Skip to main content

Lægeforeningens første e-lærings-kursus

Leder af kursusafdelingen Annette Plesner Steenstrup, Lægeforeningens Uddannelsessekretariat. E-mail: aps@dadl.dk

14. nov. 2005
3 min.

E-læring til medlemmerne

Lægeforeningen ansøgte medio 2004 Videnskabsministeriets særlige pulje til udvikling af e-læring og fik bevilliget over mio. kr. bl.a. til udvikling af to e-lærings-projekter.

Et direkte og meget synligt resultat af projektet er, at medlemmerne nu får mulighed for at gennemføre e-læringskurser via Læger.dk. I første omgang lanceres kurset »Forhandlingsteknik«.

Det er et introduktionsforløb til forhandlingsteknik, og alle læger med mindre erfaring i at forhandle kan få stort udbytte af kurset.

Ved årsskiftet frigives endnu et e-lærings-kursus. Det er et kursus i gynækologi tilrettelagt for især yngre læger. Kurset er et basalt kursus i gynækolog og obstetrik.

Foråret 2006 lanceres endnu et e-lærings-kursus. Det er et kursus i demens, udviklet specielt for alment praktiserende læger. Dette kursus finansieres af en række lokale kvalitetsudvalg og udvikles, så det følger Dansk selskab for almen medicins vejledning i demens.

Lægeforeningen og Videnskabsministeriet

I projektansøgningen til Videnskabsministeriet indgik en projektbeskrivelse med et projektforløb med fokus på følgende:

  1. Behovsafdækning.

  2. Udvikling af skabeloner og værktøjer.

  3. Udvikling af to e-lærings-kurser.

Første fase: Behovsafdækning

For at få et klart billede af målgruppen gennemførtes i første omgang en større spørgeskemaundersøgelse. I undersøgelsen deltog et repræsentativt udsnit af Lægeforeningens medlemmer, og deltagerne besvarede en lang række spørgsmål vedr. e-læring. Undersøgelsens hovedkonklusioner kan kort sammenfattes til følgende:

  • Der er opbakning til at Lægeforeningen udvikler e-lærings-kurser inden for de syv kompetencer, som lægerne skal mestre.

  • E-læringskurserne kan være selvstændige kursusforløb, men også forberedende eller opfølgende forløb til konkrete tilstedeværelseskurser.

  • Især de yngre læger er positive over for e-læring.

  • 21% af deltagerne benytter sig jævnligt af e-læring.

  • De deltagende læger har alle de nødvendige forudsætninger, herunder internetadgang for at kunne gennemføre e-lærings-forløb.

Anden fase: Udvikling af skabeloner og værktøjer

I april 2002 investerede Lægeforeningen i et software til at understøtte e-læring. Programmet, Cursum, kan betegnes som et learning management system (LMS), dvs. et system, der kan håndtere kurser, brugere, test, evalueringer. Alle medlemmer kan via Lægeforeningen, lægekredsforeningerne og de videnskabelige selskaber gratis udnytte Cursums faciliteter - og de færdigudviklede e-lærings-kurser kan benyttes vederlagtfrit af medlemmerne.

I det konkrete projekt er der udviklet layout, der knytter an til Læger.dk's grafiske udtryk, en række faste skabeloner i forhold til sideopsætninger, evalueringer mv. samt en forfattermanual, der hjælper nye forfattere med at organisere og strukturere indhold, form og struktur i det konkrete projekt

Tredje fase: Udvikling af to e-lærings-kurser

Lægeforeningen udbyder i dag bl.a. to meget søgte tilstedeværelseskurser: et kursus i forhandlingsteknik og et kursus i gynækologi.

Formålet med den tredje fase af projektet var at forsøge at »oversætte« de eksisterende kurser til e-læring og derved få et klarere billede af, hvordan eksakte pædagogiske principper udmøntes, når mediet ændres.

Kursus i forhandlingsteknik

Det konkrete tilstedeværelseskursus er tilrettelagt med et rollespil og opfølgende dialog, hvor gode råd formidles af underviserne. Det viste sig særdeles vanskeligt at få rollespillet til at virke autentisk og fastholde dialogen i et e-lærings-kursus. Udfordringen med at skabe nærhed og engagement er og var krævende. I løsningen var det nødvendigt at inddrage en professionel manuskriptforfatter.

Kursus i Gynækologi

Igen et tilstedeværelseskursus, der er deltageraktiverende med brug af bl.a. fantomer og cases. Det lykkedes ikke i første udgave at fastholde disse pædagogiske principper i e-lærings-kurset. Der arbejdes fortsat på at udvikle kurset, så det udnytter mediets mulighed for at »skabe dialog«.

Kurset forventes frigivet ved årsskiftet. Erfaringerne fra begge kurser har været særdeles lærerige for Lægeforeningen, og de konkrete erfaringer fra udviklingsprocesserne må være, at det ikke er muligt umiddelbart at oversætte et tilstedeværelseskursus til e-læring, idet »transformationen« kræver, at kurset nytænkes og bearbejdes.

Yderligere information

Rapporten »Danske læger og E-læring« 2005 kan rekvireres ved direkte henvendelse til Lægeforeningens Uddannelses-sekretariat eller på www.dadlnet.dk under Uddannelse.

Fakta

E-lærings-kursus i forhandlingsteknik kan nås via www.dadl.cursum.net

Adgangskode er din personlige DADLNET-kode, f.eks.: d300094

Password er din fødselsdag f.eks. 030362.