Skip to main content

Luftforurening skærer middellevetiden med op til et år

Journalist Christian Andersen - ca@dadl.dk

2. nov. 2005
3 min.

Forurening fra bilers og lastbilers udstødning er et af de absolut væsentligste sundhedsproblemer.

Det mener professor i miljømedicin, Steffen Loft, Institut for Folkesundhedsvidenskab, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet.

Han vurderer, at luftforureningen nedbringer danskernes middellevetid mellem et halvt og et helt år.

Den hidtil mest dækkende danske forskning af helbredseffekter af partikulær luftforurening, som offentliggøres i nærværende nummer af Ugeskrift for Læger, konkluderer, at forureningen af luften er skyld i ca. 5.000 dødsfald, ca. 5.000 hospitalsindlæggelser, ca. 5.000 tilfælde af kronisk bronchitis hos voksne, ca. 17.000 tilfælde af akut bronchitis hos børn, ca. 200.000 asthmaanfald og tæt på tre millioner sygedage.

Prisen for samfundet i tabt produktivitet, udgifter til sundhedsvæsenet og sygedagpenge har forskergruppen ikke regnet på. Det må embedsmændene i Finansministeriet gøre.

Steffen Loft priser sig lykkelig for, at hans og den øvrige forskergruppes arbejde blev igangsat før den nuværende regering. For under den siddende regering har han kun set nedskæring på nedskæring på miljøområdet og store, faste forskningsprogrammer er ophørt og ikke blevet fornyet eller erstattet.

Han og andre forskere er allerede ved at følge op på den nu offentliggjorte forskning, men på grund af resursemangel sker det ikke i det omfang og tempo, som han finder ønskværdigt og nødvendigt.

»Forskningen i luftforurening herhjemme mangler penge til at skaffe ny viden, som i bedste fald kan spare mange tusinde dødsfald og sygedage om året. Området har desværre ikke p.t. den fornødne politiske bevågenhed«, udtaler Steffen Loft.

Den største årsag til den partikulære luftforurening er de diseldrevne lastbiler. Filtre på udstødningen kan nedbringe udslippet med op til 90 procent, men hverken i Danmark eller i andre lande findes der påbud om filtre på diselkøretøjer.

Steffen Loft er dog overbevist om, at der kommer bestemmelser på området inden for en overskuelig årrække, og han tilføjer, at nye biler og lastbiler fra Renault og Citroën på fabrikkernes egen foranledning allerede er monteret med de pågældende filtre.

»Jeg mener, at der allerede er tilstrækkelig videnskabelig grundlag for at indføre filtre på de dieseldrevne køretøjer, og det vil kunne betale sig på liv og helbred«, udtaler Steffen Loft, som dog påpeger, at effekten af filtre er positiv, men usikker. Mellem 22 og 1.250 sparede liv årligt vil filtrene - afhængigt af en række forudsætninger - blandt andet betyde, oplyser han.

Prognoser for mængden af trafik viser flere biler og lastbiler på gaderne i de kommende år og dermed mere luftforurening, flere dødsfald, flere hospitalsindlæggelser, etc. Men Steffen Loft er ikke overdreven pessimist.

Han nævner, at der heldigvis sker miljøtekniske fremskridt - som fx de omtalte filtre - i takt med, at trafikken øges, og trafikregulerende mekanismer såsom roadpricing og miljøzoner er hidtil uprøvede i Danmark.

Læs om forskningen på siderne 3935, 3937 og 3959.