Skip to main content

Lægeforeningens it: vi har en plan

Administrerende direktør Bente Hyldahl Fogh, bhf@dadl.dk

8. jan. 2007
3 min.

Siden april 2006 har der været arbejdet ihærdigt med at lægge en strategi for it-området i Lægeforeningen. Det er en konsekvens af, at der har været indkøringsproblemer med den fælles portal, Læger.dk, og en række andre problemer med at få it-løsningerne til at fungere optimalt. Vi har erkendt, at der er behov for:

  • Bedre ledelsesmæssig styring af it-området.

  • Behov for at nytænke organiseringen af it-området.

  • Større fleksibilitet og mindre personafhængighed.

  • Fokus på omkostningseffektivitet.

  • Bedre systemintegration og bedre tværgående anvendelse af data.

En konsulentanalyse har givet os overblik

I løbet af efteråret har Rambøll Management gennemgået vores it-løsninger. Det har givet os et godt overblik over vores styrker og svagheder. Analysen anbefaler, at Lægeforeningen i de kommende 2-4 år foretager betydelige investeringer i it for at få gjort systemerne opdaterede og effektive. Gevinsterne kan indhøstes senere.

Vi har hidtil kun brugt begrænsede midler til investering i it. Derfor er det en betydelig økonomisk udfordring for Lægeforeningen, men investeringen skal på sigt give Lægeforeningen mere for de it-kroner, vi anvender, og gøre det lettere og mere fleksibelt at indføre nye løsninger. Men der skal altså sås, før der kan høstes. Vi er bagud på mange områder.

Som konsekvens af analysen har vi lavet en plan for, hvad vi skal gå i gang med at forbedre i den kommende tid. Handlingsplanen vil omfatte følgende:

  • Stabilisering og sikring af driftssituationen.

  • Understøttelse af »nødlidende« kerneprocesser.

  • Udarbejdelse af en it-arkitektur-plan.

  • Afklaring af partnerskabsmuligheder.

  • Principper for ny- og videreudvikling i overgangsfasen.

  • Beslutninger om ressourcer, kompetencer og organisering i overgangsfasen.

  • Elementer til program- og projektledelse.

  • Ibrugtagning af nye styringsredskaber og afstemning af forventninger.

  • Fastlæggelse af en kommunikations- og informationsplan.

  • Gennemførelse af en it-strategi-proces.

Lægeforeningen driver i dag en række forskellige it-systemer for alle foreninger i huset samt for lægekredsforeningerne. Centralt er vores medlemsnet,www.læger.dk, med tilhørende tilbud om gratis e-mail, men også medlemssystem, økonomisystem, bookingsystem, dokumenthåndteringssystem, annoncesystem, almindelige arbejdspladser m.m. er nødvendige redskaber. Opgaven er både at understøtte den vigtige medlemsservice og organisationens daglige administrative og forretningsprægede opgaver.

Ny it-chef og kommunikationskoordinator

Fra den 1. januar 2007 vil Lars KjærWinther være ny it-chef i Lægeforenin-gen. Lars er 41 år og uddannet cand.scient.pol. med speciale i anvendt datalogi. Han kommer fra en stilling som projekt- og strategichef i Beskæftigelsesministeriet. Lars har bl.a. arbejdet med koncern-it-strategi, it-arkitektur og it-sikkerhed, og han har herudover stor projekterfaring. Også it-styringsmodeller, servicemodeller og brugertilfredshedsmålinger har Lars erfaring med. Ansættelsen af Lars er foregået sideløbende med konsulentanalysen i samarbejde med Rambøll, således at analysen kunne indgå i det afsluttende ansættelsesforløb.

Lægeforeningen har for at styrke indholdssiden ansat konsulent Katrine Henningsen, der kommer fra YL. Hun har ansvaret for sammen med webredaktørerne i huset at udvikle og vedligeholde vores fælles medlemsnet.

Læger.dk og Ugeskriftet.dk

Læger.dk og Ugeskriftet.dk er nu ved at fungere, som det var aftalt i kontrakten med WM-data. Driftsstabilitet og svartider er nu så gode, at vi afslutte den store kontrakt med WM-data. Lægeforeningen og WM-data indgår en slags forlig, der gør op med forsinkelser, manglende funktionalitet m.v. Vi er herefter endelig langt om længe parat til at gå til fase 2 i udviklingen af Læger.dk, som vil indebære en række forbedringer af portalen.

Mail-løsningen

Lægeforeningen ønsker at stille gratis e-mail-adresser af høj kvalitet til rådighed for vores medlemmer. Som det er mange bekendt, har vores nuværende udbyder haft en række problemer med at leve op til dette krav. Vi har været i realitetsforhandlinger med en anden leverandør, som imidlertid - desværre på et meget sent tidspunkt i forløbet - har valgt at trække sig af forretningsstrategiske grunde.

Vi har valgt at sætte ekstra kraft ind på sagen og har kaldt på konsulenthjælp for i januar måned at finde en god leverandør med et godt produkt. Det er fortsat vores ambition at levere et godt mail-tilbud til vores medlemmer, og vi arbejder på en løsning, som gerne skulle være attraktiv for endnu flere medlemmer end i dag.