Skip to main content

Luft under vingerne

Uddannelseskonsulent Thomas Kjær Jensen, tkj@dadl.dk, og informationschef i Yngre Læger Camilla Kjærager, ck.yl@dadl.dk

24. apr. 2006
3 min.

Antallet af daglige brugere taler sit tydelige sprog. Trods de mange problemer, som blev beskrevet i sidste nummer af Ugeskrift for Læger, så er Læger.dk blevet en del af medlemmernes hverdag. Læger.dk har 12.000-15.000 hits dagligt, og mere end 1.000 forskellige brugere logger sig hver dag ind på portalens lukkede sider med adgang til medlemsservice og informationer. Henvendelserne fra brugerne tyder også på, at de fleste så småt har vænnet sig til, at tingene hedder noget andet, og at de ligger nogle andre steder end før.

Fremskridt trods alt

Her fire måneder efter lanceringen har leverandøren i samarbejde med Lægeforeningen fået rettet op på nogle af de mest synlige og graverende fejl:

  • Det går hurtigere. Hvor man før skulle vente lang tid for at logge sig på eller blot få adgang til forsiden, er svartiderne nu reduceret med op til 50-75%.

  • Portalen kan nu huske brugernavne. Man behøver således ikke febrilsk at bladre i notesbogen eller maile til supporten for at finde brugernavn og password.

  • De udenlandske læger og medlemmer af FADL har igen fået adgang til de lukkede sider i portalen.

Men portalen lider stadig af mystiske servenedbrud og andre fejl, der kommer og går på uforklarlig vis.

Læger.dk er ikke en hyldevare

Noget af det, der har kompliceret udviklingen af Læger.dk, er, at det ikke bare er en hyldevare. Portalens værktøj har vist sig sværere at tilpasse Lægeforeningens krav end forventet. Der har nok været en tendens til at undervurdere kompleksiteten i de mange ønsker til portalen, og noget tyder på, at vi på nogle fronter har sprængt rammerne i portalværktøjet. Det har kostet mere specialtilpasning end forventet og gjort fejlprocenten større.

Nye tiltag i horisonten

Når de sidste fejl er rettet - forhåbentligt inden sommerferien - igangsætter vi fase 2, hvor medlemmerne gerne skulle opleve, at Læger.dk for alvor får luft under vingerne.

Fase 2 vil både byde på flere muligheder for selvbetjening og på nye tilbud, der udbygger portalens mulighed for personalisering. Planen er at tage hul på en række forbedringer:

  • Medlemssøgningen bliver forbedret, Efteruddannelsesregistreringen bliver videreudviklet, og nyhedsbrevene vil udkomme i et lækrere design.

  • Portalen bliver bedre til at udnytte stamdata efter log-in. Således at man ikke skal begynde forfra med at taste oplysninger ind. Systemet »husker« de personlige data. Samtidig vil de elektroniske blanketter blive mere overskuelige og brugervenlige.

  • Brugervenligheden i debatforummet er gennemanalyseret, og der vil blive arbejdet på at gøre det væsentligt nemmere for medlemmerne at debattere og udveksle informationer på nettet.

  • Introduktion og integration af E-lærings-portalen - Lægeforeningens netbaserede uddannelsestilbud.

  • Kalenderfunktionen »Det Sker«, der vil give alle medlemmer information om, hvad der rører sig i og omkring Lægeforeningen.

Ud over de nævnte ting vil der ske en række mindre forbedringer, som måske ikke umiddelbart er så synlige, men som tilsammen gør Læger.dk bedre.

Vær med til at udvikle Læger.dk

Læger.dk bliver aldrig et færdigt produkt. Portalen skal hele tiden udvikles, så den svarer til brugernes behov. Vi vil gerne have ideer og input til, i hvilken retning udviklingen skal gå, for at Læger.dk bliver et sted, du har lyst til at bruge. Så brug Ris og ros-knappen i nederste højre hjørne af Læger.dk, hvis du vil være med til at give Læger.dk mere luft under vingerne.