Fanfare
Den 25. maj 2004 afholdt Lægeforeningen, Amtsrådsforeningen og H:S en konference om den lægelige videreuddannelse. Konferencen var den tredje i rækken af konferencer, der knytter sig specielt til udvikling og implementering af den ny videreuddannelse.
Den første »Mens vi venter på Speciallægekommissionen« havde, som navnet næsten siger, til formål at sætte fokus på de nye tiltag i speciallægeuddannelsen, der på det tidspunkt var under udvikling. Den anden »Handling og Forvandling« behandlede de temaer og forslag, der blev anbefalet i Speciallægekommissionens rapport, der var offentliggjort godt et halvt år tidligere og gav inspiration og ideer til, hvordan forslagene kunne gennemføres.
Foråret 2004 bringer os frem til »Lægelig Videreuddannelse i Manegen«. Og som navnet antyder, er selve forestillingen i gang! Det er nu, den nye speciallægeuddannelse for alvor skal tage form og løfte sig fra møde- og skrivebordene og ud i virkeligheden på afdelingerne. Og som i en cirkusforestilling er der uendelig mange aktører, der alle skal fungere, for at det bliver en gennemført succes. Der skal helst ikke tabes for mange bolde eller saves for mange damer over, men der skal til gengæld være plads til, at alle aktører kan vælge, hvordan de vil tilrettelægge netop deres nummer. Dagen var opdelt i to fællesseancer afbrudt af forskellige maneger, hvor der kom bud på løsninger på nogle af de forskellige problemstillinger, der viser sig ved implementeringen af videreuddannelsesreformen netop nu.
En cirkusforestillings tilblivelse - »At navigere i kaos kræver tillid og ejerskab«
Director Ask Agger fra Zentropa Film indledte dagen med - ud fra erfaringer fra filmens verden - at give redskaber til, hvordan der kan komme fornuftige resultater ud af en arbejds- eller forandringsproces, selvom den enkelte spiller måske føler, at der ikke er nogen, der har overblik og ved, i hvilken retning man skal. Forudsætningen er, at alle har en indsigt i hele processen, men stoler på og overlader arbejdsopgaver til dem, der er specialiseret til opgaven. Eller som Ask Agger udtrykte det: »Lars von Trier ved ikke en skid om at lave film - det skal producenten, klipperen, kamaramanden og alle de andre gøre - og det, der gør ham god, er, at han stoler på, at det gør de!«
Det overordnede budskab var, at ledelsen bør have tillid til, at beslutningerne tages bedst hos de relevante medarbejdere, og at der ikke nødvendigvis er rigtige svar på alle spørgsmål, men at spørgsmål tværtimod kan have mange svar. En arbejdskultur, hvor der er arbejdsglæde, forandringsvillighed og innovation til stede, fordrer også en kultur, hvor man tør tage ansvar og dermed risici på sig. Det skal være en kunst og ikke et nederlag at turde kvaje sig!
Opsætning af cirkusteltet - »Afklar og nuancer uddannelsesbegrebet«
Sundhedsstyrelsen og Dansk Pædagogisk Universitet (DPU) har iværksat et forsknings- og udviklingsprojekt om speciallægeuddannelsen
i Danmark. Projektet skal gøre det muligt at vurdere den ny speciallægereforms impact, dvs. i hvilket omfang reformen sætter sig igennem. Første del af projektet er netop afsluttet1 - og her har man søgt at vurdere, hvordan uddannelse opleves i lægernes bevidsthed og praksis inden implementeringen af uddannelsesreformen. Betina Bach og Martin Dreyer fra DPU fortalte om resultaterne, der meget overordnet viser, at der er meget stor forskel på, hvordan uddannelsesbegrebet opleves blandt læger. Det betyder, at der lettere opstår utilfredshed, skuffelse og frustration, fordi uddannelse for den enkelte yngre læger betyder én ting og noget helt andet for vejlederne eller afdelingsledelsen. Der er derfor behov for at få afklaret og nuanceret uddannelsesbegrebet, således at der er en fælles forståelse af, hvad uddannelse er på netop den afdeling og for den enkelte uddannelsessøgende læge.
Til træning af elefanterne - »Toget kan ikke standses«
Amtsborgmester Bent Hansen, formand for amternes sundhedsudvalg, indledte med at slå fast, at videreuddannelsesreformen er omfattende og krævende - en af de mest krævende sundhedssystemet har set, fordi reformen ud over ændringerne af videreuddannelsen også har store konsekvenser for drift og økonomi. Udfordringerne er derfor tilsvarende store i tiden, der kommer. Det betyder, at alle parter skal fortsætte samarbejdet og være åbne over for at drøfte tilpasninger undervejs - ikke mindst fordi tempoet i igangsætningsarbejdet har været højt, og at der derfor ikke er udtænkt løsninger på alle de problemer, der vil opstå. I den forbindelse, pointerede Bent Hansen, vil Sundhedsstyrelsen komme til at spille en stor rolle, fordi behovet for den faglige sparring vil være voksende.
Bent Hansen kom direkte fra økonomiforhandlingerne med Finansministeriet og pointerede, at økonomiforhandlingerne vil blive udslagsgivende for reformens videre skæbne. Det er derfor vigtigt, at regeringen står ved sit løfte om, at økonomien vil følge med implementeringen af reformen. Bent Hansen var imidlertid fortrøstningsfuld i forhold til økonomiforhandlingerne på dette punkt. Det er selvfølgelig ikke sikkert, at amterne vil få alle de penge de har bedt om, men det var Bent Hansens opfattelse, at der ikke er nogen i systemet, der politisk vil kunne holde til at stoppe speciallægereformen nu, hvor den netop er trådt i kraft. »Pengene skal nok komme - det her tog kan ikke standes«.
Trapezkunst øverst i cirkusteltet - »Forskeruddannelse og lægelig praksis«
Forskningsdirektør Hans Siggard Jensen, fra Learning Lab Denmark, tegnede et billede af sammenhængen mellem forskning, forskeruddannelse og lægegerning. Forskeruddannelse bliver en mere og mere central faktor i forskningspolitikken, og i forhold til det medicinske område giver det nogle problemer, fordi traditionerne for forskningsaktivitet og speciallægeuddannelse er anderledes på det medicinske felt end på mange andre forskningsfelter.
Af de klassiske universitære professioner er det primært lægeprofessionen, der er blevet videnskabeliggjort, og lægepraksis er dermed blevet forskningsbaseret. Som forskeruddannelsen er opbygget i dag, kvalificerer den udelukkende til yderligere forskning og ikke til at udfolde sig i lægelig praksis. Det betyder, at der er et stort spild af resurser på dette felt, fordi forskeruddannelsen ikke hænger sammen med eller kvalificerer i forhold til den praksis, der er på feltet.
Finale
Lone de Neergaard fra H:S afsluttede dagen ved at konkludere, at den ny speciallægeuddannelse er ved at tage form, men at dagen har vist, at der fortsat er stort behov for: at prioritere uddannelse på afdelingerne, nye tankegange, at alle deltagere får ejerskab til uddannelsen, åbenhed i forhold til nye måder at gøre tingene på, tillid til hinanden og en professionalisering af læring.
Noter
1) Afrapportering fra første del af projektet vil snart være at finde på Sundhedsstyrelsens hjemmeside www.sst.dk