Skip to main content

Læren af fodbold

Jens Winther Jensen

26. jun. 2006
3 min.

Under denne sommers massepsykose omkring VM i fodbold har mavesure kritikere spurgt, hvad der egentlig er så interessant ved, at 22 unge millionærer halser rundt på en græsplæne efter en læderballon omgivet af 50.000 øldrikkende potentielle voldsmænd. Med den indgang til verdens mest populære spil er det naturligvis ikke helt enkelt at besvare spørgsmålet, men faktisk er der meget at lære af fodboldspillet, også for os i sundhedssektoren.

Et vinderhold løber ikke på banen med hovedet under armen. De har en plan. Spillerne har sammen med deres leder-team nøje vurderet, hvor de bedst kan bruges deres ressourcer. De bliver ikke malet ud over hele grønsværen, men bliver sat ind, hvor der er udsigt til at få de bedste resultater. Kræfterne er samlet omkring nogle få stærke enheder med specialister, der kan give publikum den vare, det er kommet efter. Men ingen nok så blændende stjerne kan lykkes, hvis der ikke er bredde på holdet. Et vinderhold er et kollektiv, og det er omstillingsparat. Hvis spillet udvikler sig uventet, kan opstillingen omkring spydspidserne hurtigt ændres.

Et vinderhold leverer sammenhæng. Når fløjten lyder, så ved spillerne nøje, hvilke kombinationer de skal bruge for at holde bolden i spil. Midtbanen sørger hele tiden for at samle op, så bolden ikke ender i et tomrum. Et godt hold læser hele tiden spillet og tilpasser behandlingen. Det mister ikke på noget tidspunkt overblikket. Hvis bolden går ud over sidelinjen, bliver den hurtigt samlet op og sat i spil igen. På et godt hold ved spillerne, hvad de andre foretager sig, og viser de svaghedstegn, så bliver der bakket op. I fodbold bliver der ikke gjort forskel, hverken på, hvem der sidder blandt publikum eller, hvilken baggrund spillerne har.

Et godt hold lærer af sine fejl. Hvis noget er gået skævt, går man ikke efter den enkelte, men analyserer, hvad der gik galt for holdet, og sørger for at få det rettet til næste gang. Der er et godt system til at opsamle og lære både af de fejl, der er blevet begået af den enkelte, og af holdet. Et vinderhold bliver aldrig selvtilstrækkeligt, men følger nøje, hvad de andre foretager sig og søger at lære af best practice på grønsværen. Spillet udvikles hele tiden, og de, der ikke anvender den seneste viden og investerer i træning, træning og mere træning, bringer ikke pokalen hjem.

De, som ikke følger spillets regler, bliver udvist. Det er specialister, der vurderer, om en spiller har opført sig groft uforsvarligt. De kan give påtaler i form af gule kort, der advarer spillerne om, at de ikke følger fair play. Hvis spilleren skader andre, falder det røde kort, der udelukker vedkommende fra at deltage i spillet i kortere eller længere tid. Men det er kun professionelle, der kan uddele gule og røde kort.

Et vinderhold leverer frem for alt kvalitet. Det er naturligvis ikke uden betydning, at det går stærkt på banen. Hvis tilskuerne skal vente for længe, før der kommer gang i spillet, bliver de sure og går måske til en anden kamp. Men hurtighed og mange mål er ikke alt. Et vinderhold bliver også bedømt på kvaliteten af boldbehandlingen og på indtrykket af, at spillerne hele tiden har i baghovedet, at publikum får en god oplevelse, så de går glade hjem efter kampen.

Sådan er der så meget, man kan lære af fodbold.

God sommer