Skip to main content

Læge på LinkedIn

Bente Bundgaard, bbu@dadl.dk

26. sep. 2011
3 min.

Afdelingslæge på Håndkirurgisk Afdeling på Gentofte Hospital, Marianne Nygaard Wulff, er ingen superbruger af sociale medier. For eksempel har hun ikke nogen Facebook-profil, men det professionelle netværk LinkedIn begyndte hun at bruge, da hun fandt ud af, at hun kunne udnytte det fagligt.

Det startede med, at hun havde arrangeret et håndkirurgisk kursus i København for yngre læger, hvor der var både danske og svenske deltagere. I den forbindelse oprettede hun en gruppe på LinkedIn for deltagerne.

»Det var en nem måde for mig at komme i kontakt med kursisterne på. Og så syntes jeg også, det var tiltalende, at de enkelte kursister kunne komme i kontakt med hinanden og danne et indbyrdes netværk både før og efter kurset«, siger hun.

»Vi kunne så efterfølgende lægge undervisningsfiler på og fortsætte med spørgsmål og diskussioner af faglig art efter kurset. Og hvis jeg f.eks. ser en god operationsvideo, en god instruks eller en god vejledning, lægger jeg den på. Så er der måske nogen, der responderer eller kommer med gode fif«.

Den spæde begyndelse har udviklet sig til, at Marianne Nygaard Wulff via den virtuelle gruppe har fået kontakt med læger inden for sit speciale - eller med interesse for det - over hele verden. Og det har for alvor åbnet hendes øjne for potentialet i det sociale medie.

»Nu efter, at nogle internationale folk har ,banket på` på denne her gruppe, så giver det basis for et stort og internationalt netværk. Vi er et lille land. Hvorfor ikke danne kontakter nationalt, europæisk og internationalt? Jeg har fået ny inspiration«, siger hun.

LinkedIn vs. Facebook

Groft sagt er LinkedIn det største »professionelle« sociale netværk, hvor Facebook, som er meget populært i Danmark, har en mere »privat« karakter. Og det er netop den professionelle tilgang, som gør LinkedIn brugbart i faglig sammenhæng.

»LinkedIn har en anden funktionalitet end Facebook. Facebook er ikke konstrueret til at bære tunge cv'er. Det er styrken ved LinkedIn, at man tydeligt kan se, hvilken faglig ballast den person har, som man skriver med. Man kan se, hvad vedkommende har skrevet og publiceret af videnskabelige artikler. Det giver større faglig troværdighed, når man kommunikerer«, siger Bodil Damkjær, administrerende direktør i konsulentvirksomheden PlingYou A/S, der specialiserer sig i at rådgive organisationer og virksomheder om de forretningsmæssige muligheder ved professionel brug af sociale medier med særlig vægt på LinkedIn.

Hun ser mange muligheder for netop læger på det netværk.

»Jeg har forstået, at lægerne ikke får så mange penge til efteruddannelse. Her er der basis for, at de kan åbne op for ikke så meget formaliseret uddannelse, men udvikling og fagligt input, især for små specialer. Og ved videokonferencer behøver man ikke rejse så langt. Det at ,connecte` med nogen ude i verden og have en faglig kommunikation kan give et fagligt løft«, siger hun.

Lav en politik

Men hun advarer imod at bruge LinkedIn uden omtanke. Det kan komme til at tage overhånd, så man pludselig er forbundet i et eller andet netværk med mennesker, som man egentlig ikke har det fjerneste til fælles med, og så risikerer fordelene at gå fløjten.

»Man skal lave sin egen personlige politik for, hvad man vil bruge det til, hvem man vil ,connecte` med, og hvilke grupper man har interesse i at være medlem af. Lige når man starter med det, er det meget klogt at lave en politik for det. Hvis du så bliver inviteret [med i en gruppe, red.] af en, som ikke passer i det mønster, så giv bare et venligt afslag. Det bliver man nødt til«, siger Bodil Damkjær.

»På de sociale medier er der nogle nye, personlige kompetencer, man bliver nødt til at tilegne sig«.

Se web-tv

PlingYou A/S har lavet en praktisk trin for trin-video for medicinstuderende, læger og videnskabelige selskaber om mulighederne på LinkedIn.

Se indslag på www.youtube.com/watch?v=rwYQI8arsiY