet af efteruddannelsestilbud og facilitere lægers mangeartede måde at tilegne sig viden på.

Gevinsterne ved e-læring er:

  • Kurserne kan udbydes og gennemføres af flere deltagere end på tilstedeværelseskurser og på kortere tid.

  • Integration af multimedier som illustrationer, animationer, videoklip kombineret med lyd og tekst understøtter forskellige læringsstrategier.

  • Brug af hyperlinks gør, at deltageren kan springe i kurset efter behov. Læringsforløbet målrettes dermed den enkelte.

  • Kursisten kan gennemføre et e-lærings-kursus på det tidspunkt, der passer. Man kan forlade kurset for herefter at genoptage det. Der hvor man slap.

  • E-læring kan gennemføres fra arbejdsplads, privat, bibliotek mv.

Et multivers af meninger

Kybernikeren og biologen Humberto Maturana har på det erkendelsesteoretiske felt en række synspunkter, der hjælper os til at forstå, hvad der sker, når man i et læringsforløb bevæger sig fra klasselokalets snævre rammer til e-læringens multivers.

Ifølge Maturana findes der ingen objektiv virkelighed. Menneskets erfaringer og billeder af virkeligheden er en sproglig konstruktion. I forsøget på at forklare verden splittes den i dele, dekomponeres, og komponenterne og deres relationer sættes sammen inden for individets/universets rammer. Individet er således en del af et større multivers, hvor helheden rummer mere end summen af de enkelte dele. Mennesket lever i et spændingsfelt mellem den individuelle meningsproduktion og er samtidig konstant en del af en andens meningsproduktion.

I e-læring produceres på følgende præmisser:

  • Undervisningen foregår uden for det formelle klasselokale.

  • Kurset udvikles ikke af en enkelt lærer. Måske ikke engang udelukkende af undervisere i traditionel forstand. Ofte udvikles e-lærings-kurser af et team af undervisere, pædagogiske konsulenter, fag- og it-professionelle.

  • E-underviseren skal beherske andre og nye kompetencer som f.eks. e-moderation, netikette, nethosting, it-instruktion.

  • Tids- og rumdimension er ofte (ikke altid, men ofte) asynkron. Der er således ikke muligt at kontrollere, hvem der gør hvad, hvordan og hvornår.

E-læringens produktionsbetingelser er således lig den meningsproduktionsproces, som Maturana beskriver. E-læring stiller qua sin kompleksitet krav om multifacetterede læringsstrategier. Ikke blot for de studerende men også for lærere og udviklere.

E-læring kan betragtes som et komplekst responsivt system, hvor læringsmål, midler og strategier indgår i et gensidigt afhængighedsforhold og bør således ses som en socialkonstruktion og forhandlingsproces, der foregår i spændingsfeltet mellem studerende og undervisere. Den største udfordring for undervisere og udviklere af e-læring bliver netop at acceptere kaos eller et multivers af meninger som ledelses- og styringsredskab.

Med e-læring på den voksenpædagogiske arena udfordres det herskende læringssyn, idet e-læring understøtter multifacetteret undervisning og stiller krav om øget videndeling og fleksibilitet i udviklingsfasen og udfordrer vores måde at tænke didaktik og voksenlæring på. Derfor er Maturanes teori om univers og multivers inspirerende.

Det er muligt at gennemføre Lægeforeningens e-kurser via www.laeger.dk Klik på Uddannelse - E-læringsportal og følg anvisningerne.