Skip to main content

Landets største virtuelle hospital

Informationsmedarbejder Lisbeth Dahl, FAS

1. nov. 2005
6 min.

»Den kommende speciallægemangel er ikke længere kommende, den er her allerede. Det er der mange tegn på: Ventetider, Løkkeposen, private lægeforretninger uden for overenskomsten og tiltagende vanskelige salgsvilkår af praksis.

I den forbindelse kan FAPS-medlemmer komme til at spille en central rolle ved løsning af de kommende ti års speciallægeservice.

Sundhedsministerens rådgivende udvalg har glædeligvis tilkendegivet, at de praktiserende speciallæger skal være medspillere i fremtidens sundhedsvæsen.

Der er tanker fremme om, at en del af det arbejde, der i dag foregår på hospitalernes ambulatorier, skal overgå til den praktiserende speciallæge, der samtidig må lade nogle af de nuværende områder overgå til den alment praktiserende læge. Det centrale spørgsmål hele vejen igennem er det gode patientforløb, herunder om det kan gøres med en tilfredsstillende kvalitet. Der har været mange løsningsmodeller på bordet, intet er afgjort endnu, men det bliver interessant at følge udviklingen i den nærmeste fremtid.

I den forbindelse har FAPS lanceret sig selv som landets største virtuelle hospital med fjorten specialafdelinger og med godt 1.200 speciallæger ansat. Det er vigtigt, at vi fremtræder som en stor homogen gruppe med fælles kvalitetsmål og fælles ønske om at løse fremtidens sundhedsproblemer. Det er vores mål, at FAPS med sit virtuelle hospital vil have en stab af speciallæger, der matcher det enkelte hospital, og hvor forskellen først og fremmest ligger i patient-læge-forholdet.

Det har været interessant at iagttage, hvorledes Løkkeposens midler er blevet fordelt i de enkelte amter mellem hospitals- og speciallægesektoren. Det er ikke gået lige godt alle steder, og en del specialer har slet ikke været på banen. Det har også givet anledning til ubehagelig kreativitet i et enkelt amt - her tænker jeg på Quasi-ydernumrene i Vejle. Med FAS' store hjælp har FAPS imidlertid fået afgrænset fænomenet til kun at gælde penge fra Løkkeposen, og det er givet, at Amtsrådsforeningens medlemmer er nødt til at overholde de indgåede aftaler, såfremt de fortsat skal regne med en positiv holdning og støtte fra FAPS.

Hele forløbet omkring Løkkepose, grå stær og andre forretninger uden for Sygesikringens regi har afsløret en gråzone omkring honoreret arbejde af sygesikringsydelser. På den ene side er al lægelig behandling, om hvilket der er indgået aftale, gratis for patienter her i Danmark, men på den anden side oplever vi i stigende grad, at patienterne og det offentlige ønsker at betale sig fra ventelister.

Der skal ikke herske tvivl om, at FAPS' holdning er den, at prioritering af patienter i ventelister kun må ske ud fra faglige kriterier.

Kvalitetssikring

Sammen med Centret for Virksomhedsudvikling og Ledelsesteknologi (CVL) indgav FAPS en ansøgning til Fonden for faglig udvikling af speciallægepraksis på kr. 18 mio. Fonden har bevilget de ca. kr. 18 mio. til iværksættelse af vores store kvalitetsudviklingsprojekt omfattende hele sektoren - døbt KVIS-projektet.

Projektet involverer alle praktiserende speciallæger og har til hensigt at finde og igangsætte en for speciallægepraksis hensigtsmæssig måde at gennemføre en systematisk kvalitetsudvikling. Projektledelsen varetages af Center for Virksomhedsudvikling og Ledelsesteknologi ved Handelshøjskolen med assistance fra Accenture og MedConsult.

Der er iværksat et treårigt erhvervsforskerprojekt (ph.d.) omhandlende speciallægers arbejdsforhold i en kvalitetssikret praksis, og vi forventer snarest at søsætte yderligere et erhvervs-ph.d.-projekt omhandlende udvikling af et kvalitetsudviklingskoncept for praktiserende speciallæger.

I KVIS-projektets første fase, som afsluttes med en rapport den 1. november 2003, er der blandt andet gennemført 40 interview med udvalgte speciallæger, og på basis heraf er der gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt alle praktiserende speciallæger med ydernummer.

Der er udgivet tre kvalitetsaviser i henholdsvis august, september og oktober, som er udsendt til alle praktiserende speciallæger med ydernummer, og det er planen, at der skal komme flere numre.

Det har været glædeligt at opleve, hvilken entusiasme og interesse langt de fleste praktiserende speciallæger har givet projektet gennem deres opbakning. Det tager jeg som udtryk for, at FAPS' medlemmer har visioner, udviser ansvarlighed og vil kvalitet i deres arbejde. De fleste har indset nødvendigheden af at dokumentere kvalitet på trods af den stigende speciallægemangel og på trods af, at alle er klar over, at der skal investeres nogen tid hertil.

Vi følger tæt med i udviklingen af Den Danske Kvalitetsmodel for Sundhedsvæsenet. Det gør vi, fordi vi finder det både logisk og nødvendigt, at vores projekt skal spille sammen med denne model og også fordi, at vi i sin tid - da vi startede KVIS - lovede at følge Den Danske Kvalitetsmodel.

Det er også interessant at notere sig, at FAPS med det projekt er på forkant med udviklingen. Det, jeg her tænker på, er Indenrigs- og Sundhedsministeriets kommende bekendtgørelse, der træder i kraft 15. november 2003 om indberetning af oplysninger til kliniske kvalitetsdatabaser, hvor det bliver en pligt også for praktiserende speciallæger at foretage indberetningerne.

I det videre forløb skal KVIS-projektet på basis af en analyse af de indkomne svar udforme den for sektoren optimale kvalitetsmodel eller kvalitetsmodeller. Dette arbejde vil blive præsenteret for alle medlemmer ved en stor høring. Sluttelig skal modellen implementeres i de enkelte speciallægepraksis, således at der i fremtiden løbende kan ske en kvalitetsudvikling af sektoren.

Sideløbende hermed udvikles edb-værktøj til indberetning og registrering samt en kvalitetsdatabase, hvor konceptet næsten er færdigbeskrevet, og hvor jeg forventer en ansøgning til fonden i dette år.

Herudover skal de enkelte organisationer forhåbentlig i samarbejde med de respektive selskaber udvikle faglige kvalitetsstandarder. En del af dette arbejde er allerede gjort, dels findes der inden for de fleste specialer allerede internationale rekommandationer for de væsentligste sygdomme, og dels har flere af specialerne allerede udviklet en eller flere standarder for speciallægepraksis.

Jeg vil gerne pointere, at det overordnede mål er ,faglig og i en vis udstrækning generisk kvalitetsudvikling` tilpasset speciallægepraksisvilkår, det vil sige, at det skal være rimelig enkelt at implementere, og at tidsforbruget i dagligdagen skal være minimalt. Store akkrediteringsprojekter er på forhånd dødsdømt i speciallægepraksis.

FAPS på det fremtidige sundhedspolitiske landkort

Med strukturkommissionens forventede rapport senere på året og med igangsætningen af den ny speciallægeuddannelse ligger der en række udfordringer for FAPS. Det er vigtigt, at vi fortsat er en del af det sekundære sundhedsvæsen, og ikke mindst er det vigtigt, at vi får et fagligt tilhørsforhold.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet har foretaget en sektoranalyse af sundhedso mrådet, som indgår i strukturkommissionens arbejde. Heri læser vi med stor glæde, at det er ministeriets vurdering, at planlægningen vedrørende de praktiserende speciallæger bør ske i sammenhæng med sygehusplanlægningen, og at de praktiserende speciallæger derfor bør fastholdes på samme myndighedsniveau som sygehusene.

Ministeriets argumenter, som FAPS til fulde kan tilslutte sig, er:

  • At ydelserne i de to sektorer er sammenlignelige og substituerbare.

  • At der ud fra hensyn om effektivitet og kvalitet bør ske en samlet specialeplanlægning for den ambulante speciallægebehandling i praksis- og sygehussektor.

  • Og at en hensigtsmæssig planlægning kræver et befolkningsunderlag, der er større end kommunernes.

Derfor er det også vigtigt, at de kommende funktionsbærende enheder bliver fagligt funderede enheder, og ikke som i dag hvor specialerådene kun fungerer tilfredsstillende få steder og for det meste er degenereret til fagpolitiske fora.

Hvis vi i FAPS spiller vores kort rigtigt, hvis vi undgår grådighed, og hvis vi yderligere kan udbygge samarbejdet med de øvrige grupper i Lægeforeningen, vil vi kunne skabe en platform, der sikrer den praktiserende speciallæge attraktive og inspirerende arbejdsforhold fremover. Vi har aldrig tidligere være så synlige i det sundhedspolitiske landskab som nu«, sagde Jørgen Maibom.

Fakta

Moderniseringerne

»Det nye moderniseringsudvalg, der blev dannet i forbindelse med den sidste overenskomst, har i Peter Ring fået en dynamisk formand. Vi har aldrig tidligere oplevet en sådan interesse og engagement, så det er en meget glædelig udvikling. Det har resulteret i, at de fleste specialer er blevet eller i færd med at blive moderniserede. Vi må konstatere, at der rent faktisk er sket mere de sidste tre år, end der skete de forudgående tyve år«, sagde Jørgen Meibom.

Fakta

Valg til FAS-Fond

Lars Bjørn Rasmussen og Erik Ludwigsen blev genvalgt til bestyrelsen for FAS' Fond.

Bestyrelsen har følgende sammensætning: Hans Buhl, formand, Kjeld Christensen, Lars Bjørn Rasmussen, Erik Ludwigsen

Kontingentstigning

Repræsentantskabet vedtog en kontingentstigning på 200 kr. Det årlige kontingent er således fra 1. januar 2004 på 2.000 kr.