Skip to main content

Læger på kursus i kaosledelse

Bente Bundgaard, bbu@dadl.dk

10. okt. 2011
3 min.

Der er brand i bygningen. Måske er den påsat. Røgen vælter ud. Måske er den giftig. Pludselig pulser der også sort røg frem et helt andet sted uden for bygningen.

Chokerede, stærkt tilskadekomne mennesker vakler ud af det brændende hus. En af dem nærmer sig en mand, der ser ud, som om han har med redningsindsatsen at gøre, fordi han går rundt og snakker i en lille radio og bærer en iøjnefaldende vest. Den tilskadekomne vil have hjælp.

Manden i vesten hedder Knud Jepsen og er faktisk læge - til daglig akutoverlæge på Slagelse Sygehus. Men han afviser at hjælpe den arme mand og beder ham vakle videre, flankeret af to brandfolk i indsatsdragter, hen til den behandlingsplads, som han selv har udpeget.

Knud Jepsen er nemlig KOOL (koordinerende læge) på skadestedet eller indsatsleder SUND, som funktionen også kaldes. Derfor gør han vold på sine dybeste lægeinstinkter og undlader at hjælpe. Han skal koncentrere sig om at lede. Den øvelse er svær for mange læger, og det er bl.a. derfor, at tre læger med lang akuterfaring for nylig deltog i et af Beredskabsstyrelsens jævnlige kurser i tværfaglig indsatsledelse.

Her lærer personale fra sundhedsvæsen, politi og redningsberedskab at droppe deres specifikke fagkompetencer for en stund og i stedet koncentrere sig om at lede indsatsen.

»Nu er det nemmere her [på kurset, red.], men ude i virkeligheden er vi ofte de første på stedet«, siger Knud Jepsen. »Og selv om man har været ambulancelæge i fem år, er man på herrens mark, hvis man ikke har været gennem dette her«.

Lægerne er blevet opgraderet

»Før var det nærmest sådan, at de professionelle korps, når de rykkede ud, lige kørte forbi et hospital og tog en læge eller to i kittel og træsko med«, siger overlæge på Herlev Hospitals anæstesiafdeling, Alf Kornelius Olsen, som også er med på kurset.

»Nu skal vi indgå som en professionel del af den ledelse, der findes på et skadested. Det er en opgradering af lægens rolle«.

KOOL har ansvaret for den sundhedsfaglige sektor og skal bl.a. vurdere, hvor mange ambulancer der skal anmodes om hos AMK (akutmedicinsk koordinationscenter), om der skal tilkaldes helikopter, varskos hospitaler m.m. KOOL skal sammen med den øvrige indsatsledelse sørge for, at der udpeges opsamlingsplads, behandlingsplads og samlingssted for døde. Desuden skal indsatsledelsen se til, at ambulancerne kommer til at holde et praktisk sted, hvor de f.eks. ikke blokerer for andre indsatskøretøjer, der ankommer til det store skadested.

KOOL skal også vurdere, om der f.eks. skal tilkaldes særindsatser såsom folk til at rense de tilskadekomne, hvis de er blevet kontamineret med noget giftigt eller smitsomt, så de ikke bringer det med sig ind på hospitalet. Dertil kommer input til beslutninger om f.eks. evakuering, varsling af befolkningen og afspærring.

»Det tværfaglige element er helt klart det vigtigste ved kurset«, siger Jens Stubager Knudsen, afdelingslæge på Kolding Sygehus og den tredje lægekursist.

»Vi vil gerne behandle syge, brandvæsenet vil gerne slukke brande, og politiet vil gerne fange gerningsmænd. På et stort skadested er der ofte en syntese af de tre. Det er vigtigt med en forståelse for, hvorfor de andre gør, som de gør. At vide hvad de tænker«, siger han.

Ikke for svage sjæle

Kurset organiseres af Beredskabsstyrelsen og afholdes et par gange om året. Kurset varer i alt tre uger og afvikles inden for en 4-5-ugers-periode. Den ene uge består af virkelighedsnære øvelser, resten består af simulationsøvelser på modeller af skadesteder i miniformat, og kurset afsluttes med eksamen - hvor hver tiende plejer at dumpe:

»Aldrig af lægefaglige grunde«, siger Henning Brinkenfeldt, overlæge på Rigshospitalets anæstesi- og operationsklinik, HovedOrtoCentret, og leder af den del af undervisningen, der vedrører den sundhedsfaglige sektor.

»De dumper på det indsatstekniske. Det kan f.eks. være, hvis lægen ikke er en god leder eller vælger at placere behandlingspladsen lige midt i fareområdet«, siger han. »Det er ikke en uddannelse for svage lægesjæle. Det er ledelse - indsatsledelse«.