Skip to main content

Kunst på danske hospitaler: Det nye Medicinerhus i Aalborg

Læge Rasmus Nejst Jensen, nejst1@yahoo.dk

31. aug. 2007
5 min.

Aalborg var tidligere kendt som Danmarks store industriby mod nord. Kraftværker og betonfabrikker prægede byens skyline mod Limfjorden og efterlod et betontungt billede i erindringen hos enhver, som besøgte byen.

Dette billede er ved at ændre sig. Den tunge industri er gradvist på vej ud af bybilledet, og kulturen overtager pladsen. Et godt eksempel på dette er lukningen af kraftværket Nordkraft, der som bekendt lagde navn til Jakob Ejersbos prisbelønnede samtidsroman fra 2002. Nordkrafts tomme bygninger skal i stedet huse en kulturmetropol, hvor Aalborgs etablerede kultur- og fritidsinstitutioner bliver samlet.

Også på Aalborg Sygehus Syd blomstrer kulturen, her i form af to unikke udsmykninger i det nye Medicinerhus. Kunstnerne bag er Kristian Devantier og Ole Broager, og med valget af disse kunstnere er der satset stort og en smule vovet på at gøre en visit på stedet til mere end et almindeligt hospitalsbesøg.

Fra kraftværk til kunstværk

Værkerne er helt bevidst placeret meget centralt i Medicinerhuset på steder, hvor både patienter, pårørende og personale kommer meget og på den måde får mest muligt ud af kunstværkerne. Ole Broagers skulptur, »Ålborgværket«, står i et bassin i en udendørs gård kaldet »Grønnerummet« og kan betragtes fra flere sider og etager gennem de tilstødende, store glasfacader. Navnet »Aalborgværket« har kunstværket til fælles med et af Aalborgs tidligere kraft- og varmeværker. Set i det lys kan kunstværket opfattes som et symbol på Aalborgs transformation fra industriby til kunst- og kulturby.

Skulpturen er udført i patineret bronze og består af fire tomme frakker eller menneskehylstre. De to midterste af hylstrene vælter rundt mellem hinanden, som var de faldet ned fra himlen. De to hylstre i enderne står derimod ret op og ned, og ud fra de hule ærmer skyder lange stænger med hænder i enderne, som holder noget. Er det en hat? Eller en bakke med en halvkugle? Og hvorfor er frakkerne tomme? Hvor er hovederne?

Mangetydigheden og de vide fortolkningsmuligheder er karakteristisk for Ole Broagers værker. Og netop derfor er han et godt valg til udsmykning af et sygehus, hvor beskueren ofte er en patient, som har masser af tid til at studere kunstværket.

Havfrue i kantinen

Kristian Devantier har udsmykket patientkantinen, som er et trevægget rum med over syv meter til loftet. Den sidste - og manglende - væg, som vender ud mod en stærkt trafikeret vandregang, er kun markeret af lave rumdelere. På den måde er det muligt for forbipasserende at kaste et blik ind i patientkantinen og nyde de store malerier i forbifarten.

Kunstværket hedder »Pigen, havfruen, de to boksere og julemanden« og refererer direkte til de afbildede motiver på hver af de tre vægge. På den ene væg ses en pige, der suser af sted i en sæbekasselignende bil mod en palme, på midtervæggen svæver en havfrue omgivet af blå skyer, og på den sidste væg ses tre såkaldte kaktusmænd: En sort og en hvid bokser med røde boksehandsker og imellem dem en julemand. De tre billeder smelter sammen til et og ændrer ikke bare vægfladerne men hele rummets karakter, så frokost og kaffetår indtages midt i et stort maleri.

På den midterste af de tre vægge er den nederste rektangulære del i rent glas og åbenbarer en fantastisk udsigt ud over Øster Ådal. Det smukke syn er i sig selv et kunstværk, og set i det perspektiv danner Kristian Devantiers vægmalerier pludselig rammen om et smukt naturbillede. Og havfruen, på billedet ovenfor, hænger ikke blot på væggen men svæver elegant i luftrummet over Ådalen. Uden tvivl en hilsen til H.C. Andersens eventyr, »Den lille havfrue«, hvor havfruen efter sin død stiger til himmels i stedet for at opløses i havets skum.

Devantiers værker er altid figurative, men ofte er motiverne forenklet i en sådan grad, at udtrykket nærmer sig det abstrakte. Således også for malerierne i kantinen. Figurerne har ingen ansigtstræk, og der er ikke flere detaljer end højst nødvendigt for at fastholde farvefladerne som genkendelige, piktogramagtige motiver. På denne måde er også Kristian Devantiers bidrag til Medicinerhuset åbent for en høj grad af fortolkning, og beskueren kan indlæse mange forskellige historier i værkerne.

Vovet men vellykket

Udvælgelsen af kunstnerne Ole Broager og Kristian Devantier til udsmykningen af det nye Medicinerhus i Aalborg er udtryk for et klart valg. En stillingtagen som signalerer, at man har bygget et sygehus for fremtiden og ønsker en udsmykning, som matcher denne ambition. Især valget af så ung og moderne en kunstner som Kristian Devantier til udsmykning af en patientkantine i Nordjylland er modigt, nogle vil måske sige vovet. Resultatet af begge udsmykningsopgaver er imidlertid særdeles vellykket og indgår i et naturligt samspil med den moderne arkitektur.

Statsminister Anders Fogh Rasmussen, har valgt det nye Medicinerhus som et godt eksempel på en velfungerende offentlig arbejdsplads. Ved et besøg på stedet i april i år udtalte han blandt andet:

»Her er ro og en afslappet stemning, og jeg tror, at det - sammen med de dejlige lokaler - bidrager til, at patienterne befinder sig bedre og dermed bliver hurtigere helbredt«. Man kan så bare håbe på, at erkendelsen af denne sammenhæng mellem omgivelser og helbredelse kan føre til, at god kunst og omgivelser i øvrigt prioriteres ved fremtidige nybygninger i sygehusvæsenet.

Det nye Medicinerhus i Aalborg

- Bygherre: Nordjyllands Amt

- Byggeperiode: 2000-2005

- Arkitekt: Friis og Moltke A/S, Aalborg

- Pris: Cirka 500 mio. kr.

- Medicinerhuset rummer 160 senge fordelt på tomandsstuer

- Kapaciteten er sat til 10.000 indlæggelser og 75.000 ambulante behandlinger årligt

- Grundareal 36.000 m2

- Byggeriet er i ti etager og er hovedopdelt i to niveauer - behandlingsfunktioner i bunden og patientafdeling på toppen

- Basen, dvs. de fire nederste etager, er formet som Jylland! Sengebygningen, dvs. de øverste seks etager er udformet som et U

- Byggeriet er det største byggeprojekt, som nogensinde er blevet gennemført i det tidligere Nordjyllands Amts regi

- Udsmykning: Den samlede pris for de to kunstværker af Kristian Devantier og Ole Broager, er 1,6 mio. kr. Heraf er 1,2 mio. kr. finansieret af Statens Kunstfond

- Ole Broager: Født 1947, uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademi 1972-1976

- Kristian Devantier: Født 1971, uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademi 1994-2000

Noter

Referencer

  1. Katalog over kunst i Medicinerhuset. Statens Kunstfond, 2007.
  2. www.aalborgsygehus.rn.dk
  3. www.friis-moltke.dk